onsdag 25 februari 2009

ASUS N10 Användarrecension

ASUS N10 Användarrecension
av X2P - 2009/02/25

ASUS N10 är en 10,2-tums widescreen bärbar dator med ett Nvidia 9300M GS grafikkort. Baserat på Intels Atom-chipset är N10 tekniskt en netbook, men ASUS hävdar N10 är en bärbar dator på grund av dess stora tangentbord, styrplatta och makt. Tappa Eee PC taggen var det första steget men denna netbook förtjänar att kallas en ultra-portabel bärbar dator?

Syftar till näringslivet, kommer ASUS N10 i en snygg ljus guldfärg och kan köpas via återförsäljare eller återförsäljare. Köpa det från en återförsäljare kommer att begränsa dina val som uppgradera minnet och / eller hårddiskar eller någon annan komponent gör garantin ogiltig. Köpa via en återförsäljare kan låta dina configure komponenter såsom minne och hårddisk. Det är lika anpassningsbar som alla andra netbook.

För denna översyn kommer jag att granska ASUS N10JC. Det köptes på Yodobashi Camera Akihabara (detaljhandel) i Japan för \ 64.800 ($ 706). Priserna varierar beroende på återförsäljare och återförsäljare.

Specifikationer:

  • Skärm: 10,2 "WSVGA (1024 x 600) Glossy LED, w / Ambient Light Sensor
  • Processor: Intel Atom N270-processor på 1,66 GHz
  • Grafik: Intel Graphics Media Accelerator 950
  • Nvidia 9300M GS 256MB DDR2
  • Minne: 1GB DDR2 PC-5300 667
  • Hårddisk: 160 GB 5400 rpm w / Freefall Sensor (Seagate)
  • Trådlöst: Atheros AR92X Wireless Network Adapter (A / B / G / N), Bluetooth v2.0 + EDR
  • Optisk enhet: N / A
  • Hamnar och Slots: 3 USB 2,0, HDMI, VGA-skärm ut, hörlursuttag, mikrofoningång, 8-i-1 SD-kortläsare (SDHC-kompatibel), Kensington-lås, Ethernet 10/100, ExpressCard/34, mikrofon in, och linjeutgång / S / PDIF
  • Operativsystem: Windows XP Home SP3 + Express Gate.
  • Funktioner: Inbyggd 1,3 MP kamera / mikrofon / Fingeravtrycksläsare
  • Batteri: 11.1V 4800mAh 53Wh 6 Cell Lithium
  • Mått: 27,6 cm (B) x 19,5 cm (D) x 2,99-3,71 cm (H)
  • Vikt: 1,40 kg med 3-cellsbatteri
  • Garanti: 2-års begränsad global garanti

Bygg och Design
Den N10 ropar klass. Som en droppe topp Phantom det kräver uppmärksamhet samtidigt som lugn och komfort. Champagne guld har glitter och glans som accentueras av en krom-ser gångjärn område och pekplattknappar. Guldet följer kostym med svart bezel med högblank design som är en magnet för damm och fingeravtryck. Den blå statuslampor är en bit utanför under dagen, men när mörkret ut de ger den bärbara datorn en gaming kant.


En närmare titt på den glansiga ytan som visar damm och fingeravtryck

Den N10 känns gedigen som en liten anteckningsbok borde. Det kan hållas med en hand men det är tyngre, större och tjockare än en traditionell netbook. Chassit består helt av plast.


Botten till toppen: Vostro 1500, Asus N10,
Casio EX-ordet XD-SP6700, Sharp 922SH

15,4 ", 10,2", 4,9 "och 3,5" skärm

Skärmen när tvinnade gör flex men är lätt i det acceptabla intervallet och gör slå ut många bärbara datorer. En nackdel är N10 har utformats utan en spärr för att hålla locket stängt. Gångjärnen känns som de flyttar lite för lätt, men i slutet av dagen inte skakas kraftigt skärmen håller den vinkel du ställa in den på.

Som en Business Notebook batteriet sticker ut på baksidan i stället underifrån som andra 10,2 tums bärbara datorer. Ändå stora upprörd för mig i byggkvalitet var batteriet. När jag hade öppnat den bärbara datorn ur förpackningen batteriet hade flisas och tejpade upp av fabriken. Jag fick en ersättning och lärt sig hur det kunde ha kluvet under transporten även när packade beskyddande. Efter att ha fått det nya batteriet jag hade bucklig det med min hand. Ja, genom att ta tag i batteriet jag hade bucklig det. Jag är en stark kille men jag skulle inte kunna buckla en bärbar batteri med min hand. Jag har ärligt talat aldrig sett så dålig plast på en PC komponent som är så viktig för den bärbara datorn. Jag saknar ord för att beskriva hur besviken jag är i bygget av batteriet.

Visa
Den blanka 10,2 "WSVGA LED-bakgrundsbelyst skärm reflekterar som en spegel. Till skillnad från många netbooks ASUS beslutat att gå med en glansig skärm. För utomhusbruk är det i allmänhet rekommenderas att ha en antireflexbehandlad skärm för att visa skärmen. Bakgrundsbelysningen på skärmen kan bli löjligt ljus. Jag har inga problem med den bärbara datorn i direkt solljus utan att behöva öka till maximal ljusstyrka. Det finns en viss eftertanke på grund av glans, men om du inte får huvudvärk från reflektioner av blanka skärmar i allmänhet bör det inte vara en stor fråga. För allmän användning hemma rekommenderar jag att du vänder ljusstyrka ner, annars färgerna börjar tvätta ur.

Jag hittade personligen skärmen sakna livlighet. Jag känner färgen är lite tråkig och saknar livlighet. När ASUS beslutade att en bärbar dator skulle man förvänta att de skulle erbjuda en högre upplösning val men det begränsande WSVGA upplösning marknadsföra N10 kan göra vissa webbsidor svårt att visa och multi-tasking praktiskt taget omöjligt.

Högtalare
Den N10 har ett par Altec Lansing-högtalare. Ljudet var inte precis vad jag hade förväntat: tyst maximal volym, brist på skärpa, bas och energi. De är inte så hemskt på något sätt men visar att denna bärbara dator är tänkt att vara bärbar. Kort sagt om du bryr dig om kvalitet, hörlurar är ett måste.


Prestanda och Benchmarks
Använda en Nvidia 9300M GS var ett djärvt drag av Asus. De 9300M GS spår i mellan 9200m GS och 9400M GS, alla som slog ut Nvidias 8400M GS i form av prestanda. Det räcker med att spela allmänna spel men i N10 kortet bottlenecked av Intel Atom-processor.



En viktig egenskap hos N10 är dess förmåga att spela 1080p innehåll och HDMI ger affären ännu sötare. En hake är att det 1080p innehåll du planerar att titta på måste stödja DXVA eller det kommer att ha problem med att spela smidigt. DXVA tar belastning på Atom-processor och använder den särskilda 9300M GS att påskynda videon. Programvaran för uppspelning är också lite kräsen på grund av detta.

Allmän start var upp galleriets och Atom-processor slå ut mina förväntningar. Det har gått något jag har kastat på det. Microsoft Office 2007, Adobe Photoshop CS3 och iTunes alla kör. Den enda fråga jag tycker är bristen på minne. På 1GB skulle förvänta sig är tillräckligt för att köra Windows XP trevlig och smidig, men jag märker samtidigt som man försöker köra flera flikar i en webbläsare eller gör några av de tyngre filter i Adobe Photoshop CS3 den bärbara datorn tenderar att hänga och eventuellt frysa.

Spel tenderar att vara ganska spelbara. Allt från Grand Theft Auto San Andreas till Crysis kommer att köras på detta 10,2 "notebook. Förvänta dig inte stora frame rates från nyare spel eller höga inställningar. Jag rekommenderar att du besöker www.youtube.com där det finns många videor på hur specifika spel körs på N10.

Värme och buller
Med sin dedikerat grafikkort och small form man skulle förvänta sig att bli en varm liten anteckningsbok. Jag blev förskräckt, när du använder den bärbara datorn i klassen eller i biblioteket det gjorde lite ingen noll buller och värme övergripande medan du kör grafiska testprogrammet var ganska låg. För att vara specifik, i ett rum som var 18C varje komponent var under 50C eller. Botten blir varm och ibland tangentbordet och palm vilar kan värma upp också, men det är inte en stor fråga. Hårddisken orsakar lite vibrationer som är mer irriterande än värmen.

Tangentbord och pekplatta
Tangentbordet som visas här är en japansk tangentbord. Många japanska tangentbord känner trånga och kladdigt. En japansk tangentbord är samma storlek som ett engelskt tangentbord, men nycklar som mellanslagstangenten är spotta upp i flera andra tangenter för att passa fler funktioner som krävs. Jag kan ärligt säga att det är den bästa japanska tangentbordet jag någonsin har skrivit på. Allt var lätt att nå utan att göra misstag.

Med stora fingrar jag har svårt att skriva på många tangentbord och omöjligt att skriva på de flesta netbook tangentbord. Men med den vassa kanten nyckeln design jag fann det mycket bekväm och lätt att slå enskilda nycklar.



Till Synaptics TouchPad är ganska stor för en netbook. Det är en fullstor pekplatta som slår ut vissa bärbara pekplattor. Asus har skära ett hörn på pekplattan. En del av den yttre kanten av pekplattan är faktiskt inte svarar, den verkliga pekplattan tycks vara mindre än det utrymmet.

Ingång och-utgång

Höger sida:

USB 2,0, hörlurar (S / PDIF) ut, mikrofon in, VGA, Ethernet (10/100/1000) nätuttaget och ExpressCard 34 kortplats. ExpressCard-kortplatsen dummy kan användas för att lagra ett SD (HC)-kort

Vänster sida:

Trådlöst på / av, två USB 2,0, HDMI-utgång, grafik vippbrytare, Kingston lås

Fram:

SD / MMC / MS / Pro Kortläsare

Tillbaka:

Inga I / O-portar

Trådlös
Den N10 har en Atheros trådlöst kort. Med kompatibilitet från A till N detta kort ansluter till nästan vad som helst. Det är ganska lätt att få det att gå och har anständigt utbud. Bluetooth-har hittills varit lite förvirrande men fungerar.

Batteri
ASUS N10 har omkopplingsbar grafik: att spara på batteriet, har N10 förmågan att växla från Nvidia 9300M GS till den integrerade Intel GMA950. Den 6-cells batteri i N10 skjuter strax över 7 timmar märket. Jag kunde få 7 timmar och 11 minuter genom att byta till Intel GMA 950, stänga Wi-Fi/Bluetooth och dimning på skärmen. Jag är faktiskt ganska nöjd. ASUS säljer en 9-cells batteri för N10 om så önskas.

Operativsystem och programvara
Denna modell levereras med XP förinstallerat. Tyvärr är det fullt av bloatware. Mycket av det inte behövs och kan lätt avlägsnas av användaren. Det finns en dold återställningspartition som kan ren installation XP i 5 minuter platt. Alla förare skulle lastas och bloatware också. Asus gör ger återställningsskivor för dem som vill installera XP via extern optisk enhet utan att installera bloatware.

Liksom många andra nya ASUS produkter är Express Gate ingår. Det kändes inte mycket "express" som det var långsam att komma igång. Upplösningen är ganska bort från den verkliga upplösningen på skärmen vilket gör bilden ganska suddig. Det är inte en mycket attraktiv OS som det är svårt att generellt läsa innehåll. Det är möjligt att ansluta till Internet, använda Skype, och några andra program vid uppstart upp med Express Gate.

KUNDSUPPORT
Jag hade ursprungligen fått den bärbara datorn i använt skick. En del av krom var repad samt avtryck och repor på skärmen, ramen och klistermärken peeling. Batteriet hade redan installerats i datorn och det var knäckt och åter tejpade från fabriken.

Jag hade flera samtal med ASUS support här i Japan och varje gång samma man svarade. Det finns inte bara en person på skift gör samtal väntar ganska lång. Dessutom operatören var ganska oartigt, gagnlöst och inte bryr sig om vad som sades. Jag hade berättat för honom om min fråga och skickades till butiken där jag hade köpt den bärbara datorn.

Där fick jag höra det fanns ingenting som skulle kunna göras. Jag började genast att bli irriterade och började peka ut allt. Så småningom chefen kom och sa att han kommer att kalla Asus för att se vad han kunde göra. En timme senare återvänder han och säger operatören var Mr X, samme man som jag hade talat med tidigare. Jag fick veta att jag kunde få ett nytt batteri och det var det.

Jag påpekade det legitima bevis på att den bärbara datorn verkar ha använts tidigare och den anställde och chefen kommit överens men jag fick höra att kontakta Asus men rekommenderas inte. Jag fick höra om jag verkligen kontakta ASUS jag skulle förlora den bärbara datorn och kan hamna i en rättegång eftersom de inte ersätter med något kosmetiska skador vid ankomsten.

Jag måste säga att jag helt är missnöjd och besviken ASUS affärsmetoder här i Japan. De är säkert inte "No.1 i kvalitet och service."

Slutsats
Sammantaget ASUS N10 betecknas som en bärbar dator. Med mer makt än genomsnittet netbook är det en bra lösning för dem som söker en sekundär dator och för vissa som jag själv som sin huvudsakliga anteckningsbok. Personligen Jag äger inte någon annan dator vid denna tid än N10. Om du planerar att använda detta som din huvudsakliga bärbara en extern bildskärm med högre upplösning är ett måste. Jag skulle rekommendera den här bärbara datorn för dem som vill ha en mycket portabel, lätt gaming anteckningsboken med bra batteritid.

Fördelar:

  • Växlingsbar grafik
  • Lätt att skriva tangentbord / Stor pekplatta
  • Lång batteritid
  • Mått och vikt
  • Låg värme och buller
  • Elegant design

Nackdelar:

  • Dull skärm
  • Ingen eSATA-port
  • Batteri byggkvalitet
  • Kundtjänst


Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar