fredag 27 juli 2007

Toshiba Satellite X205 recension

Toshiba Satellite X205 recension
av Charles P. Jefferies - 2007/07/27

av Charles P. Jefferies

Översikt


(Se stor bild)

Den Toshiba Satellite X205 är en high-end multimedia bärbar från Toshiba med det senaste och bästa inom mobil teknik. Den är baserad på Intels Santa Rosa-plattform och har Nvidia GeForce 8700M-GT DirectX 10 grafikkort.


Vår granskning enhet kom med följande specifikationer:

  • Intel Core 2 Duo T7100 (1.80GHz / 800MHz Front Side Bus / 2MB L2-cache)
  • Windows Vista Home Premium 32-bitars
  • 2GB DDR2-667 dubbla kanaler RAM
  • 1GB Intel Turbo Memory-modul
  • 17,0 "WXGA + (1440x900) display med TruBrite-teknik
  • Nvidia GeForce 8700M-GT grafikkort med 256 MB dedikerat minne (511MB totalt med TurboCache delat minne)
  • 240GB hårddiskutrymme (120GB 5400RPM x2)
  • HD DVD-ROM/DVD Super Multi (+ / - dubbla lager)
  • Intel Wireless WiFi Link 4965 AGN (802.11a/g/n)
  • Bluetooth 2.0 + EDR
  • Inbyggd 1,3 megapixel webbkamera och mikrofon
  • Fingeravtrycksläsare

Det finns två konfigurationer av X205 finns tillgänglig vid tidpunkten för skriva denna översyn - det X205-S9349 och X205-S9359. Vi har den förra och den säljs för $ 1.999. De högre prisklasserna S9359 säljs för $ 2.499 och höjer insatsen med en T7300-processor, Vista Ultimate 32-bit, en WSXGA + upplösning, en 512 dedikerat grafikkort, 320GB hårddiskutrymme, och en extern HDTV TV-tuner.

Skälen att köpa

Satellite X205 lämpar sig för både hem multimedia underhållning och spel. Vid $ 1.999, tror jag att S9349 är mer än rimligt prissatt eftersom det har Nvidia 8700M-GT grafikkort, 240GB hårddiskutrymme, och framför allt en HD DVD-ROM-enhet. Andra bärbara datorer med liknande specifikationer kan inte konkurrera med X205 vid detta pris punkt vid skrivande stund.

Bygga & Design


Toshiba Satellite X205 (se stor bild)

Jag märkte genast hur stor och hur olika-looking satellit X205 var efter att den ur lådan. Denna notebook är en koloss, som väger in på 9.37 pounds och har ett chassi över 2 "tjock. Den X205 överraskande inte känner att tung eftersom vikten sprids ut över chassit.

Den X205 är konstruerat av ljusa silver och svart plast. Locket har en "Flare Carmine" design, som ser ut som vågor crimson rött och svart. Det ger X205 en slående utseende och det skiljer X205 från den vanliga Satellite P200-serie som X205 bygger upp från. Färgen ändras beroende på ljuset - i ett mörkt rum locket visas nästan en solid svart, men i ett starkt upplyst område eller utomhus röda är vackert uttalas. För sparkar jag tog X205 till en lokal WiFi-hotspot och det fick mer än några blickar - många vände för att titta på den här maskinen på väg av. Även om X205 är en koloss, föreställer jag mig uppmärksamhet arbetssökande kommer att ta den här maskinen med dem oftare än inte.

Ytan av silver plast och den svart plast som omger LCD är matt / icke-glansig. Det är tillräckligt hållbar och så länge det är inte repas så lätt. Den svart plast omger den övre delen av chassit och baksidan av locket har blanka ytor. Jag tyckte att den glansiga locket behövs extra speciell uppmärksamhet, eftersom det är lätt att repa / fläck. Att få en bärbar dator är avgörande för att hålla locket i perfekt skick, eller åtminstone en mjuk väska. De blanka ytor här datorn, inklusive själva skärmen endast rengöras med en mikrofiberduk.


Den blanka lock X205 med en röd och svart design. (Se stor bild)

Utbyggnaden material som används är om genomsnittet. Plasten är ganska tunn men stark nog. På vissa ställen det lät billigt när jag knackade det. Lyckligtvis alla delar av systemet är fast förbunden med chassit. Chassit kommer flex på de flesta ställen när man trycker, men mer än genomsnittet trycket måste tillämpas för att detta ska ske. När jag försökte vrida chassit märkte jag väldigt lite flex så det är ett plus.

Jag märkte porlande på displayen när jag tryckte på bakom locket. Displayen böjd ett genomsnittligt belopp när vrids från sida till sida.

Sammantaget är jag varken imponerad eller besviken byggkvalitet på X205. Vid $ 2.000 pris punkt tror jag chassit inte ska böja så mycket. Locket är inte hållbart alls på grund av den blanka plast exteriör så extra försiktighet måste vidtas för att hålla maskinen ser nya. En mikrofiberduk är en viktig extra att bära med denna maskin.

Skärm


(Se stor bild)

Det X205-S9349 levereras med en 17 "WXGA + skärm. Den har en blank yta och sysselsätter Toshibas TruBrite-skärm teknik. Medan skärmen är ljus och skarp nog, tror jag att det skulle kunna använda en kontrast uppsving. Färgerna är inte lika levande som jag förväntar mig att de ska vara. Jag kunde kompensera för detta genom att öka kontrasten, men enligt min mening bör det inte vara nödvändigt att göra det.

Betraktningsvinklarna är genomsnittliga i bästa fall - från ovan färgerna är nästan helt tvättas ut och underifrån allt är för mörk. Sida till sida vinklar är tillfredsställande.

Jag fann att WXGA + 1440x900 upplösning av vår testenhet var mycket lätt på ögonen för Internet surfa och läsa text. För spel är det en fast upplösning eftersom 8700M-GT har inga problem att hantera de flesta spel på denna resolution. För dem som önskar en högre upplösning, erbjuder högre slutet X205-S9359 en WSXGA + 1680x1050 skärm.

Sammantaget är jag lite besviken på displayen. Medan upplösningen är mycket bekvämt för allmänna uppgifter och spel, kan det använda en kontrast uppsving och betraktningsvinklar måste förbättras, i synnerhet från ovan och nedan.

Webbkamera

Den X205 har en inbyggd 1,3 kamera megapixel web längst upp på bildskärmen. När den slås på, tänds en blå lysdiod bredvid. Jag hittade bildkvalitet att vara mer än användbara - det kommer inte att konkurrera på en fristående webbkamera men för att vara inbyggd, är det svårt att klaga. De som gillar att videokonferens / chatt ska vara nöjd med den inbyggda kameran.

Högtalare


(Se stor bild)

WOW var den första tanken som kom till mig när jag började spela musik. De fyra harman / kardon högtalare och integrerad subwoofer i X205 ger fantastiskt ljud. De kan ersätta en low-end desktop 2,1-system. Även vid maximal volym, finns det i huvudsak ingen distorsion som är oerhörd på en bärbar dator. Högtalarna är placerade längs den övre delen av chassit och skjut ljud rakt upp. Inne högtalarna finns skaplig storlek koner som tydligt puls när volymen är uppskruvad. Alla som jag spelade musik för var helt blåses bort av ljudet. För musik, spel och filmer dessa högtalare levererar. Jag anser högtalarna som ett försäljningsargument för den här bärbara datorn.

Längs den främre kanten av den bärbara datorn har X205 en mängd ljud in / ut-portar. Den har även en volym ratten för att höja / sänka ljudet.

Processor och prestanda

Satellite X205 är baserad på den senaste Intel Santa Rosa-plattform och har Intel Core 2 Duo-processor. Den X205-S9349 är utrustad med den lägsta T7000 serien processor, T7100. Den har en 1,8 GHz clockspeed, 800MHz FSB, och 2MB L2-cache. Den övre delen X205-S9359 är T7300 har en snabbare 2.0GHz clockspeed och 4MB L2-cache. Andra specifikationer vårt test enhet inkluderar 2GB DDR2-667 minne och två 120GB 5400RPM hårddiskar. På det hela taget har X205-S9349 mellanklass specifikationer och bör ha prestanda för att matcha.

Systemets totala prestanda

PCMark05

PCMark05 Jämförelse Resultat

Notebook PCMark05 Score
Toshiba Satellite X205 (Intel Core 2 Duo T7100 1.80GHz, Nvidia 8700M-GT grafikkort) 4.793 PCMarks
Alienware m9750 (Intel Core 2 Duo T7600 2,33 GHz, Nvidia go 7950 GTX grafikkort med 512MB) 6.243 PCMarks
Sager NP9260 (2,66 GHz Core 2 Duo E6700, 2x Nvidia GeForce Go 7950GTX grafikkort med 512MB DDR3) 6.871 PCMarks
Alienware m5790 (1,83 GHz Core 2 Duo, ATI X1800 256MB) 4.411 PCMarks
Fujtisu Siemens Amilo Xi1554 Review (2,0 GHz Core 2 Duo, ATI X1900, Windows XP) 5.066 PCMarks
Sony Vaio SZ-110B i SPEED-läge (med Nvidia GeForce Go 7400) 3.637 PCMarks
Asus V6J (1,86 GHz Core Duo T2400) 3.646 PCMarks
Alienware M7700 (AMD Athlon FX-60, Nvidia Go 7800GTX) 5.597 PCMarks

Processorprestanda

Processor Specifikationer


(Se stor bild)

Super Pi

wPrime

Vänligen se Mät din dual / multi kärna hastighet Notebook CPU - Bye Bye till SuperPi i forumet för jämförelser.

Cinebench 9,5

Cinebench är en återgivning riktmärke verktyg baserat på den kraftfulla 3D-program, CINEMA 4D. Dess rendering uppgifter kan betona upp till sexton multiprocessorer på samma dator. Det är en fri benchmarking verktyg, och kan hittas här: http://www.cinebench.com/

CPU Rendering Benchmark

  • 1 Processor: 312 CB-CPU
  • X CPU: 557 CB-CPU
  • Multiprocessor Speedup: 1.79x

SiSandra Aritmetik


(Se stor bild)

SiSandra Multimedia


(Se stor bild)

Hårddiskens prestanda

Vår granskning enhet har två 120GB 5400RPM hårddiskar - en är en Fujitsu (primär) och den andra är en Toshiba. Nedan är resultaten för båda.

HDTune 2,53


(Se stor bild)


(Se stor bild)

Syntetisk spelprestanda

3DMark06

3DMark06 Resultat och Jämförelse:

Notebook 3D Mark 06 Resultat
Toshiba Satellite X205 (Intel Core 2 Duo T7100 1.80GHz, Nvidia 8700M-GT grafikkort) 4.734
Alienware m9750 (Intel Core 2 Duo T7600 2,33 GHz, Nvidia go 7950 GTX grafikkort med 512MB) 7.308
Sager NP9260 (2,66 GHz Core 2 Duo E6700, 2x Nvidia GeForce Go 7950GTX grafikkort med 512MB DDR3) 9.097
Alienware m5790 (1,83 GHz Core 2 Duo, ATI X1800 256MB) 2.625
WidowPC Sting D517D (Core 2 Duo 2,33 GHz, Nvidia 7900GTX 512MB) 4.833
Apple MacBook Pro (2.00GHz Core Duo, ATI Mobility Radeon X1600 128MB) 1.528
Alienware Area 51 m5550 (2,33 GHz Core 2 Duo, NVIDIA GeForce Go 7600 256MB) 2.183
ASUS A8Ja (1.66GHz Core Duo, ATI Mobility Radeon X1600 512MB) 1.973
Dell XPS M1710 (2,16 GHz Core Duo, NVIDIA GeForce Go 7900 GTX 512MB) 4.744


3DMark05

Real World spelprestanda

Jag gjorde ett antal spel tester på X205-S9349. Vänligen se resultat nedan. FPS = Frames per sekund

Counter-Strike: Source Video stresstest

Upplösning: 1440x900 - Alla inställningar på max - Färgkorrigering inaktiverad

FPS diagrammet

Inställningar 0X AA 2X MSAA 4X MSAA 8X MSAA 8X CSAA 16X CSAA 16XQ CSAA
0X AF 155,03 115,14 89,70 58,27 83,68 82,34 52,77
16X AF 154,09 107,44 87,01 56,82 79,04 80,03 50,90

Counter-Strike: Source har spelbara på någon inställning.

Half-Life 2: Lost Coast video stresstest

Upplösning: 1440x900 - Alla inställningar på max - Färgkorrigering inaktiverad

FPS Diagram:

Inställningar 0X AA 2X MSAA 4X MSAA
0X AF 98,05 80,93 58,48
16X AF 90,06 77,93 53,11

Resultaten talar för sig själva. Även med 4X multisampling AA aktiverat sprang spelet bra.

Star Wars: Battlefront II

Upplösning: 1440x900 - Alla inställningar på max - Ljus blomma på

FPS Diagram:

Nivå: 0X AA 2x AA 4x AA
Jabba palats 56 42 41
Kamino 58 43 40
Death Star 52 46 38

Battlefront II var mer än spelbara på 8700M-GT, jag var imponerad av spelets prestanda eftersom det fortfarande gick ganska bra med kantutjämning aktiverat. Observera att detta spel är maximerad till 80 bilder per sekund.

FEAR Combat Online Multiplayer

Upplösning: 1440x900 - Alla inställningar på max - 4X antistrophic filtrering - Mjuka skuggor från

FPS Diagram:

Nivå / Inställningar 0X AA 2x AA
Campus 98 61
High Tech 87 66
Lagra 79 70

Spelet var mycket spelbara, även med kantutjämning aktiverat. Jag upplevde bottenrekord i de höga 30s/low 40s med anti aliasing aktiverad.

Totalt prestandan hos 8700M-GT är mycket imponerande. Den 8700M-GT anses vara en avancerad mellanregister kort och inte en high-end kort som Go7900GTX eftersom den har en 128-bitars bred minnesbuss, sanna high-end kort har en 256-bitars. Trots att en 128-bit buss, utför 8700M-GT mycket väl - även i FEAR Combat med anti aktiverat aliasing, jag hade inga problem att få mer än spelbara frame rates. Satellite X205 är en kraftfull spelmaskin och kommer inte att svika spelare.

Värme & Buller

Satellite X205 kyls av två stora diameter fläktar, CPU fläkten avgaser är till vänster och GPU fläkten avgaser är till höger. CPU fläkt Vent är cirka 2,75 "lång och GPU Vent är större på 3". Fläktarna är synlig genom luftintagen på undersidan av chassit. Kylsystemet Toshiba konstruerade fungerar mycket bra - den bärbara datorn själv stannar ganska cool och ljudnivån är förtjänstfullt låg. Samtliga yttre ytor av chassit är knappt varmare än lufttemperaturen. Luften som kommer ut av fläktarna är varmt men inte hett. För att höra fansen jag var tvungen att verkligen lyssna nära chassit. De är utan en dämpad whirr. Vid högre hastigheter den enda märkbara skillnaden är snabbare rusa av luft.

Kylningen av X205 är ingen tvekan hjälpt av den stora chassit, vilket är ganska tjock som jag noterat tidigare. Personligen skulle jag föredra att ha en tjock anteckningsbok som kör coolt än en tunn en som går varm.

Tangentbord och pekplatta

Tangentbord


(Se stor bild)

Den X205 har ett fullstort 104 tangenters tangentbord med separat numeriskt tangentbord. Det är alla silver med svarta bokstäver. Det finns vissa flex uppenbart när du skriver även om det bara är synligt märkbar när du skriver hårdare än vanligt. När trycks ned tangenterna inte göra mycket buller på alla och ljudet är glädjande. Nycklarna är ganska stora och helt platt, det finns inga upphöjda kanter på slutet för att få dem att känna sig individuellt. Nyckeln resa är lite grundare än på en vanlig bärbar dator tangentbord, och nyckelåtgärd är mycket ljus. Det tar inte mycket tryck alls att trycka ner tangenterna. Skriva kan känna vaga - eftersom nycklarna är svåra att definiera med känsla, fann jag mig blint nå ibland. När jag först började skriva på X205 tangentbord jag gjorde en massa misstag. Men efter fyra dagars användning är jag van vid sin känsla och jag tycker att det är roligt att använda för det mesta. Eftersom nyckelåtgärd är så ljus och resor är korta är det lätt att skriva utomordentligt snabbt. Mitt övergripande intryck av tangentbordet är positiv men jag önskar nycklarna hade en mer definierad känsla.

Pekplatta


(Se stor bild)

Pekplattan i X205 ser vanliga vid första ögonkastet och fungerar som förväntat. Knapparna är tyst även om de kunde använda lite mer känsla. Men det finns mer att detta pekplatta än med blotta ögat.

Toshiba kallar detta pekplatta "Dual Action" eftersom det kan användas som en vanlig touchpad och som en genväg pad. Genom att trycka på mörka kvadraten i övre högra hörnet av den, tänds pekplattan en cool blå färg och förändringar funktion - mus funktionen är inaktiverad och det fungerar som genväg pad. Scroll pad förvandlas till en tryckkänslig volymkontroll ratten och det finns sex touchknappar längs toppen och botten av pekplattan. Den nedre tre kan vara användarvänlig programmeras. Jag hittade pekplattan att vara innovativa och användbara. Jag antar de flesta ägare av denna bärbara dator kommer att använda en extern mus så genvägen pad kan aktiveras hela tiden.

Pekplattan kan enkelt stängas av genom att trycka på Funktion + F9.

Den X205 har en fingeravtrycksläsare på höger handledsstödet. Det fungerar bra för lösenord inlämning - jag fingeravtrycksläsare är bekvämt och de erbjuder ett extra mått av säkerhet.

Ingång och utgång portar

Toshiba X205 är laddad med en mängd olika portar. Detta visas bäst med bilder:

Vänster sida


(Se stor bild)

RÄTA


(Se stor bild)

Främre


(Se stor bild)

Tillbaka


(Se stor bild)

Botten


(Se stor bild)

Trådlös

Satellite X205 levereras med Intel Wireless WiFi Link 4965AGN kort som stöder 802.11a, g och n band. Jag hade inga problem att ansluta och underhålla en anslutning till en rad olika säkra 802.11g-nätverk. Jag kunde inte testa N trådlös funktionalitet eftersom jag inte har tillgång till en N-router.

I X205 inkluderar också inbyggd Bluetooth v2.0 + EDR. Jag är ansluten till Bluetooth-aktiverade Lenovo ThinkPad utan en fråga och kunde överföra filer fram och tillbaka.

Batteri

Jag testade batteritiden med Vistas ströminställningar inställda på "Energisparläge" med displayen på 3/7 ljusstyrka och surfar på Internet hela tiden. Det X205-S9349 höll ut för en ganska fantastisk två timmar och 42 minuter innan de ger de tio procent varning. Jag tror att en maskin som kör ett kraftfullt grafikkort, 17 "skärm, och två hårddiskar, är detta ett mycket imponerande resultat. Jag var inte förväntar sig mer än två timmar. Självfallet är jag mer än nöjd med batteritiden.

Operativsystem och programvara

Windows Vista Home Premium 32-bit är det förinstallerade operativsystemet för X205-S9349, den högre änden X205-S9359 levereras med Vista Ultimate 32-bit.

Mängden förinstallerad programvara är häpnadsväckande. Jag arbetade i över en timme för att helt avinstallera alla skräp program, som består av försök, spel, gratiserbjudanden och andra värdelösa föremål. Det fanns tre kolumner med genvägar på skrivbordet för de förinstallerade programmen. Jag måste säga att jag är besviken på mängden förinstallerade program. För $ 2.000 skulle jag helst inte ha mitt skrivbord som reklamplats. Jag rekommenderar att de som köper den här maskinen gör en fullständig formatering av den primära hårddisken för att börja färskt.

KUNDSUPPORT

Satellite X205-S9349 levereras med en standard ett år delar och arbete garanti samt ett års på batteriet. En Toshiba 3-års SystemGuard + 2nd/3rd År Utökad Service Plan kan fås för $ 269,10 om den köps med den bärbara datorn som att skriva, vilket är ett rimligt pris för skador täckning.

Under min tid med X205 jag inte behöva kontakta kundservice. Jag uppmuntrar dem som är intresserade intryck att söka i vår Toshiba forum .

Slutsats


Den Toshiba Satellite X205 är en high-end multimedia bärbar avsedd för entusiaster som vill det bästa av både HD-och världar spel. Trots att större än en vanlig 17 "notebook ser X205 modern och visuellt uppfriskande. Den kör sval och tyst och är en stor övergripande artist. En fantastisk uppsättning av harman / kardon högtalare, en HD DVD-ROM-enhet, en uppsjö av multimedia portar och den senaste och bästa Nvidia DirectX 10 grafikkort gör X205 ett mycket komplett paket, särskilt på $ 1.999 pris. Det X205-S9349 är en väl avrundad underhållningssystem med alla klockor och visselpipor, och jag tvekar inte att ge det mitt fulla rekommendation.

Fördelar:

  • Stora grafikprestanda
  • Fenomenal ljudsystem
  • Körs extra cool & quiet
  • Överraskande bra batteritid
  • HD DVD-ROM-enhet
  • Överflöd av portar (HDMI)
  • Tilltalande design
  • Bra känsla tangentbord
  • Bra värde

Nackdelar:

  • Display behöver en kontrast uppsving & bättre betraktningsvinklar
  • Glossy lock kan repa om det inte tas om hand
  • Tangentbordet känns måste vara mer definierade
  • Tjock och tung, även för en 17 "
  • Inte konfigurerbar


Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar