måndag 17 december 2007

Gateway M-6824 Användarrecension

Gateway M-6824 Användarrecension
av donpellegrino - 2007/12/17

av Don Pellegrino

Gateway har släppt M-6824 bärbar dator, som en nligt det officiella marknadsföringsmaterial , är riktade som en underhållning anteckningsbok. De enastående funktioner är ATI Radeon HD 2400 XT grafikkort med dedikerat minne och 3 GB basen minne. Gateway träffade en sweet spot på marknaden genom att erbjuda den bästa prissatta maskin med en dedikerat minne grafikkort och 3 GB minne som jag kunde hitta. M-6924 är ett detaljhandelsföretag anteckningsbok så specifikationerna skall stämma överens mellan de enskilda maskinerna.

Konfiguration Sammanfattning

  • Processor: Intel Core 2 Duo processor T5250@1.50GHz, 2MB L2-cache, 667 MHz FSB
  • Display: 15,4 "widescreen Ultrabright (glättat) WXGA TFT (1280x800)
  • Minne: 3GB DDR2 667MHz (kan uppgraderas till 4 GB)
  • Video: ATI Mobility Radeon HD 2400 XT dedikerad grafikprocessor med upp till 892MB HyperMemory (128MB GDDR3 dedikerat)
  • Hårddisk: 250 GB 5400rpm SATA
  • Optisk enhet: 8x Multi-formella Dual Layer DVD + /-RW med DVD-RAM och Labelflash.
  • Batteri: 6-Cell 2600 mAh litium-jon-batteri


(Se stor bild)

Orsaker till att köpa

Mjukvara och hårdvara krav surpased mina gamla maskiner. Så jag kom in på marknaden med målet att spendera så lite pengar som möjligt utan att låsa mig ur hårdvara kraven på grafisk-intensiva program. Det verkar de två kriterier som gör eller bryta specifikationerna är bas minne och dedikerat grafikminne. En snabb titt på Apple MacBook berättar. Apple kommer att sälja mig en 13 "Vit MacBook med 1GB bas minne och delat minne Intel-grafik för $ 1,099.00. Hoppet från MacBook till MacBook Pro präglas av 2GB bas minne och ett NVIDIA GeForce 8600M GT med 128 MB dedikerat grafikminne för $ 1,999.00. M-6824 har 3 GB bas minne och ett ATI-chip med 128 MB dedikerat grafikminne samtidigt kostar mindre än den billigaste MacBook. Som en shopping strategi arbetade jag bakåt genom att följa länkarna på NVIDIAs webbplats för leverantörer som inkluderar Nvidia-kretsar på bärbara utrustning. Som en tumregel något med dedikerat grafikminne kostar minst $ 1,500.00 och de flesta av dem hade bara en 2GB bas. M-6824 stod verkligen ut från resten i form av kostnader kontra prestanda när man tittar genom linsen grafik kapacitet.

Var och hur Köpta

Jag gjorde mitt köp på den lokala Office Depot den 10 november 2007. Det var på hyllan för $ 1,049.99, från Gateway matchar MSRP. Office Depot hade $ 150,00 post-i rabatten marknadsföring går den veckan så jag kunde få en undre gräns pris av $ 899,99. Förresten Office Depot kastade i rabatter och rabatter på skrivare och påsar med köpet så jag drog fördel av några av dessa. Om du är ansluten till en organisation som har avtal med Office Depot du kan hitta kan du få 5% eller så av genom en rabatt program.


(Se stor bild)

Bygga & Design

Maskinen har rönt ett antal komplimanger för dess estetik. Den eleganta svarta finishen har en ljus svart / grå prick inbäddade mönstret som gör att det ser ut som en techie stycke teknik utan att vara pråligt. Det är en grundläggande plastlåda med en mjuk plast faner som håller fingeravtryck lite för bra. Även om det är omöjligt att hålla den fri från utskrifter det upprätthåller en reflekterande glans som håller det ser rent. När jag ger baksidan av locket en press ingen förvrängning visas på LCD-skärmen visar fast skydd. Locket hålls på plats av spänning. Bristen på en knapp eller klämma för att pressa för att öppna locket var lite skärande först men nu verkar det rätt. Som jag har bara haft det i en månad det kan jag inte göra några förutsägelser om hur väl spänningen systemet kommer att hålla upp, men det verkar ha en tight passform. Tangentbordet har en metallram som är i jämnhöjd med basen. En solid bit det kan ha varit lite bättre som jag fruktar metallen kan ha möjlighet att böja ut eller utveckla diskontinuiteter över tid men igen några klagomål hittills. I korthet bygget är enkel, fast, elegant och stram.

Vikt kan vara ett problem för vissa användare beroende på deras användning scenarier. När jag Heft de £ 6,4 (exklusive nätaggregat och sladd) Jag vet att det finns där. Detta är inte en ultralätt bärbar dator. De differentiators jag nämnde komma före in i bilden här. Det verkar den kategori av maskiner som inkluderar dedikerat minne grafik tenderar att vara på den varmare och tyngre sida. Du kanske kan hitta några runt 5.x kg, men en 5 -7 £ sortiment verkar typisk, placera M-6824 i mitten av vägen. The solidness av ramen hjälper försäkra mig om att jag är åtminstone få något för min vikt.


En närmare titt på den medföljande nätaggregat och sladd. (Se stor bild)

Skärm

Gateways Ultrabright är en anti-reflekterande LCD-skärm teknik. Mer om det kan hittas på ScreenTek webbplats . Den 1280x800 widescreen-skärm är mycket ljus, fräsch och jämn. Jag har hittat en widescreen formfaktor hands när du arbetar med dialog tung IDE som NetBeans. Den extra utrymme till vänster och höger är en bra passform frambringa min åsikt källkod utan att tränga ut.

Högtalare

Högtalarna är ganska funktionella. Jag har sett ett par avsnitt av Prison Break på det strömmas från Fox.com och jag hittade den volym stark nog för att placera den bärbara datorn en bra bit bort utan att behöva anstränga mig för att höra viskade dialogen.

Processor och prestanda

Microsoft Windows Vista går jämnt med den aktiverad Aero-gränssnittet. NetBeans laddar relativt snabbt och smart kod komplettering är ögonblicklig. Intel Core 2 Duo-tekniken är en stor hjälp när jag har skrivit in mig i en oändlig loop eftersom maskinen är lyhörd trots mina vandrande experiment. Second Life går jämnt i ett maximerat fönster upprätthålla 30 till 40 FPS. Jag är också nöjd med lyhördhet Microsoft Office 2007. Vistas "Systemåterställning - System Protection"-funktionen var irriterande och det var aktiverat som standard. Jag kände att det körs min enhet på en oacceptabel nivå så jag inaktiverat det. När Systemskydd inaktiverades maskinen blev mycket förutsägbar och lyhörd totalt.

Riktmärken

Windows Experience Index

Processor 4,6
Minne (RAM) 4,5
Grafik 4,3
Gaming Graphics 4,3
Primär hårddisk
5,2


Super Pi jämförelse resultat:

Notebook Tid
Gateway M-6824 (1,5 GHz Intel Core 2 Duo T5250)
1m 31s
Gateway M-6816 (1,5 GHz Intel Core 2 Duo T5250)
1m 24s
LG R500 (2,0 GHz Intel Core 2 Duo T7300) 1m 00s
HP dv2500t (2,0 GHz Intel Core 2 Duo T7300) 0m 58s
Dell Inspiron 1420 (2,2 GHz Intel Core 2 Duo T7500) 0m 54s
Sony VAIO FZ (2,0 GHz Intel Core 2 Duo T7300) 0m 59s
Dell XPS M1330 (2,0 GHz Intel Core 2 Duo T7300) 0m 58s
Lenovo ThinkPad X61 (2,0 GHz Intel Core 2 Duo T7300) 1m 01s
Lenovo 3000 V200 (2,0 GHz Intel Core 2 Duo T7300) 0m 59s
HP dv2500t (1.80GHz Intel 7100) 1m 09s
Lenovo ThinkPad T61 (2.00GHz Core 2 Duo Intel T7300) 0m 59s
Lenovo ThinkPad T60 (2.00GHz Core 2 Duo T7200) 1m 03S
Toshiba Satellite P205-S6287 (1,73 GHz Core 2 Duo Intel T5300) 1m 24s
Toshiba Satellite A205 (1,66 GHz Core 2 Duo) 1m 34s
HP Compaq 6515b (1.6GHz AMD Turion 64 X2 TL-52) 2m 05s
HP dv6000t (2,16 GHz Intel T2400) 0m 59s
Dell Inspiron E1705 (2,0 GHz Core 2 Duo) 1m 02S


3DMark06

Resultaten lista grafikkortet som "Generic VGA" även om grafikdrivrutinen redovisas som "ATI Mobility Radeon HD 2400 XT." Jag får intrycket av att DirectX lagret inte hanteras korrekt av 3DMark06 i termer av antingen DirectX 10 eller Vista. Därför dessa resultat kanske inte representativt.

http://service.futuremark.com/orb/resultanalyzer.jsp?projectType=14&XLID=0&UID=12508245

Everest Home Edition version 2.20.405

Minne Läs Benchmark: 4355 MB / s
Minne Skriv Benchmark: 1700 MB / s
Minneslatens Benchmark: 99,5 ns

Värme och buller

Värmen är inte märkbar såvida jag rätt upp mot fläkten och den kan köra mycket tyst. Om det inte fanns en ganska blått ljus för att indikera hårddisken tillgång jag skulle aldrig vet att det fanns rörliga delar. Medan ergonomi människor rekommenderar mot att placera bärbara datorer på varv, jag har gjort det bekvämt med M-6824. Evan efter några timmar bas och palm vilar fortfarande svalt. Nyckeln verkar vara att hålla fläkten avgaser obehindrat. Detta är placerad till vänster om basen och vinklas ned. Luften som tvingas ut är ljummet, men inte problematisk. Buller är omöjligt att spåra eftersom det alltid är mindre än omgivningens. Som jag sitter i konferensrum och föreläsningssalar ljudet av byggnadens tvingas luftsystem är den dominerande bruset. Detta är en trevlig funktion när du använder den bärbara datorn för att ta anteckningar, eftersom det inte kommer att avbryta talaren med en spin-upp fläkten eller hårddisken.

Tangentbord och pekplatta

Tack vare företaget bygga tangentbordet är fast. Nycklarna är lyhörda och det finns ingen påvisbar flex när keyboarding. Gateway inkluderade inte en motsvarighet till IBM: s TrackPoint "styrpinnen" input så att användarna är kvar med bara pekplattan. Det är av två knappar sorten så rullning stöds nästan snarare än direkt. Virtuell rullning sker med hjälp av ett visst område i pekplattan för att rulla genom gest. Det verkar som en snygg idé, men jag har inte fått kläm på det ännu själv. Pekplattan är lyhörd och fungerar bra.


(Se stor bild)

Ingång och-utgång

M-6824 levereras med ett otroligt utbud av I / O och det visiret bort dem graciöst längs sidorna av basen. Placeringen av webbkameran på toppen av locket och den inbyggda mikrofonen gör för en bekväm aktiverad video Skype-upplevelse.

  • Digital Media Reader: 5-i-1 minneskortsläsare
  • Modem: 56K ITU V.92 med fax via RJ-11-porten.
  • Ethernet: 10/100 Mbps via RJ-45-port.
  • 802.11a/b/g. Ingen IR eller Bluetooth.
  • 3 USB 2.0-portar.
  • 1 hörlurar / SPDIF ljudutgång port.
  • Inbyggd mikrofon.
  • Lås.
  • 1 HDMI V1.2 kontakten.
  • 1 VGA-port.
  • 1,3 megapixel webbkamera.


Höger sidan. (Se stor bild)


Vänster sidovy. (Se stor bild)


Sedd framifrån. (Se stor bild)


Bakifrån. (Se stor bild)

Batteri

En 6-Cell 2600 mAh litium-jon-batteri ingår. Det verkar stödja cirka 2,25 timmars kontinuerlig ljus användning på balanserade energischema med trådlös aktiverat. Om maskinen får ta några tupplurar kan pågå genom ett tre timmars möte medan det fortfarande är där för anteckningar eller referensmaterial regelbundet.

Operativsystem och programvara

Microsoft Windows Vista Home Premium ingår och maskinen går det smidigt. Jag delade om hur jag skulle rankas resten av Gateway inneslutningar. En bra kommentar till 250GB hårddisk är stor nog för mig att acceptera 10.4GB tillägnad en återställningspartition. Dokumentationen finns på hårddisken som två välskriven PDF-filer och annonserar att BIOS kan användas med återställningspartitionen att återställa systemet till fabriksinställningar. Medan jag hoppas att aldrig behöva detta är en avkopplande funktion.

På den negativa sidan Gateway innehåller en bra bit av Adware och "verktyg". Omedelbart irriterande var att McAfee Firewall hindrade Vista från att synkronisera klockan med en tidsserver på Internet. Denna konflikt innebär konsumentens ordspråket på videobandspelaren klockan till en helt ny nivå. En nybörjare kan hitta några värde i dessa saker, men jag tillbringade de första timmarna av ägande utövar Vistas Avinstallera funktioner. Även fortfarande jag hitta min Start-menyn kantas olika Adware ikoner för AOL och NetZero.

Jag har inte haft möjlighet att prova en Linux-distribution på M-6824 ännu. Om någon läsare experimentera med Linux installation posta till forumet som jag skulle höra dina erfarenheter.

KUNDSUPPORT

Gateway erbjuder en ettårig delar och arbete begränsad garanti. Eftersom M-6824 är ett detaljhandelsföretag modell auktoriserad återförsäljare versionen av deras garanti är tillämplig. Det kan finnas på nätet . Om du är en benägna att släppa saker och är oroliga för självförvållad problem Office Depot säljer även ytterligare täckning som vid tidpunkten för försäljningen.

Slutsats

M-6824 har stöd för nästa generations program. Det gör det smidigt och på ett mycket bra pris. Medan marknadsförs som en underhållning anteckningsbok för 3 GB basen minne och ATI-chip med 128 MB dedikerat grafikminne dra samman för att ge en fin Microsoft Windows Vista Aero upplevelse som kommer att gynna alla som inte vill bli utelåst av nästa generations grafiska användargränssnitt. Den eleganta svarta design, fast form och tyst prestanda gör det till en bekväm stycke teknik som du kan passa in i din personliga eller yrkesmässiga rutin.



Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar