söndag 2 december 2007

Toshiba Satellite X205-SLi3 recension

Toshiba Satellite X205-SLi3 recension
av Charles P. Jefferies - 2007/12/02
av Charles P. Jefferies

Den X205 är Toshibas översta hyllan gaming anteckningsboken, med enkla eller dubbla Nvidia GeForce grafikkort och en expansiv 17-tums widescreen-skärm. Den SLi3 provade enheten här idag har dubbla 8600M-GT grafikkort med 256 MB grafikminne vardera. Fokus i denna översyn SLI-tekniken och hur mycket av en skillnad det gör.


Toshiba Satellite X205-SLi3 dubbla grafikkort gaming anteckningsboken (se stor bild)


Vår granskning enhet är konfigurerad enligt följande:

  • Intel Core 2 Duo T7500 (2.2GHz/4MB L2/800MHz FSB)
  • 17-tums WSXGA + TruBrite glänsande widescreenskärm
  • Dubbla NVIDIA GeForce 8600M-GT grafikkort med 256MB vardera
  • 2GB DDR2-667 RAM
  • Två 160GB 5400RPM hårddiskar (icke-RAID)
  • HD DVD-ROM/DVD Super Multi-enhet
  • harman / kardon högtalare och subwoofer
  • Extern USB HD TV-mottagare

Toshiba Satellite X205-SLi3 säljs för $ 2.499 och finns på en mängd olika återförsäljare. En viktig observera att det här omdömet bara fokusera på de spel och prestanda aspekter av Satellite X205-SLi3. Om du vill läsa mer om den övergripande fysiska kvalitet, hamnar urval och skärm relaterade analyser så se ursprungliga Satellite X205 Recension .


Satellite X205-SLi3 lock (se stor bild)

NVIDIA SLI - är det värt att få?

SLI-teknik utnyttjar kraften i två grafikkort genom att länka ihop dem. Innan du läser benchmarking delen av artikeln bör de som är obekanta med NVIDIA SLI-teknik se Nvidias hemsida för mer information . Enligt Nvidia, kan upp till en 2X ökning i prestanda vinnas om spelet som spelas stödjer SLI.

Är SLI-teknik värt de extra pengarna? Det är en bra fråga eftersom det finns många spel på marknaden som inte stöder SLI. Jag jämföras ett urval av de senaste spelen för att se hur mycket av en skillnad SLI gjort.

Toshiba säljer för närvarande två versioner av X205, en serie ( över tidigare här ) har en enda 8700M-GT (30 - 40% mer kraftfull än en enda 8600M-GT), och den andra X205-SLi3 testas i denna översyn har dubbla 8600M-GT kort. Det grundläggande problemet med SLI är att om spelet som spelas inte stöder SLI, då endast ett av korten kommer att användas, därför ger prestanda bara ett enda kort. I en situation som den skulle ha en enda kraftfullare kort vara en fördel, eftersom prestandan skulle vara högre. Med tanke på att modellerna bär liknande pricetags som X205, enstaka bilder eller dubbla Graphis, är ett bättre val för dagens spelare?

Riktmärkena

Benchmarking anteckningar: Alla riktmärken genomfördes med systemet ansluten till nätström. Jag tog bort alla bloatware på systemet och minimerat antalet processer som körs. Jag defragmenteras hårddiskarna och sprang Windows Update. Videon förare används har Nvidia 169,09 beta. Alla testade spelen lappat upp till den senaste versionen. Game benchmarking gjordes med FRAPS: http://www.fraps.com /

Samtliga spel riktmärken gjordes under själva in-spel i 60 sekunder. Alla FPS är avrundade till närmaste tiondel.

Jag använde följande titlar för testning:

  • Crysis
  • Call of Duty 4
  • Half-Life 2: Lost Coast HDR Demo
  • Quake Wars: Enemy Territory
  • Unreal Tournament 3 Demo
  • Soldier of Fortune 3: Payback

Låt spelet börja!

Syntetiska Riktmärken

3DMark06


SLI aktiverat

SLI inaktiverat

3DMark06 Score (Marks)

6.479

3.738

SM 2,0 poäng (Marks)

2.966

1.553

SM 3,0 poäng (Marks)

2.645

1.352

Återgå till Proxycon (FPS)

22,9

12,2

Firefly Forest (FPS)

26,5

13,7

Canyon Flight (SM 3,0) (FPS)

22,7

11,7

Deep Freeze (SM 3,0) (FPS)

30,2

15,3


Ta en titt på dessa siffror! SLI poängen är cirka 73% högre än den icke-SLI poäng, vilket är extremt imponerande och samtidigt inte den 2X prestandaökning Nvidia hävdar är möjligt, verkligen imponerande.

Nedan är en jämförelse av Satellite X205-SLi3 prestanda 3DMark06 till andra spel bärbara datorer, inklusive Satellite X205 med Nvidia 8700M-GT grafikkort:

Notebook 3D Mark 06 Resultat
Toshiba Satellite X205-SLi3 (Intel Core 2 Duo T7500 2.00GHz, Dubbla NVIDIA GeForce 8600M-GT med 256 MB vardera) 6.479
Toshiba Satellite X205-SLi3 (Intel Core 2 Duo T7500 2.00GHz, NVIDIA GeForce 8600M-GT 256MB med SLI inaktiverat) 3.738
Toshiba Satellite X205 (Intel Core 2 Duo T7100 1.80GHz, Nvidia 8700M-GT grafikkort) 4.734
Alienware m9750 (Intel Core 2 Duo T7600 2,33 GHz, Nvidia go 7950 GTX grafikkort med 512MB) 7.308
Sager NP9260 (2,66 GHz Core 2 Duo E6700, 2x Nvidia GeForce Go 7950GTX grafikkort med 512MB DDR3) 9.097
Alienware m5790 (1,83 GHz Core 2 Duo, ATI X1800 256MB) 2.625
WidowPC Sting D517D (Core 2 Duo 2,33 GHz, Nvidia 7900GTX 512MB) 4.833
Apple MacBook Pro (2.00GHz Core Duo, ATI Mobility Radeon X1600 128MB) 1.528
Alienware Area 51 m5550 (2,33 GHz Core 2 Duo, NVIDIA GeForce Go 7600 256MB) 2.183
ASUS A8Ja (1.66GHz Core Duo, ATI Mobility Radeon X1600 512MB) 1.973
Dell XPS M1710 (2,16 GHz Core Duo, NVIDIA GeForce Go 7900 GTX 512MB) 4.744

Crysis

Crysis är ett av de nyaste första-person shooters på marknaden, och otvivelaktigt den mest krävande.

Jag använde följande inställningar för benchmarking:


Huvudinställningar (se stor bild)


Avancerade inställningar (se stor bild)


SLI aktiverat

SLI inaktiverat

Minsta FPS

15,0

10,0

Max FPS

36,0

23,0

Genomsnittlig FPS

24,1

14,9


När multi GPU stöd har aktiverats i Crysis, det finns en betydande förbättring i prestanda. Spelet går från spelbara till ospelbar när dubbla grafikkort är aktiverade. Den genomsnittliga framerate när SLI är aktiverat ökar med 61,7%.


(Se stor bild)

Call of Duty 4

Call of Duty 4 är en annan nyligen släppt första person shooter med hög grafik detaljer och intensiv action. Jag använde följande inställningar för benchmarking:


Call of Duty 4 Inställningar (se stor bild)

Notera att jag aktiverade dubbla grafikkort när SLI aktiveras och avaktiveras det för enda kort benchmarking.


SLI aktiverat

SLI inaktiverat

Minsta FPS

27

26

Max FPS

94

78

Genomsnittlig FPS

53,5

42,7


Det finns en liten förbättring som gör det möjligt SLI i Call of Duty 4, men skillnaden är inte omvälvande och inte alls skillnaden vi borde se med SLI aktiverat. Den genomsnittliga framerate ökade endast med 25,3%, långt under de förbättringar vi såg i 3DMark06 och Crysis. Lyckligtvis var både enkel-och dubbel-kort uppställningar kan producera flytande frame rates.


(Se stor bild)


(Se stor bild)


(Se stor bild)

Half-Life 2: Lost Coast

Detta är en äldre spel men har en bra inbyggd benchmarking verktyg. Detta var det enda spelet där jag inbyggda benchmarking verktyg som med spelet. Jag jämföras med följande inställningar:


HL2 inställningar (se stor bild)

Genomsnittlig FPS

SLI aktiverat

SLI inaktiverat

0X AA

113,5

90,8

2x AA

111,0

79,5

4x AA

95,7

59,8


SLI-tekniken gick definitivt att arbeta i det här spelet, men skillnaden mellan en och två kort var inte drastisk. Utan AA, var den genomsnittliga FPS bara 25% högre, men när AA ökades till 4X FPS var 60% högre. Lyckligtvis både enkel-och dubbel-kort uppställningar kan producera mer än spelbara frame rates.


(Se stor bild)

Quake Wars: Enemy Territory

Quake Wars är ett nyligen släppt första person shooter med krävande grafik. Det är främst ett online multiplayer-spel. Jag jämföras med följande inställningar:


Quake Wars grundinställningar (se stor bild)


Quake Wars avancerade inställningar (se stor bild)


SLI aktiverat

SLI inaktiverat

Minsta FPS

32,0

10,0

Max FPS

64,0

30,0

Genomsnittlig FPS

52,2

21,8


SLI gör en enorm skillnad i detta spel, mer än en fördubbling alla frame rates. SLI är skillnaden mellan en spelbar och en icke-spelbar spelupplevelse på dessa inställningar. Mest imponerande!


(Se stor bild)


(Se stor bild)

Unreal Tournament 3 Demo

UT3 är den mycket efterlängtade uppföljaren till UT2004. Det är grafiskt krävande och tar fördel av en processor med dubbla kärnor.

Benchmarking inställningar:


UT3 Grundinställningar (se stor bild)


UT3 Avancerade inställningar (se stor bild)


SLI aktiverat

SLI inaktiverat

Minsta FPS

15,0

16,0

Max FPS

40,0

42,0

Genomsnittlig FPS

27,5

28,2


Tyvärr UT3 verkar inte få någon prestandaförbättring från möjliggör SLI. Jag tyckte att spelet faktiskt körde smidigare med det avstängt.


(Se stor bild)


(Se stor bild)


(Se stor bild)


(Se stor bild)

Soldier of Fortune 3: Payback

Soldier of Fortune 3 är ett helt nytt spel baserat på Havok fysikmotor. Spelet liknar Call of Duty 4 och visade sig vara så krävande.

Benchmarking inställningar:


(Se stor bild)


SLI aktiverat

SLI inaktiverat

Minsta FPS

11,0

14,0

Max FPS

32,0

39,0

Genomsnittlig FPS

20,0

23,2


SLI-teknik gjorde faktiskt Soldier of Fortune 3 kör värre, jag kan säkert göra antagandet att detta spel inte stöder SLI-teknik. Vid inställningarna jag jämföras med, är spelet hackig.


(Se stor bild)


(Se stor bild)

Alla spel Översikt

Nedan finns en tabell över de genomsnittliga FPS för alla spel jag testat lagt upp. Jag använde den genomsnittliga FPS för 4x AA riktmärke för Half-Life 2: Lost Coast.


SLI aktiverat

SLI inaktiverat

Prestanda ökning från SLI

Genomsnittlig FPS

273,0

190,6

43,2%

SLI aktiverade spel Översikt

Nedan finns en tabell över FPS för endast de spel som visade en märkbar ökning från möjliggör SLI.


SLI aktiverat

SLI inaktiverat

Prestanda ökning från SLI

Genomsnittlig FPS

225,5

139,2

62,0%


Endast med de riktmärken från SLI spel är ökningen större. SLI-teknik kan göra underverk för FPS om spelet stödjer tekniken.

Nedan finns bilder som visar den genomsnittliga temperaturavläsningar från X205-SLi3 anges i grader Fahrenheit:


(Se stor bild)

(Se stor bild)

Slutsats

Sammantaget är effekten av SLI-teknik drabbade eller missar. Även om det finns gott om potential som ses i Quake Wars: Enemy Territory och 3DMark06, skillnaden helt enkelt inte lägga upp det hela. En tredjedel av de spel jag testade inte visade någon vinst från att aktivera SLI och från dem som gjorde det, visade endast en en prestandaökning matchar vad Nvidia hävdar är möjligt (2X). Andra spel visade i bästa fall en 60 till 70% förbättring (som fortfarande är imponerande). Poängen är, inte förvänta sig en SLI spel setup för att bokstavligen dubbla frame rates.

Som jag sade i början av artikeln, säljer Toshiba två serier av X205 gaming anteckningsboken , en har en enda 8700M-GT-kort och den andra serien, testas här, har dubbla 8600M-GT. En enda 8700M-GT är 30 till 40% snabbare än en enda 8600M-GT i genomsnitt. Från att titta på alla spel genomsnittliga FPS tabellen ovan bör 8700M-GT vara i nivå med SLI setup för de spel jag testade ur ett övergripande FPS synvinkel. Prestandan hos en enda 8700M-GT skulle vara betydligt bättre än den 8600M-GT SLI-konfiguration i spel som inte stödjer SLI och därför skulle ge en bättre spelupplevelse.

Till dem titta på SLI anteckningsböcker, basera din köpbeslut på de spel du spelar. Om endast ett fåtal stöd SLI, då skulle det vara bäst att få den icke-SLI bärbar dator med en starkare inre grafikkort. Om majoriteten av dina spel stöder SLI, sedan få SLI-konfiguration eftersom det kan göra underverk för frame rates.



Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar