onsdag 23 november 2005

Acer Aspire 5002 Notebook Review (pics, specifikationer)

Acer Aspire 5002 Notebook Review (pics, specifikationer)
av tarunactivity - 2005/11/23

av Tarun Abraham, Trivandrum Indien

(Kära läsare, är den bärbara datorn att ses Acer Aspire 5002 NWLMi och köpte i Indien. Acer Aspire 5002 WLMi finns i andra delar av världen är samma laptop med lite olika specifikationer är spec skillnaderna som anges i översynen)

Översikt och introduktion

Den 15,4 "widescreen Acer Aspire 5002 kommer i någonstans mellan att vara en budget-serien bärbara och en mainstream anteckningsbok. Aspire-serien är konsumenten raden av bärbara datorer från Acer när TravelMate är mer verksamhet inriktad och Ferrari är högre slutet gaming fokuserad. I Indien Acer har Aspire 3000-serien och Aspire 5000-serien finns för tillfället. Aspire 3000-serien levereras med en AMD Sempron 3000 och en SiS760GX grafikchip, en 15 "XGA-skärm, 40 GB hårddisk, 256 MB DDR333 RAM, Linux OS, en combo-enhet och en 4-cells batteri, men ingen Firewire eller Wi-Fi. Denna låg slutet Aspire 3000-konfiguration var tillgänglig för om Rs. 32K (ca $ 700). Det verkade vara en mördare affär, och jag var ganska övertygad om att det skulle tillfredsställa mina behov, men jag ville ha en större hårddisk, en AMD Turion 64-processor, en DVD-brännare, en bättre batteritid och en widescreen. Efter att jag ansåg att köpa Aspire 3000 Aspire 5000 sortiment lanserades ungefär en månad senare i Indien och innehöll alla dessa saker som jag ville. Aspire 5002 behåller samma grundkonfiguration som Aspire 3000-serien, men har följande förbättrade specifikationer (skillnaden mellan indiska Aspire 5002 specifikationer version bärbara och Europa / Amerika specifikationer anges i röda parentes):

  • AMD Turion 64 ML-30 processor 1,6 GHz
  • 60GB hårddisk (4200 RPM)
  • Dual layer DVD + / - brännare
  • 15,4 "WXGA CrystalBrite TFT
  • Inbyggd 802,11 b / g
  • 256 MB RAM-minne (den 5002 kommer med 512 MB ​​RAM i Europa / Amerika)
  • SiSM760GX grafikkrets (lånar upp till 64 MB från huvudsystemet RAM)
  • Linspire Linux Operativsystem (Windows XP Pro levereras med 5002 i Europa / Amerika)
  • 8-cells batteri batteri
  • Mått: 1,5 inches tjock, 14,3 inches bred och 11 inches djup
  • Vikt: 6,6 pounds (7.3 pounds w / adapter)

Acer Aspire 5002 kollapsade öppen utsikt

Orsaker till att köpa

Eftersom min grundläggande avsikten att få en bärbar dator var mer för knorra i Linux, designa grafik, surfa på webben och underhållning snarare än för spel, jag var inte alltför bekymrad över bristen på en kraftfull GPU. MSI M635 var den andra bärbara datorn som korsade min väg. Den M635 levereras med ett ATI Xpress200 chipset med en X700 GPU. Denna laptop i sin grundkonfiguration (40GB/combo enhet) var tillgängliga för om Rs. 66K (ca $ 1500). MSI S270 (Turion 64/12.1 "WXGA / ATI Xpress) var också ett alternativ, men jag föredrog en större skärm och så jag valde Aspire 5002.

Var och hur Köpta

Jag köpte Acer Aspire 5002 från en Acer Showroom i Indien för Rs. 48.000 (ungefär $ 1,066) (en besparing på skivor. 2.500 på listpris). Jag fick en 1 års internationell garanti och en möjlighet att uppgradera till 3-års garanti för ca Rs. 9000 extra ($ 200). Jag kände att det var en hel del som jag fick de flesta av de förbättringar som jag ville för över Aspire 3000-serien, inklusive en bredbildsskärm och en DVD-brännare.

Bygga & Design

Aspire 5002 bärbara designen liknar en folio med en silver-svart färgschema. Fallet verkar vara gjord av en plast med en pensel metallfinish. Den byggkvalitet är anständigt med en ganska kraftig ram, även applicera övertryck verkar böja ramen. Skärmen gör vingla lite på skaka den bärbara datorn. Det är inte så robust som vissa av Dells bärbara datorer som jag har använt tidigare som verkade ha en kraftigare chassi.

Uppifrån Aspire 5002

Skärm

Den 15,4 "TFT är en CrystalBrite glansig skärm för extra skarpa och djärva färger ser i displayen när den är avstängd är lite som att titta på tonat glas -.. Mycket reflekterande bilder ser lika bra som riktiga fotografier på den glansiga skärmen. Det fanns inga döda pixlar på den här enheten. Det finns mycket mindre läckage av bakgrundsbelysningen från den högra kanten av ramen, men detta syns inte vid normal användning.

Högtalare

De medföljande högtalarna är lämpliga för normala applikationer men saknar basåtergivningen. Jag rekommenderar alltid hörlurar / högtalare för allvarliga audiophile. De ljudportar finns på frontpanelen tillsammans med en enda USB-port och Bluetooth / WiFi växlar indikatorn. Ljud / USB-portar på framsidan visa sig vara ett hinder vid vissa tidpunkter beroende på din maskinskrivning läge.

Processor och prestanda

Processorn verkar rimligt snabb. SIS Grafiken är ingen match för de lösningar som erbjuds av ATI eller NVIDIA. Jag kan spela spel som Quake 3, Need for Speed ​​UG på 800x600 utan mycket av ett problem. Jag har 256 MB DDR333 varav 32/64 MB delas av grafikhårdvara. Systemsvaret är rimligt på grund av bristen av RAM. De flesta uppgifter verkar fungera felfritt. Jag planerar att pop i en 1 GB minne RAM

Riktmärken

För att få en avläsning av den totala processorprestanda använder vi programmet Super Pi för att tvinga processorn att beräkna Pi till 2 miljoner siffrorna i noggrannhet. Nedan är de tidsbestämda resultat av att köra det här programmet för Acer Aspire 5002 och ibland jämförelse från andra bärbara datorer.

Notebook Tid
Acer Aspire 5002 NWLMi (1,6 GHz AMD Turion 64 ML-30) 2m 12s
Dell Inspiron 9300 (1,86 GHz Pentium M) 1m 39s
Sony VAIO FS680 (1,86 GHz Pentium M) 1m 53s
IBM ThinkPad T43 (1,86 GHz Pentium M) 1m 45s
Asus Z70A (1.6GHz Pentium M) 1m 53s
Fujitsu LifeBook N3510 (1,73 GHz Pentium M) 1m 48s
Dell Inspiron 6000D (1,6 GHz Pentium M) 1m 52s
Dell Inspiron 600m (1,6 GHz Pentium M) 2m 10s
Sony VAIO S360 (1,7 GHz Pentium M) 1m 57s
HP DV4170us (Pentium M 1,73 GHz) 1m 53s
Sony VAIO S380 (1,86 GHz Pentium M) 1m 45s

För skärmdumpar av omfattande benchmark-tester för 5002 NWLMi konfigurationen bärbara klicka på denna länk

Tangentbord och pekplatta

Tangentbordet är ganska stor och kommer att ta lite tid att vänja sig. En särskild knapp för volymkontroll skulle vara bra. Jag märker inte någon tangentbord sag / flex. Tangentbordet verkar ganska fast och spela på tangenterna är ganska bra. Tangenterna har också en bra taktil återkoppling. Pekplattan verkar ganska lyhörd och har två knappar och en 4-vägs scrollknapp. Bläddringsknappen verkar fungera i Microsoft-program som Internet Explorer och Word, men fungerar inte i Firefox.

Ingång och-utgång

Den bärbara datorn levereras med 3 USB 2.0-portar (två på höger sida, 1 på framsidan), ett telefonjack (höger sida), en Ethernet-port (höger sida), en VGA-kontakt för en extern bildskärm (baksidan) och 1 typ II PCMCIA-kortplats (höger sida). Den har en linjeingång, mikrofon och en stereo utgång från ljudkortet på frontpanelen.

Acer Aspire 5002 höger sida, två USB 2.0-portar + modem och Ethernet-uttag

Acer Aspire 5002 framsidan vyn märke antalet portar på framsidan och en USB-port som ligger där

Acer Aspire 5002 vänster sidan, är DVD-brännare finns här

Acer Aspire 5002 baksidan vy med locket öppet, övervaka ut porten på baksidan höger

Trådlös

Acer 5002 kommer med en integrerad Broadcom 802.11b / g trådlöst kort. Det finns ingen inbyggd IR eller Bluetooth. Detta är inte mycket av ett problem eftersom jag har en Bluetooth-dongel. Den bärbara datorn levereras med Acers Signal Up teknik och en annan typ av antenn som är tänkt att erbjuda ökat utbud.

Batteri

Batteriet räcker ca 3 timmar under normal användning. Detta är en 8-cells batteri, så livslängden bör vara bättre än 4-cellsbatteri Acer Aspire 3002. För mina behov är jag nöjd med batteriets prestanda.

Operativsystem och programvara

Den bärbara datorn köps i Indien kommer med Linspire Linux, som är en bara en ersättning för inte bara erbjuda ett OS fritt system (i USA Acer Aspire 5002 WLMi levereras med Microsoft Windows XP Pro). En CD med drivrutiner är försedd med den bärbara datorn. Acer har några program erbjudanden som kan användas för att hantera makt profiler, sekundära bildskärmsinställningar och BIOS / inställningar boot inifrån Windows.

Den bärbara datorn är tänkt att inkludera en Antivirus i bunten tillsammans med Acer verktyg och verktyg.

KUNDSUPPORT

Jag har inte använt kundservice ännu! Standarden Garantin är 1 år. Det kan uppgraderas till 3 år för en extra avgift. Jag funderar på att köpa den extra garantin, även om jag vet inte om jag ska köpa en ny laptop innan.

Klagomål

Jag tror Acer kunde ha gått in för ATI RS480 för Aspire istället för SIS lösningen som ATI erbjuds en bättre total integrerad lösning. Jag skulle önska en bättre GPU, Firewire-port och S-video-port för TV ut.

Lovorden

Jag var verkligen imponerad av CrystalBrite widescreen-skärm och dubbla DVD-RW. Det är verkligt värde för pengarna tillsammans med 64 bitars erbjudande för bärbara datorer i Indien. Men hittade jag reda på att du kan plocka upp samma konfiguration med ATI X700 för samma pris från USA Nu är en mördare affär.

Slutsats

Denna laptop har en bra konfiguration för underhållning / formgivare behov. Jag skulle rekommendera denna laptop för dess utmärkt värde för pengarna med en AMD Turion 64, bredbildsskärm, en DVD-RW, och CrystalBrite display.



Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar