måndag 3 december 2007

Asus F9 Användarrecension

Asus F9 Användarrecension
av Dustin Sklavos - 2007/12/03

av Dustin Sklavos

När jag plockade upp min HP Pavilion dv6258se i början av året , runt februari köpte jag det eftersom jag bodde 30 miles från skolan och ville ha ett slags bärbar arbetsstation för redigering av video och spela enstaka spel. Det är en femton incher, stora och vackra. Huvudsakligen stor.

Jag hade ingen aning om att jag skulle hamna att få ett jobb som kom med en lägenhet på campus bara några månader senare. Plötsligt mobila arbetsstationen inte var nödvändigt, min stationära dator var alltid på gångavstånd från klassen.

Så jag ut för att hitta en tunn och lätt eller ultraportabel för ett rimligt pris. Jag brukade ha en Sony VAIO TR2A att jag fortfarande saknar dyrt, och jag skulle gärna något lätt i varukorg runt.

Dells XPS M1330 hade varit mitt första val, men det var ur min prisklass. Min skola (UC San Diego) säljer en Sony SZ-serie för $ 1.049 som jag starkt övervägas, men jag hatade tangentbordet på den. Alltför clicky och högt, och inte mycket bekvämt. Och då såg jag ASUS F9Dc på Newegg. Specced ut som en galning och en anmärkningsvärt lågt pris ($ 939 med fri frakt). Efter vägning mellan den känd mängd - SZ - och en bärbar dator med mycket liten mun till mun fäst vid den - den F9Dc - Jag splashed och plockade upp ASUS.

På många sätt chansning lönade sig. I andra ... inte så mycket. Den F9Dc är ungefär som en Ewok. Den är liten, förtjusande, men kan bara avnjutas i ungefär två timmar, när filmen (batteri) ändar (dör).


SPECIFIKATIONER

  • Processor: AMD Turion 64 X2 TL-56 (1,8 GHz dual core)
  • Skärm: 12,1 "WXGA (1280x800) Glossy
  • Minne: 1GB DDR2-667 (en DIMM uppgraderas till 2 GB)
  • Hårddisk: 120 GB 5400rpm SATA
  • Optisk enhet: DVD-RAM (DVD + /-RW och DVD-RAM)
  • Video: NVIDIA GeForce 8400M G 128MB
  • Anslutningar: Modem, Gigabit LAN, Bluetooth
  • Batteri: 6 Cell
  • Inbyggd 1,3 megapixel svängbar webbkamera
  • OS: Windows Vista Home Premium


Det finns en hel del dator här under en stor, och det fungerar som det. Jag köpte en extra 1 GB minne DDR2 och tog upp till 2 GB kanske dagar efter att jag fick den bärbara datorn. För priset hade ett hörn för att få klippa någonstans, och minnet verkar ha varit det, men åtminstone ASUS var graciös nog att lämna en plats fri att göra det enkelt att uppgradera till dual channel.

Åh, och förresten ...


Godsaker! (Se stor bild)

Den levereras med en Targus väska och en Logitech USB mus för bärbara datorer! Trevlig inneslutningar som verkligen piffa upp den bärbara datorn och tryck på värdet för priset vägen över kanten.

Bygga och designa

Utbyggnaden samtidigt glädjande och nedslående. Medan säkerligen den bärbara datorn är ganska lockande (jag är utled på grått och svart, jag är verkligen), minskar storleken på kroppen och bezel runt skärmen verkligen från "tunna och lätta" karaktär själva enheten. Utan webbkameran, det förmodligen kunde har passar en 13,3 "skärm utan mycket besvär.

Annat än att jag tycker det svart med silver accenter vara ganska tilltalande om överhuvudtaget. Det är inte ett öga-Popper, men det är inte alls obehagligt att titta på.


ASUS F9Dc-A1 glamour skott. (Se stor bild)

Den byggkvalitet det som en helhet är mycket solid med tre undantag:

1. Jag ska börja hänvisa till dessa som "ASUS gångjärn." Jag hade en A8Jm inte så länge sedan som hade samma lösa gångjärn som resulterade i några vacklande för skärmen. Även om dessa är fortfarande ganska snäva, de är definitivt lösare än jag är van vid.

2. Den 6-cells batteri sticker halvvägs ut på baksidan av enheten. För ett standardbatteri, det är nästan oförlåtligt och verkligen mässar med estetik. Inte bara det, det bara gör mig allmänt nervös. För vad det är värt, men, det är ganska ordentligt och lås väl.

3. Den optiska enheten är bezel lutar ner och är lite lös (eftersom dessa ofta är). Detta är något du bör nog bara undvika gripande datorn genom.

Tidigare dessa är den bärbara datorn mycket stabilt byggd.

En sak som är riktigt coolt om det är hur hela nedre panelen lossnar.


Mage odjuret. (Se stor bild)

Härifrån kan du komma åt, ja, nästan allt - inklusive processorn. Väldigt cool. Gör du undrar varför ASUS inte säljer dessa som WhiteBox enheter.


SKÄRM


Glansig och vacker. (Se stor bild)

Det verkar som varje översyn av en bärbar dator skärm "min skärm är underbara! Bästa jag någonsin sett!" Jag har använt mer än ett par bärbara datorer, och jag kan berätta för er att skärmen på F9Dc är inte anmärkningsvärd. Det är vackert, med fast kontrast och utmärkta ljusstyrka. Mousserande är praktiskt taget obefintlig. Betraktningsvinklarna är lite knepigt, åtminstone vertikalt, men det verkligen ganska mycket kommer med territoriet så långt moderna bärbara datorer går.

Sanningsenligt detta var ett stort problem för mig att plocka upp den här anteckningsboken. Min sista ASUS var A8Jm och som hade en hemsk skärm. Nasty betraktningsvinklar, svaga färger, låg ljusstyrka och fruktansvärt mousserande. Hur någon kan har upptäckt att skärmen tilltalande var bortom mig. Så när jag påslagen min F9Dc, jag lättad över att se att det inte delade den tidigare bärbara problem i denna avdelning.

HÖGTALARE


Högtalare är inbyggda i skärmen bezel. (Se stor bild)

Låt oss vara realistiska här. Det är en 12,1 "bärbar dator, och högtalarna är inbyggda i skärmen bezel. Hur tror du de låter?

De är tinny utan bas. Bara använda hörlursuttaget.

Processor och PRESTANDA

Jag tänker inte ljuga för dig, är AMD vinner inte några priser för prestanda just nu, och den särskilda grafiken är 64MB ovanför den svagaste du kan köpa i en modern bärbar dator utan att gå integrerade.

Som sagt, en 1,8 GHz dual core är fortfarande en 1,8 GHz dual core. Den 128MB GeForce 8400M G är en förvånansvärt kapabel del för att vara så avskalad, jag kunde skjuta Unreal Tournament 3 kl 1024x640 på medellång detalj mycket playably, som egentligen bara kommenterar hur kraftfull modern hårdvara egentligen är. Du kommer inte att spela Crysis på det, men om du kör Bioshock på låga inställningar (det enda spelet i årets spottade på AAA titlar faktiskt värt att spela under en längre tid) kommer du att bli bra.

Den 3DMark06 poäng är ungefär 1.100 och GPU verkligen utför ganska beundransvärt på äldre titlar. Doom 3 kör playably vid 1024x640 Medium, maxade jag ut Guild Wars med lite AA (vilket innebär WoW-spelare helt ska vara i tydlig och ganska nöjd med sig själva).

För media fungerar som det jag gör, ja ... ärligt talat, en tunn-och-ljus med en 12,1 "skärm är förmodligen inte idealiskt, men för vad det är värt det fungerar bara bra för det också.

Tangentbord och pekplatta


Attraktiva, men funktionella. (Se stor bild)

Inte mycket behöver egentligen sägas om pekplattan, det är faktiskt en av mina favorit delar av den bärbara datorn. Mycket lätt att använda, och knapparna är en attraktiv typ av borstad aluminium.

Tangentbordet, å andra sidan, är gonna göra eller bryta det för vissa av er. Det finns ingen flex, men nycklarna känns lite små och trånga jämfört med andra bärbara datorer jag har använt och hur hela klaviaturen är infälld i den bärbara datorn ... det är inte skiljer sig dramatiskt från hur andra bärbara datorer är, men det är annorlunda nog och något om upplevelsen verkar precis utanför. Det är något du kan vänja sig ganska snabbt och enkelt, och det kommer inte att göra dig rippa ditt hår i klumpar som tangentborden Sony använder på sina bärbara datorer, men det är inte i nivå med de tangentbord jag använt på HP: s bärbara datorer, låt Enbart något som liknar en Thinkpad.

Ingångs-och utgångsportar


Vänster sida: VGA, HDMI, Vent, USB-port, minneskortläsare och ExpressCard. (Se stor bild)


Höger sida: DVD-RAM-enhet, optisk / hörlursuttag, MIC-uttaget, telefonjack, Gigabit Ethernet-uttag. (Se stor bild)


Bakre: 2x USB, nätuttaget, Kensington-lås (se stor bild)

Det finns inga portar på andra ytor den bärbara datorn.

HDMI-porten är en trevlig integration som verkligen är ökar i popularitet som för sent, och var en av anledningarna till att jag plockade upp den bärbara datorn. HDMI-port och en USB TV-tuner med Windows Vista ... hop hoppa över och ett hopp från ett mediacenter du kan ta med dig. Låter bra för mig.

Det finns en stor brist som inte sitta bra med mig, dock, och det är avsaknaden av en FireWire-port. Jag får känslan dessa börjar fasas ut, men jag fortfarande använda FireWire ganska regelbundet och att inte ha det här ... ja, ta inte för givet varje anteckningsbok har en. För de flesta människor är det ingen roll, men utan en eSATA-port FireWire är fortfarande det bästa valet för externa hårddiskar.

Annat än att är placeringen av portarna faktiskt riktigt nice, och med ventilen på vänster sida kommer bara att pissa bort de djävulska vänsteranhängare, så jag godkänner. USB-porten på framsidan vänster är faktiskt riktigt bekvämt, och bör lika gärna ha märkt "flashminnen går här."

TRÅDLÖS


Omkopplare för trådlös kommunikation. (Se stor bild)

Ärligt talat, är denna typ av anslutning i en sub-$ 1000 bärbar dator en trevlig Sök. Även om det inte innehåller Wireless-N, kan jag inte vara den enda här ute som inte märker en riktig penetrering av N ändå.

Jag är också glad att se den trådlösa chipset som används här är Atheros istället för Broadcom. Medan Broadcom är oftast mycket funktionell, har föraren tillgång alltid varit riktigt hit och missar.

Jag har inte personligen använt Bluetooth, men jag uppskattar dess införande. Bluetooth är en av dessa tjusiga nymodig teknik Jag har inte fått ombord med eller spelat med, men för resten av er att det kommer bli en trevlig Sök.

BATTERI OCH VÄRME

Värme är förvånansvärt bra för en bärbar dator här storleken med denna mycket makt. Medan AMD-chip inte gör oss några favörer, avleder enheten värmen anmärkningsvärt väl även undersidan kan bli trevlig och toasty.

Batteriets livslängd är dock rakt upp kriminella. Jag kan toppa på drygt två timmar med trådlöst på och ljusstyrka två stegen ovan mörkaste (vilket är fortfarande mycket läsbar, faktiskt). Men för en bärbar dator med en liten skärm, bärbar processor och en låg effekt GPU, är en två timmars batteritid off av sex celler inte acceptabelt.

Hela poängen med en £ 4 anteckningsbok är att kunna vara utanför kabeln. De jävla batteri skjuter ut på baksidan och stilla, här är dina två timmar sir, tack, kommer igen.

Operativsystem och programvara

Så det kommer med Windows Vista Home Premium och lite i vägen för crapware - alltid en av de fina sakerna med ASUS bärbara datorer. Kommer med sin Power4Gear mjukvara, som är mycket trevligt, och har ett bra användargränssnitt för alla funktioner.

Så. Windows Vista Home Premium. Skulle det förvåna dig efter mina två artiklar om mitt hat för att det ska lära sig Jag har kommit runt det?

Denna dator - en gång uppgraderas till 2 GB RAM - hanterar faktiskt ganska bra under Vista. Tja, förutsatt att du dödar Sidpanelen och inaktivera UAC. Men jag har några klagomål med Vista här. Körs väl är prestandan inte illdåd det var när Vista bara kom ut.

Jag gjorde en ren installation av Home Premium med knappen som medföljde den bärbara datorn, men bara av gammal vana verkligen. Men ja, inte illa alls.

Kundservice och support

Detta är lite av en mixed bag. Min erfarenhet med ASUS har i allmänhet varit positiva på den fronten, när jag bodde i norra Kalifornien och var en hop hoppa över och ett hopp bort från sitt kontor i Fremont, kan du faktiskt rakt upp köra ut där, lämna din bärbara dator (i det här fallet min gamla A8Jm), döda lite tid på Frys, och sedan komma tillbaka och plocka upp samma dag. De kallas även mig flera gånger för att se till att de fixade det till mina specs. AWESOME.

Den F9Dc levereras också med ett års skador garanti ovanpå två års standard delar och arbete. Till detta pris, det är otroligt bra, och jag tror att det talar väl för dem.

Å andra sidan är förare tillgänglighet för F9Dc på deras webbplats konstigt ... inte så bra. Vista och minimalt stöd där. Besvikelse.

För stamkunder tjänst, men jag har varit riktigt nöjd med ASUS.

SLUTSATS

Om batteritiden är något du tror att du kan leva med, så ärligt, är denna bärbara dator verkligen en stjäla. Jag vet att det låter som jag har kvetched mycket om enheten, men det är en mycket stabil maskin. Om mina klasser detta kvartal inte hade nästan universellt förbjudit laptop användning (barbarians!) kanske jag har faktiskt plockat upp en av dessa en-storlek-passar-alla batterier för att täcka det. Jag kan fortfarande.

Det viktiga är att det är kraftfull och mångsidig, och är verkligen en jävla massa av bang för buck.

PROS

  • Massor av kraft i en liten chassi.
  • Spel ganska väl allt beaktas.
  • HDMI-port.
  • Brett utbud av moderna anslutningsmöjligheter.
  • Levereras med en fin väska och mus.


CONS

  • Mediokra batteritid.
  • Typ av skrymmande för en 12,1 "bärbar dator.
  • Batteri skjuter ut på baksidan.
  • Nej FireWire.


Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar