måndag 28 november 2005

HP DV4000 Med X700 grafikkort Review (pics, specifikationer)

HP DV4000 Med X700 grafikkort Review (bilder, specs)
av Slappy - 2005/11/28

av Jonathan Esten, Virginia USA

Översikt

Detta är en översyn av Hewlett-Packard DV4000 med tillvalet ATI X700 diskreta grafikkort. Detta är en mainstream 15,4 "widescreen notebook som väger omkring 6,5 pounds. Jag beställde Pentium M 750, 512 Megs RAM, 80 GB 5400 RPM hårddisk, DVD-RW-enhet, glättat BrightView-skärm och integrerad trådlös.

HP DV4000 Notebook med ATI X700-kort ( se större bild )

Orsaker till Beställning

Som juridikstuderande, jag använder min bärbara dator varje dag i minst åtta timmar. Mina klasser och andra ansvarsområden har jag arbetat över hela byggnaden, så det kräver en bärbar dator. Jag gör inte något alltför intensivt, främst ordbehandling, e-post och surfa på internet (för juridisk forskning endast, naturligtvis!). Faktum är att om fansen inte dog på min gamla Dell Inspiron 4150 Jag skulle vara glad att fortsätta använda det.

Så, varför inte jag bara köpa en low-end bärbar dator för sju eller 800 dollar som fortfarande skulle vara en uppgradering från de mer-än-tre-åriga Dell? Jag har flyttat minst två gånger varje av de senaste tre åren. Min stationära dator är sex år gammal, och eftersom jag var på väg så mycket jag inte uppgradera alls för de senaste tre åren. Vid denna punkt, måste jag gut denna sak och i huvudsak bygga en helt ny speldator.

Just det: jag behövde en bärbar dator och en speldator.

Sirenen sång Sager frestade mig. Jag dreglade över 5320 och 5720. Den 5720 är spelprestanda skulle bära mig för de kommande tre åren, var jag säker på. För tusen dollar över vad jag slutade betala för HP Pavilion DV4000, kunde en smokin '5720 har varit mitt.

Ett och ett halvt år från och med nu, men jag kommer att vara på väg igen och (förhoppningsvis) Jag kommer att tjäna mer pengar än jag gjorde som lärare innan Law School. Jag vet inte om jag kommer att behöva flytta datorn runt för arbete ännu mer på den tiden eller om jag behöver inte en alls, kanske jag kommer att göra mitt arbete på ett skrivbord. Med mer pengar som kommer in, jag kommer att vilja bygga ett nytt spelsystem med top-of-the-line tech, och jag skulle inte kunna uppgradera en 5720 till den nivån.

Kompromiss är inte lätt, men jag bestämde mig för att hitta en bärbar dator som skulle spelet bra idag och har tillräckligt ben till (igen, förhoppningsvis) hålla anständiga, spelbara inställningar för nästa år och en halv. Efter det kommer jag att göra mitt spel på en stationär dator igen och rörlighet blir allt viktigare. Den 5720 skulle vara för förbaskat stor på den punkten. Vikten skulle inte bry mig, men jag har sett folk hänger runt Dell Inpsiron 9300s och merparten säker skulle. Jag skulle vara villig att ta den extra bulk i handeln om den bärbara datorn är min spelautomat, men min rena arbetsmaskin måste vara mindre.

För en blandning av bärbarhet och spel, konfigurerade jag en HP Pavilion DV4000 som följer. Med rabatter, avdrag, och gratis frakt, kom det ut till drygt 1300 $.

HP Pavilion DV4000 anpassningsbara Notebook PC specifikationer konfigureras som:

  • Microsoft (R) Windows (R) XP Home Edition med SP2
  • Intel (R) Pentium (R) M processor 750 (1,86 GHz)
  • Gratis uppgradering till 15,4 "WXGA BrightView Widescreen!
  • 128 ATI Mobility (TM) RADEON (R) X700
  • Gratis uppgradering till 512 MB DDR2 SDRAM (2x256MB)!
  • 80 GB 5400 RPM hårddisk
  • DVD + /-RW / R & CD-RW w / Double Layer Support
  • Gratis uppgradering till 54g (TM) 802.11b / g WLAN w / 125HSM!
  • Extra 6 cells litiumjonbatteri
  • Microsoft (R) Fungerar / Pengar
  • Hörlurarna med In-line volymkontroll
  • HP Mobile Remote Control

Jag valde Broadcom Wi-Fi-istället för Intel eftersom så många människor har rapporterat problem med Intel 2200BG. Broadcom sades också ha bättre räckvidd. Jag lade till femton dollar fjärrkontroll för titta på DVD på vägen.

Design

HP DV4000 ovan vy ( se större bild )

Den första konstruktionen frågan jag vill nämna är en jag faktiskt inte köpte: den 12-cells batteri med hög kapacitet. Detta batteri lyfter datorns baksida uppåt och lutar tangentbordet i en vinkel som en gammal skrivmaskin. Ergonomi denna framåtlutning stinker verkligen för en maskinskriverska handleder. Eftersom det inte finns några delade tangentbord bärbara datorer med en omvänd lutning, är det minsta jag vill ha en platt tangentbord. Så var det 12-cells batteriet.

Personligen gillar jag utseendet på HP linjen. Det DV4000 har en plast exteriör med silver sidor och topp. Interiören är ett snyggt texturerat, matt svart, ett steg i rätt riktning från den glansiga svarta vissa äldre HP bärbara datorer jag sett. Det blank yta ser ut som ett fingeravtryck magnet. Jag tror att det finns en blank trim runt tangentbordet och snabbtangenter, men jag har inte skalas av de skyddande dekaler ännu. Indikatorn LED-lampor är en trevlig blå - inte för ljust. Caps Lock och Num Lock lyser intill deras respektive nycklar, en fin touch. En liknande blått ljus indikerar när ett kort i media läsaren att läsas, och ännu en blå LED precis ovanför Wi-Fi ON / OFF knappen lyser när Wi-Fi är på.

Framåtriktad högtalare ser trevligt och verkar inte dämpas av mina handleder när jag skriver. Ljudet är inte så trevligt med Altec Lansing-högtalare som HP modeller som används för att använda Harmon Kardon-högtalare. Volymkontrollen är bra jämfört med den gamla Dell Inspiron 4150, på det, var jag tvungen att ha den volym maxade ut i Windows för att höra något. Jag använder hörlurar för spel, men högtalarna är tillräckligt bra för att titta på en film på.

HP DV4000 med Media Remote på toppen ( se större bild )

Min stora klagomål i utseende avdelningen kommer från de användbara etiketter som täcker tangentbordet och det omgivande området. De vita etiketter för hamnarna och klarblå piltangenterna och funktionsknapp guide ser lite Playskool för mig. Min andra klagomål skulle vara på ramens optiska enheten. Denna bezel omsluter till botten av maskinen på höger sida, lägga till de rena linjerna i datorn. Tyvärr, jag ville verkligen ta datorn upp av båda sidor precis runt mitten av maskinen, resulterar detta i att plocka datorn upp av den högra sidan av den optiska enhetens panel. Böja skivfacket sånt inte kan vara det bästa för det, så jag har tränat mig att plocka datorn upp från fram-och baksida.

Bygga

Tangentbord: Föråldrade idéer ergonomi tycks råda i bärbara design idag, och de flesta bärbara datorer verkar ha åtminstone någon framåtlutning. Med 6 cellsbatteri har DV4000 bara några grader framåtlutning, dock, och det är tillräckligt bekväm. Det finns ingen flex, och nyckeln resor är bara om rätt avstånd för mig. Jag är inte en hård eller lätt maskinskriverska så på medellång fjädringsförmåga av nycklarna känns helt rätt för mig.

HP DV4000 tangentbord vy ( se större bild )

Skärm:... Min 15,4 "widescreen är jämnt bakgrundsbelyst, mycket ljus, och har inga döda pixlar Bilder och videoklipp verkligen pop med BrightView alternativet Bristen på andra alternativ upplösning kan vara en dålig sak för några För mig är 1280x800 WXGA perfekt. Jag har tillräckligt stationära fastigheter och jag kan köra spel på den ursprungliga upplösningen med X700 inga problem. Förhoppningsvis kommer jag att kunna göra det ett och ett halvt år från och med nu, och jag tvivlar på att kan sägas om WUXGA-skärmar.

Det finns vissa skärmen flex eftersom detta är en plast-kapslade anteckningsbok. Flex är i nivå med den hos en vän Dell Latitude 810 (en business class anteckningsbok). Trycka på baksidan av den bärbara datorn med fast tryck orsakar mindre skärm ringar. Detta är verkligen inte en extra tålig maskin med en aluminium eller kolfiber fall. Jag slog inte min maskin upp mycket, så "robust på ett skrivbord" är allt jag begär av min bärbara och DV4000 verkligen är det. Gångjärnen är fast och jag hoppas att de visar hållbara.

Ljud

För att surfa, strömmande video, och en och annan film, de inbyggda högtalarna är bra. De är inte något att skriva hem om, och jag skulle definitivt rekommendera att få hörlurar för spel. För actionfilmer på DVD, använder jag hörlurar också. Utgången från hörlursuttaget är mycket fräsch och ren. Lyssna på musik med hörlurar, jag hårt pressade att skilja mellan ljudkvaliteten på DV4000 hörlursuttag och min iPod.

Pekplatta och portar

Pekplattan är något infälld i handledsstödet så jag inte hittar min tumme misstag borsta det när jag skriver. En liten struktur på pekplattan ger en annan känsla än den släta ytan på min gamla Dell-styrplattan. Det verkar ge bättre kontroll av markören. Den stora triumf i texturering, är dock den strukturerade rullningslisten på höger sida av pekplattan. De små åsar ger stor kontroll när rullning, jag kan rulla rad för rad, i full fart, eller någonstans mittemellan. Jag trodde jag skulle vilja kudden vara lite större med en liknande scroll-bar på botten. Den breda skärmen inte har jag rullning från sida till sida så mycket, dock.

HP DV4000 framsidan vyn ( se större bild )

Den DV4000 levereras med ett brett utbud av portar (märkta med något irriterande etiketterna runt tangentbordet). Längs vänstra sidan, med början längst bak har vi: eluttaget, modemport, LAN-port, expansionsport 2 (för en portreplikator eller dockningsstation), två USB 2.0-portar, FireWire-port, 6-i-1- kortläsare, PCMCIA-kortplats och ExpressCard-facket.

HP DV4000 vänster sidan ( se större bild )

Längs den högra sidan, framifrån ser vi: den optiska enheten (en DVDR / W), hörlursjacket, MIC-IN-uttaget, två USB-portar, en VGA-port, en S-video ut, och spåret för ett Kensington-stil lås.

HP DV4000 höger sida ( se större bild )

På baksidan av den bärbara datorn är port-fri, eftersom de flesta tas upp av batteriet och vad som återstår används för en ventil. Längs fronten har vi de två högtalarna och makt, laddning, och HD ljus tillgång. Bredvid dessa lampor är IR-porten.

HP DV4000 baksida ( se större bild )

Trådlös

Jag valde Broadcom 802.11b / g trådlös adapter eftersom den sägs ha lite bättre räckvidd än Intel b / g-kort. Den integrerade kortet har mycket bättre räckvidd än PCMCIA-kort jag använde i mitt tidigare dator. Jag har inte något behov av Bluetooth, men det är ett alternativ för en extra kostnad.

Batteri

Jag kan få knappt tre timmars normal användning på ett fulladdat batteri. Normal användning för mig ingår använder Word, Outlook, surfa på nätet, och Google Talk, minst tre, vanligen alla fyra på en gång. Jag håller skärmen vid 50% ljusstyrka vid batteridrift. Det tillräckligt med tid för mig, så jag inte fick den extra 12-cells batteri som min andra batteri. Den 12-cells lutar datorn upp på en dålig vinkel och skjuter ut på ett sätt som skulle göra det svårare att få den bärbara datorn i en väska.

Programvara

Jag hade en kopia av XP Professional, så jag hade varit glad att beställa systemet utan operativsystem Eftersom det inte var ett alternativ, jag gjorde bara en ren installation av Pro. HP gör bland annat OS-skiva och en skiva med alla fabriksinstallerade drivrutiner och program. Många av dessa program är standard bloatware - Internetleverantörer som AOL och MSN, till exempel. En kopia av Microsoft Works ingår, var ett försök av Norton Internet Security med Antivirus en överraskning integration och testversioner av flera Zone spel som Text Twist som några distraktioner.

HP har även några egna program, och jag installerade dem bara för att se hur de arbetade. Chefen för QuickLaunch knapparna gör inte något för mig, jag vill inte ändra dem från deras förvalda funktioner. Den medföljande "Wireless Assistant" är ett slöseri med tid och fördröjer startprocessen - så vitt jag kan se, allt det gör låt mig veta om min Wi-Fi är på eller av. Roligt, gör lampan ovanför on / off knappen för Wi-Fi-rätt under min skärm som bara bra! En annan inkluderade programmet HP Programuppdatering, är användbar. Det dubbletter Windows Update, men också kontrollerar att nya HP godkända versioner av drivrutinerna för all maskinvara som är installerad. Från webbgränssnittet finns också en uppsjö av diagnostiska verktyg för skärmen, processorn, optisk enhet, hårddisk, hamnar ... Skärmen diagnostiska cykler genom färger (ett bra sätt att kontrollera om döda eller fastnat pixlar) och geometriska mönster som låter dig veta om din bildförhållandet är knäpp.

Medan uppdateringen programmet är användbart, behöver den inte vara igång i bakgrunden eller vid start. Ändra dessa standardvärden frigör några systemresurser. Liksom Microsoft Update kör jag bara HP program varje vecka eller två manuellt.

Prestanda

Jag använde datorn ett bra tag innan du skriver denna översyn att se till att jag hade några verkliga prestanda att rapportera i stället för att bara några riktmärken. Som redan nämnts, utför denna dator otroligt bra för mina dagliga uppgifter. Mina DV4000 stövlar till Windows i 49 sekunder, inte stor, men något under en minut är okej med mig. Jag är säker på att jag kan raka några sekunder bort med lite registret rengöring. Föreställningen flaskhalsen just nu är hur mycket RAM-minne har jag just nu, beställde 512 Megs. Eftersom det var en kampanj när jag beställde, beslutade jag att hålla fast vid det tills det nya året innan du uppgraderar RAM med några SO-DIMM bort av NewEgg.com.

Nästan alla datorer kan köra Office, e-post och surfa på Internet idag. Det faktum att DV4000 gör det utan att bryta ett svett är ingen överraskning. Hur utför DV4000 då de sätts på prov? Jag sprang SuperPi, Futuremarks 3DMark05 och PCMark04 och HDTune. Resultaten följer.

Notebook Tid
HP Pavilion DV4000 (1,86 GHz Pentium M) 1m 39s
Dell Inspiron 9300 (1,86 GHz Pentium M) 1m 39s
Sony VAIO FS680 (1,86 GHz Pentium M) 1m 53s
IBM ThinkPad T43 (1,86 GHz Pentium M) 1m 45s
Asus Z70A (1.6GHz Pentium M) 1m 53s
Fujitsu LifeBook N3510 (1,73 GHz Pentium M) 1m 48s
Dell Inspiron 6000D (1,6 GHz Pentium M) 1m 52s
Dell Inspiron 600m (1,6 GHz Pentium M) 2m 10s
Sony VAIO S360 (1,7 GHz Pentium M) 1m 57s
HP DV4170us (Pentium M 1,73 GHz) 1m 53s
Sony VAIO S380 (1,86 GHz Pentium M) 1m 45s

HD Tune benchmark resultat ( se större bild )

Futuremark PCMark04 poäng
ThinkPad T43 (1,86 GHz, ATI X300 64MB grafik) HP DV4000 (1,86 GHz Pentium M, ATI X700 128MB)
Multithreaded Test 1 / Komprimering 3,33 MB / s 3,36 MB / s
Multithreaded Test 1 / Filkryptering 27,19 MB / s 27,7 MB / s
Multithreaded Test 2 / Fil dekompression 23,4 MB / s 24,3 MB / s
Multithreaded Test 2 / Bildbehandling 10,88 MPixels / s 11,04 MPixels / s
Multithreaded Test 3 / virussökning 1914,17 MB / s 1986,89 MB / s
Multithreaded Test 3 / grammatikkontroll 2,82 KB / s 2,95 KB / s
Arkiv Dekrypteringen 54,11 MB / s 55,58 MB / s
Ljud konvertering 2496,87 KB / s 2555,25 KB / s
Webbsida rendering 5,27 Sidor / s 5,44 Sidor / s
DivX Video Compression 51,71 FPS 52,4 FPS
Fysik Beräkning och 3D 159,19 FPS 186,5 FPS
Grafik minne - 64 rader 868,44 FPS 1830,06 FPS
Futuremark 3DMark05 poäng
3DMark Score 727 3DMarks 2.536 3D Marks
CPU Score 3414 CPUMarks 3557 CPUMarks
Gaming Tester
GT1 - Return To Proxycon 3,3 FPS 10,3 FPS
GT2 - Firefly Forest 2,2 FPS 8,0 FPS
GT3 - Canyon Flight 3,4 FPS 12,6 FPS
CPU Tester
CPU-test 1 1,18 FPS 1,3 FPS
CPU-test 2 2,9 FPS 3,1 FPS

För verkliga spel, har jag gå igenom FarCry på medium inställningar på skärmens upplösning utan problem. Medium inställningar för DOOM3 också verkar inte ifrågasätta DV4000 eller X700. Den just tillräcklig mängd RAM-minne jag har installerat nu är troligen det enda problemet jag skulle stöta på med den här konfigurationen. Jag har inte försökt veva inställningarna för FarCry eller DOOM3 upp till maximalt inställningar eftersom jag inte spel att sträcka min hårdvara till gränsen, jag ville bara spela de spel jag har missat de senaste åren! Med prov hotande, jag har inte köpt Half Life 2 eller rädsla ännu, så jag vet inte hur spelbara de är med min nuvarande konfiguration. När jag installerar ytterligare RAM efter december, kanske jag ska försöka se hur långt jag kan veva inställningarna.

Värme och buller

När DV4000 fläkten tänds, kommer det på i full fart. Denna plötsliga utbrott är ganska märkbar, men när fläkten stryper ner är det nästan omärklig. Fläkten har en något låg stigning i stället för en gnäll, så det smälter lätt in i alla bakgrundsljud. Enligt långvarig användning eller tung användning såsom spel, blir botten av den bärbara datorn varm. Inte hot, bara varm. Den svarta ytan runt tangentbordet värms inte upp mycket alls, en liten uppvärmning av vänstra handledsstödet är den enda märkbara uppvärmning av detta område har jag märkt. Uppvärmningen är så liten, jag är inte ens säker på att det inte är mest för att det är där jag lättjefullt vila min hand hela tiden!

Enheterna på denna maskin är också ganska tyst. Den optiska enheten har en märkbar surra när den snurrar upp, men inte en hög hastighet gnälla som vissa enheter. Verkligen lyssna på hårddisken, kan jag höra det komma. När jag sitter på bekvämt avstånd med datorn kan jag bara urskilja enheten ljud när jag lyssnar på den i ett tyst rum.

Klagomål

Mina klagomål om den här datorn är verkligen mindre problem för mig, men de kan väga tyngre med andra användare.

  • Optiska enhetens panel wraps under datorn - flexar om datorn plockas upp av sidorna
    Medelhög byggkvalitet - inte kommer att svara bra för hårdhänt behandling
  • Utökad batteri lutar datorn tafatt och kanske inte passar bra i en påse
  • Portar:
    o FireWire-porten är endast en liten 4-pin storlek istället för full storlek
    Õ staplade USB-portarna kan hindras av stora USB-kontakter
  • Playskool-stil etiketter över tangentbordet området
  • Endast WXGA-upplösning är tillgänglig (även om det är bra för mig, alternativen är alltid bättre!)

Lovorden

Självklart är jag mycket nöjd med DV4000. Låt mig sammanfatta de viktigaste punkterna:

  • Bra prestanda för priset
    O Pentium M 750 1.86GHz processor
    o 128 MB X700 grafikkort
    O 80 GB 5400 rpm hårddisk
  • Decent bärbarhet, särskilt för prestanda
    Ø 6,5 pounds
    o 15,4 "widescreen formfaktor
  • BrightView glansiga skärmen är lysande
    O mattskiva finns också för dem som föredrar matt
  • Utseendet är konservativ och ren (utom för Playskool etiketterna)
  • Massor av hamnar, alla lättillgängliga längs sidorna av datorn
  • 6-i-1-kortläsare
  • QuickPlay med fjärrkontroll
    O låter mig titta på DVD på vägen utan att starta datorn
  • Dockningsstationen xb2000
    o Använd DV4000 som en stationär med endast 1 anslutning
    o Kan hålla en extra hårddisk för ytterligare lagringsutrymme (250 MB ledigt)
  • Academic Purchase Program - få en 6-10% rabatt!

Slutsats (vem ska köpa?)

Detta var bara rätt dator för mina behov. Om jag inte hade köpt den extra 6-cellsbatteri och fjärrkontrollen, skulle jag ha en maskin som kan spela alla moderna spel för mindre än $ 1.200. För den som söker en mainstream anteckningsbok, förtjänar DV4000 åtminstone ett bra utseende.

Det Hewlett-Packard DV4000 med X700 grafik är ofta och ordentligt rekommenderas för människor som handlar för en bärbar, prisvärd gaming anteckningsboken. Detta är den perfekta datorn för en person som söker mest valuta för varje buck tillbringade. Pentium M 750 betraktas allmänt som sweet spot på pris / prestanda skala och X700 är en mycket kapabel och cool grafik lösning. Den 5400 RPM enheten är en föreställning måste, och RAM verkligen bör pumpas upp till en gigabyte för spel. Om befordran för en gratis uppgradering till 512 MB inte pågick vid tiden för mitt köp, skulle jag ha köpt minst 256 Megs och uppgraderas till en spelning innan ens sätter på datorn. Med uppgraderingen är dock att datorn är mycket användbar för nu tills jag har extra pengar att uppgradera till 2 GB.

Någon söker en ultraportabel eller för en mycket tålig maskin bör se någon annanstans. Den extrema gamer kommer att kräva ännu mer GPU kraft och högre upplösningar än DV4000 erbjudanden. Denna dator är bra för den bärbara spelaren på en budget eller för en student som vill ha god spelprestanda och ändå behålla en del av att överföra som bärbara datorer har utformats för i första hand. De tillagda multimedia funktioner i QuickPlay kontroller och fjärrkontrollen är isbildning i denna kaka: vi har en ganska snyggt medier anteckningsbok också.

Ingen dator kan vara bäst på allt, och få är bäst på mer än en sak. Den DV4000 är bäst på någonting, enligt min mening: Den DV4000 gör allt ganska förbaskat bra till ett pris som de flesta datorer inköp ska kunna nå.

Pris och tillgänglighet: Hewlett-Packard DV4000



Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar