måndag 4 augusti 2008

Acer Aspire 6920 Recension

Acer Aspire 6920 Recension
av Kevin O'Brien - 2008/08/04

av Kevin O'Brien

De alla nya Gemstone Blue-serien bärbara datorer från Acer erbjuder en filmisk upplevelse med en 16-tums 16:9-förhållande skärm, inbyggd subwoofer och beröringskänsliga multimedia kontrollpanelen. Går utöver multimediaupplevelse, Acer ger också denna ädelsten anteckningsbok en av de mest innovativa design vi har sett i år. Från en halvtransparent LCD lock med ett skisserade LED företagslogotyp till blå LED lyser krom-skärm gångjärn Acer verkligen gick alla ut för att göra det här anteckningsblocket sticker ut från konkurrenterna. Nu avger Acer verkligen en "äkta filmisk upplevelse?" Läs vidare för att ta reda på.

Specifikationer:

• Processor: Intel Core 2 Duo T5750 (2,0 GHz, 667 MHz FSB, 2MB Nivå 2-cache)
  • Operativsystem: Windows Vista Home Premium
  • Minne: 4 GB 667 MHz DDR2 SDRAM (PC2-5300)
  • Hårddisk: 250 GB (5400rpm)
  • Skärm: 16 "HD Acer CineCrystal (glättat) skärm (1366 x 768)
  • Grafik: Intel X3100 integrerad grafik
  • Optisk enhet: DVD SuperMulti DL
  • Portar: Ethernet, modem, VGA, mikrofon in, två AUDIO OUT, fyra USB-portar, 5-i-1 kortläsare, ExpressCard-kortplats
  • Trådlös: 802.11a/g/n, Bluetooth 2,0
  • Mått: 10,8 "x 15,1" 1,7 "(HxBxD)
  • Vikt: 7,3 £.
  • MSRP konfigureras som: $ 899

(Se stor bild)

Bygg och Design

Bygga kvalitet Acer Aspire 6920 är mycket solid och höll upp ganska bra under våra tester. Oavsett om det var som kastade in en ryggsäck måfå eller bärs runt av kanten på handledsstödet, gjorde det inte göra en knaka av buller. De plaster som används i bärbara är av hög kvalitet, och ge den en tuff känsla (kan även vara subliminala med tegel texturerat handledsstödet) som inte böjer i ett starkt grepp. Den blanka plast bitar som är belägna i hela, inklusive media kontrollpanelen, höll sig väl utan att visa mycket slitage eller nötning. De tänker på fyllning den bärbara datorn i en ryggsäck full av tung lärobok behöver inte oroa dig, eftersom skärmen locket motstår en stark impuls utan att förvränga LCD, även om jag inte skulle gå så långt som att stå på den.

(Se stor bild)

Utformningen av Gemstone Blue-serien är lite skillnad från något jag har spelat med eller upplevt tidigare. Acer uppmärksammade alla de små detaljerna när du utformar den här bärbara datorn och lämnar ingen yta orörd av någon sorts speciell funktion. Skärmen lock som generellt kan vara ett ganska grundläggande element i en anteckningsbok har ett mycket avancerat utseende till den. Den bestod av flera skikt och mjuka förändringar gradient från mörkblå runt kanterna till en halvtransparent blå i mitten. Det är en subtil touch som du inte märker först, men när du gör det är ganska häftigt. LED-belysning är en annan design element som används i hela konstruktionen av denna bärbara dator, och de finns i många områden:

• Gångjärn ändkåpor
  • Strömbrytare kontur belysning
  • Media skyddsområdet
  • Acers logo på omslaget

(Se stor bild)

(Se stor bild)

De enda områden som Acer egentligen inte lägga till utformningen av denna bärbara dator finns på de nedre modellerna slutet konfiguration. Acer delar samma plast trim och palmrest mellan modellerna, och om din bärbara dator inte levererades equipted med HDMI, TV-tuner eller fingeravtrycksläsare du är kvar med klibbig ser blanksteg. Det värsta är den fingeravtrycksläsare tomt, vilket gör att det ser ut som du har en, men det är faktiskt svart plast bar. Detta förvirrade även några detaljhandeln webbplatser som listar lägre konfigurationer ha en fingeravtrycksläsare, även om de inte gör det.

(Se stor bild)

Skärm

De 16:09 Acer CineCrystal LCD priserna i genomsnitt jämfört med andra bärbara datorer, med bra färg och kontrast, men saknar en bred visningsvinkel. Skärmen har en mycket smal visning sweet spot och även en liten 5-10 mån växla upp eller ned börjar invertera färger på den övre eller nedre halvan av skärmen. Sida till sida betraktningsvinklar var bättre, men fortfarande saknas jämfört med andra skärmar.

(Se stor bild)

(Se stor bild)

(Se stor bild)

(Se stor bild)

Bildformatet på skärmen hjälper att minska en del av bildförhållandet korrigera stänger finns när du tittar på några filmer, men inte helt bli av med dem som vissa kanske tror. Beroende på den film du tittar kommer du fortfarande att ha vissa barer, antingen super små, eller uppåt av en tum lång.

Tangentbord och pekplatta

Från den första dagen ser detta bärbara Acer-dator öppnas, var jag inte säker på hur mycket jag skulle vilja tangentbordet med den vinklade mellanslagstangenten och höger ALT-knappen. Jo jag är glad att säga att även om designen är lite udda, det inte hindra mig skriva förmågor, som jag var nervös i början. Tangenterna är stora, med en grund kupade yta och bra tyst återkoppling när du skriver. Stöd under tangentbordet kunde vara bättre, med några milda sag under moderat fingertryck. Layouten och avstånd var stor och jag missade inte en fullständig numeriskt tangentbord, även om det kunde ha passar ett om det inte hade media kontroller.

(Se stor bild)

(Se stor bild)

Pekplattan ytan var stor att använda, med en unik tegel-liknande ytstruktur som låter dig finger enkelt glida över det även om din hand var lite svettig. Känslighet var utmärkt ur lådan, och om du vill kan du justera den ytterligare genom kontrollpanelen. Rullningsområdet av pekplattan definierades med en liten ås som skilts från det huvudsakliga området, som hade en tendens att förvirra dig under användning. Fingret skulle glida över och försöka rulla inom huvudområdet, eftersom du tror du slå den bortre kanten av pekplattan.

(Se stor bild)

Ingång och-utgång

Port markering på Acer Gemston blå var anständigt, men saknade några vanliga portar som vi skulle ha velat se. Firewire var ingenstans att finna, och för dem som valt lägre konfigurationer är allt du får en tom HDMI och TV-tuner hamn. Acer ingår 4 USB-portar, i stället för bara 3 som du ibland hittar på 15 "eller till och med 17" bärbara datorer. Nedan är hela hamnen urvalslistan:

• 4 USB 2.0-portar
  • ExpressCard-kortplats
  • Gigabit Ethernet och modem
  • 5-i-1 multi-kortläsare
  • Hörlurar
  • Mikrofon, line-in
  • VGA-bildskärm ut
  • Kensington-lås

eSATA och en sann dockningsanslutning saknades också. Jag skulle personligen åtnjutit inte se ett modem jack och det extra utrymmet för eSATA eller en egen dockningsanslutning.

Fram: 5-i-1 multi-kortläsare

(Se stor bild)

Bak: Subwoofer

(Se stor bild)

Vänster: AC, modem, VGA, LAN, 1 USB, hörlurar / mikrofon / Line-in

(Se stor bild)

Höger: Optisk enhet, 3 USB, Kensington-lås

(Se stor bild)

Prestanda och Benchmarks

Intel Core 2 Duo T5750-processor finns i vår granskning konfiguration är inte precis den snabbaste processorn på marknaden, men det var mer än tillräckligt snabbt för din genomsnittliga arbetsbelastning. Office produktivitetsprogram och webbläsare Internet var inga problem för den här datorn. Ännu svårare uppgifter som att komprimera ljud-eller videofiler i iTunes genomförda utan större dröjsmål. Totalt flesta användare kommer att ha svårt att tala om skillnaden mellan en top of the line-processor och bas budgetmodell under det dagliga arbetet. Spel och mer stressande applikationer där något med den mängd grunt behövs.

Bristen spel förmågor X3100 integrerad grafik chipset å andra sidan verkligen lagt sordin på något kul med denna bärbara dator. Utan en mer kraftfull dedikerad grafik chipset, kommer du inte att kunna spela nuvarande eller ens sista generationen spel utan hemska frame rates, eller ens få spelet att ladda alls. En annan nackdel med X3100-grafik på denna bärbara dator är att avlägsna HDMI-porten (levereras som standard i högre konfigurationer), vilket ger endast VGA-ut för anslutning till en större skärm.

WPrime 32M jämförelse resultat

WPrime är ett riktmärke som liknar Super Pi i att den tvingar processorn att göra intensiva matematiska beräkningar, men skillnaden är denna ansökan är flertrådade och representerar dual core -processorer bättre. Lägre nummer indikerar bättre prestanda.

Notebook / CPU wPrime 32M tid
Acer Aspire 6920 (Core 2 Duo T5750@2.0GHz) 44.457s
Sony VAIO FW (Core 2 Duo T9400@2.53GHz)
30.373s
Dell Studio 15 (Core 2 Duo T5750@2.0GHz)
41.246s
HP Pavilion dv5z (Turion X2 Ultra ZM-80@2.1GHz)
39.745s
Dell Vostro 1510 (Core 2 Duo T5670@1.8GHz)
51.875s
Dell Inspiron 1525 (Core 2 Duo T7250@2.0GHz)
43.569s
Dell XPS M1530 (Core 2 Duo T7500@2.2GHz)
37.485s
HP Pavilion dv6500z (Turion 64 X2 TL-60@2.0GHz)
40.759s
Sony VAIO NR (Core 2 Duo T5250@1.5GHz) 58.233s
Toshiba Tecra A9 (Core 2 Duo T7500@2.2GHz) 38.343s
Toshiba Tecra M9 (Core 2 Duo T7500@2.2GHz) 37.299s
HP Compaq 6910p (Core 2 Duo T7300 @ 2GHz) 40.965s
Lenovo T61 (Core 2 Duo T7500@2.2GHz) 37.705s
HP Pavilion dv6000z (Turion X2 TL-60@2.0GHz) 38.720s

PCMark05 åtgärder övergripande bärbara prestanda baserad på processor, hårddisk, operativsystem, RAM och grafik (högre poäng är bättre):

Notebook PCMark05 Score
Acer Aspire 6920 (2,0 GHz Intel T5750, Intel X3100) 4.179 PCMarks
Sony VAIO FW (2,53 GHz Intel T9400, ATI Radeon HD 3470) 6.002 PCMarks
Dell Studio 15 (2,0 GHz Intel T5750, Intel X3100)
3.998 PCMarks
HP Pavilion dv5z (2,1 GHz Turion X2 Ultra ZM-80, ATI Radeon HD 3200)
3.994 PCMarks
Dell Vostro 1510 (1,8 GHz Intel T5670, Intel X3100)
3.568 PCMarks
Dell Inspiron 1525 (2,0 GHz Intel T7250, Intel X3100) 4.149 PCMarks
Dell XPS M1530 (2.20GHz Intel T7500, Nvidia 8600M GT 256MB) 5.412 PCMarks
Dell Inspiron 1520 (2,0 GHz Intel T7300, NVIDIA 8600M GT) 4.616 PCMarks
Sony VAIO NR (1,5 GHz Intel Core 2 Duo T5250, Intel X3100) 3.283 PCMarks
Lenovo T60 Widescreen (2,0 GHz Intel T7200, ATI X1400 128MB) 4.189 PCMarks
HP dv6000t (2,16 GHz Intel T7400, NVIDA GeForce Go 7400) 4.234 PCMarks

3DMark06 jämförelse resultat grafikprestanda (högre poäng är bättre):

Notebook 3DMark06 Score
Acer Aspire 6920 (2,0 GHz Intel T5750, Intel X3100) 605 3DMarks
Sony VAIO FW (2,53 GHz Intel T9400, ATI Radeon HD 3470) 2.598 3DMarks
493 3DMarks
HP Pavilion dv5z (2,1 GHz Turion X2 Ultra ZM-80, ATI Radeon HD 3200)   1.599 3DMarks
Dell Vostro 1510 (1,8 GHz Intel T5670, Intel X3100) 519 3DMarks
Dell Inspiron 1525 (2,0 GHz Intel T7250, Intel X3100)
545 3DMarks
HP Pavilion dv6500z (2,0 GHz AMD Turion 64 X2 TL-60, NVIDIA 8400M GS) 1.551 3DMarks
Sony VAIO NR (1,5 GHz Intel Core 2 Duo T5250, Intel X3100)
504 3DMarks
Dell XPS M1530 (2.20GHz Intel T7500, Nvidia 8600M GT 256MB) 4.332 3DMarks
Dell Inspiron 1520 (2,0 GHz Intel T7300, NVIDIA 8600M GT) 2.905 3DMarks
HP dv6000t (2,16 GHz Intel T7400, NVIDA GeForce Go 7400) 827 3DMarks

HDTune resultat:

(Se stor bild)

Högtalare och ljud

Ljudprestanda av talarna finns på denna bärbara Acer-dator faller mellan över genomsnittet och "låter som hörlurar vevas upp." Acer ingår en subwoofer rör inbyggt i gångjärnet delen av skärmen, vilket bidrar till att lägga liv i musik eller filmer som du kanske tittar. Men om du inaktiverar subwoofern, de vanliga högtalarna låter fruktansvärda. De saknar alla mellanregister och bas och ljud precis som små hörlurarna vevas upp till en högre volym. Den totala högtalarprestanda kunde ha förbättrats avsevärt med något bättre huvudtalare, men som det ser ut, de fortfarande betygsätta ganska bra om du håller subwoofern påslagen.

(Se stor bild)

Hörlursuttaget fungerat mycket bra utan några statiska eller brus om du tittar på en film eller lyssnar på musik i en mer privat miljö. För en bärbar dator, jag tror fortfarande användare bästa vän är en bra uppsättning "burkar".

Batterilivslängd

Om balans profil med skärmens ljusstyrka inställd på 60% och trådlöst aktiverat drog Acer Gemstone av 4 timmar och 6 minuter batteritid med 4400mAh batteri. Det är långt över genomsnittet, även jämfört mot bärbara datorer utrustade med mycket högre kapacitet batterier.

Värme och buller

Termisk prestanda är bättre än genomsnittet, där även under tung belastning, som i mitten av benchmarking är den bärbara datorn knappt över rumstemperatur i alla viktiga områden. De palmrests var något över rumstemperatur och botten var ganska svalt också. Den enda varm plats som du märker med det sitter i ditt knä är rätt på baksidan hörnet av den bärbara datorn nära CPU utblåsventilen.

(Se stor bild)

(Se stor bild)

Även samtidigt som en väldigt cool utetemperatur, inte systemet riktigt avger mycket fläktljud. Under normal drift av systemet har fläkten helt avstängd eller i mycket låg hastighet, som du kan bara höra om huvudet är rätt ovan utblåsventilen. Under stressande aktiviteter såsom benchmarking eller kodning av video ökar fläkthastigheten, men fortfarande inom viskning området.

Slutsats

Acer Gemstone Blue-serien har en av de coolaste mönster vi har sett i vårt kontor i ganska lång tid. Uppmärksamhet på detaljer är häpnadsväckande, särskilt med skärmen lock där du inser färgen är inte en solid blå, utan en smidig övergång till en ljusare färg mot centrerad Acers logo. Även skärmen gångjärn inte förbises, med kromdetaljer och inre blå LED-belysning när den är ansluten i. Medan vår granskning modell saknade HDMI och en Blu-ray-enhet, fortfarande hanteras ner HD-innehåll (720p) och DVD-filmer bara fina . Den inbyggda subwoofern utvecklades väl, men dolt det anemiska ljud som de främsta drivkrafterna släcka.

För det går priset av $ 899 här bärbara datorn konfiguration är en ljummen affär, men om du hittar den på försäljning för $ 699 (som vi har sett) den förvandlas till en hel del för allt som du får.

Fördelar

• Fast byggkvalitet