måndag 10 september 2007

HP Compaq 8510p Användarrecension

HP Compaq 8510p Användarrecension
av lungboy - 2007/09/10

HP Compaq 8510p släpptes i augusti 2007 som en del av "performance bärbara" i sin verksamhet linje. Detta innebär att du får Santa Rosa chipset, magnesiumlegering skärmhöljets, HP 3D Drive Guard och HP Protect mjukvara. Den specifika enheten ses över här är en förkonfigurerad modell (RM303UT). HP erbjuder ett antal pre-konfigurationer varierande processorhastighet, minne och operativsystem samt möjlighet att anpassa dina inställningar.


Specifikationer

  • Operativsystem: Microsoft Windows XP Professional
  • Processor: Intel Core 2 Duo-processor T7300 2GHz 4MB L2-cache 800 MHz front side bus
  • Chipset: Mobile Intel PM965
  • Minne: 1GB 667MHz DDR2 SDRAM
  • Hårddisk: SATA 160GB 5400rpm, HP 3D DriveGuard
  • Flyttbara media: DVD + /-RW
  • Display: 15,4 "i WSXGA +
  • Grafik: ATI Mobility Radeon HD 2600, 256 MB grafikminne (512 HyperMemory)
  • Ljud: High Definition Audio, stereohögtalare, stereohörlurs-/linjeutgång / linjeutgång, ingång för stereomikrofon, integrerad mikrofon
  • Trådlöst: Intel 802.11a/b/g (4965AG), Bluetooth 2,0
  • Kommunikation: Intel Gigabit-nätverksanslutning (10/100/1000 NIC), 9 56 K V.92-modem
  • Expansionsplatser "En typ I / II PC-kortplats stöder 32-bitars CardBus-och 16-bitars kort, Secure Digital plats
  • Portar och kontakter: Fyra USB 2.0-portar, VGA, HDMI, ingång för stereomikrofon, stereo hörlurar / linje ut, 1394a, strömuttag, RJ-11/modem, RJ-45/ethernet, dockningskontakt, sekundärt batteri kontakt
  • Mått: (h a-w-D) 1,1 "(framsida) x 14,0" x 10,24 "
  • Vikt: 6,1 £ (vikt varierar för olika konfigurationer)
  • Effekt: 8-cells litiumjonbatteri (73WHr) med HP Fast Charge, 90W HP Smart nätadapter


(Se stor bild)

Orsaker till att köpa

Min gamla bärbara dator dog och jag forskat i ungefär en månad innan beslut fattas om 8510p. Min breda krav var en 15,4 "WSXGA + bärbar dator med bra batteritid och XP Professional. Det kom ner till 8510p och T61. Jag faktiskt köpt båda enheterna och därför HP erbjuder en ovillkorlig 30-dagars returrätt Jag öppnade den första (Lenovo har en hemsk utsättning avgift politik). Båda systemen har spec'd identiskt med undantag för batteriets kapacitet och grafikkort. var orolig att 256 MB dedikerat kort i 8510p skulle döda batteritiden, så det första jag gjorde efter att du installerat jag 8510p var att testa batteriet. spelade jag en 2h 10min DVD på standardinställningarna (60 procent ljusstyrka, Bluetooth, trådlöst på) med ljud spelar via bärbara högtalarna. kunde jag spela hela DVD plus har ytterligare 30 minuters batteritid liv att göra en del arbete på internet. Med det jag såldes på 8510 och återvände T61 utan att någonsin öppna den.

Denna 8510p köptes för $ 1.479 direkt via HP via en telefon representant.


Med HP 8510p (höger) jämfört med en Apple MacBook Pro (vänster) (se stor bild)

Bygga & Design

Sammantaget intrycket av denna bygga är ganska fast. När du bär den bärbara datorn runt jag tycker att DVD-enheten ibland dyker öppen (när strömmen är på), men jag tror som tenderar att glad på något magasin-baserade enhet. Det finns inte mycket flex i skärmen, även vid stängning av toppen med en hand. Pushing från baksidan av skärmen ger ringar på LCD-skärmen.

Fallet är en något blåaktig grå med svarta accenter. Den underskattade silver HP-logotypen är en fin touch i en tid när företagslogotyper verkar bli större och större. Att vara en grafisk formgivare, jag är inte kär i typsnitt som används på tangenterna, men jag inte tänka mig många människor skulle bry sig om detta. Varje port på sidan är märkt med en liten ikon på kanten av tangentbordet. Medan nyttig, jag kunde göra utan detta eftersom det skräpar en annars minimal utseende.


(Se stor bild)


(Se stor bild)


(Se stor bild)

Skärm

Den 8510p kommer med en WSXGA + skärm (1680x1050). Skärmen är av god kvalitet, ljus och lätt att läsa. Jag hade inga döda pixlar och inte upptäcka mycket ljus läckage. Jag har använt skärmen med ljusstyrka vände hela vägen upp som det verkar att producera sannaste vit färg. En anmärkning, initialt "ljussensorn"-funktionen har aktiverats. Personligen finner jag det oroande att skärmens ljusstyrka ständigt förändras, särskilt eftersom jag var inte medveten om denna funktion först och kunde inte räkna ut varför min skärm hålls ändra.


Visa på skärmen till 100 procent ljusstyrka. (Se stor bild)


Horisontell betraktningsvinkel. (Se stor bild)


Vertikal betraktningsvinkel. (Se stor bild)

Högtalare

Högtalarna är placerade längs den främre kanten av den bärbara datorn, tar upp omkring 75 procent av området från vänster till höger. Jag gillar denna plats i stället för att ha högtalarna på framsidan av tangentbordet. Ljudet verkar vara mindre riktade till dig och mer ambient. Ljudet är bra, även om basen är begränsad som man skulle förvänta sig på en affärsresa laptop. Externa högtalare / hörlurar är ett måste om du vill lyssna på musik eller spela spel på allvar. Men för lättare tillämpningar, titta inte specialeffekter drivna filmer eller spel som Civilization, dessa högtalare är bara bra.

Processor och prestanda

Den nya Santa Rosa chipset är verkligen en förbättring jämfört med Pentium M 755 laptop som dog på mig. Den förkonfigurerade enheten kom med 1GB RAM så för en annan $ 40 Jag lagt till en annan 1GB Patriot DIMM. (Riktmärkena nedan är med 2GB RAM installerat).

ATI Radeon Mobility HD 2600 är en dedikerad grafikkort med 256 MB RAM-minne. Detta är ett nytt kort och enligt HP har jag de senaste drivrutinerna installerade. Men jag har stött på några blå skärmar av död gör olika verksamheter. Dessa verkar vara grafikdrivrutinen relaterad som ATI Catalyst programmet fångar felen innan Windows gör och ger dig möjlighet att bo i sessionen.

Jag kunde köra Bioshock med inställningarna på "hög". Jag upptäckte en liten hackiga ibland, men det kan bero på att min styrkula är ett okänsligt eller långsammare 5400rpm hårddisk. Spel som Pirates! Och Civilization kör utan problem.

Riktmärken

På grund av vad som verkar vara en grafikdrivrutin fråga jag inte kan köra antingen PCMark05 eller 3DMark06. Om / när det blir fast jag kan inte skapa nya riktmärken. Under tiden kunde jag köra några andra tester.

Super Pi jämförelse resultat:

Super Pi tvingar prcoessor att beräkna Pi till 2 miljoner siffrorna i precision, är under vissa jämförelseresultaten så att du kan se hur HP: s T7300-processor tävlar.

Notebook Tid
HP Compaq 8510p (2,0 GHz Intel Core 2 Duo T7300) 1m 01s
Toshiba Qosmio G45 (2,0 GHz Intel Core 2 Duo T7300) 1m 01s
Dell Inspiron 1720 (2,2 GHz Intel Core 2 Duo T7500) 0m 54s
Dell Inspiron 1420 (2,2 GHz Intel Core 2 Duo T7500) 0m 54s
Sony VAIO FZ (2,0 GHz Intel Core 2 Duo T7300) 0m 59s
Dell XPS M1330 (2,0 GHz Intel Core 2 Duo T7300) 0m 58s
Lenovo ThinkPad X61 (2,0 GHz Intel Core 2 Duo T7300) 1m 01s
Lenovo 3000 V200 (2,0 GHz Intel Core 2 Duo T7300) 0m 59s
HP dv2500t (1.80GHz Intel 7100) 1m 09s
Lenovo ThinkPad T61 (2.00GHz Core 2 Duo Intel T7300) 0m 59s
Lenovo ThinkPad T60 (2.00GHz Core 2 Duo T7200) 1m 03S
Toshiba Satellite P205-S6287 (1,73 GHz Core 2 Duo Intel T5300) 1m 24s
Toshiba Satellite A205 (1,66 GHz Core 2 Duo) 1m 34s
HP Compaq 6515b (1.6GHz AMD Turion 64 X2 TL-52) 2m 05s
Dell Inspiron E1705 (2,0 GHz Core 2 Duo) 1m 02S


HDTune resultat:


(Se stor bild)


PassMark resultat:

(Se stor bild)


(Se stor bild)

Värme och buller

Jag var lite försiktig om att köpa en HP Business bärbar dator efter att ha läst om fläktljud frågan med 6710b. Emellertid är denna maskin mycket tyst. Vid normal användning jag nästan aldrig hör hårddisken eller fläkten. I själva verket fläkten egentligen bara tänds när du spelar spel. Dessutom finns värmeuppbyggnad på vänster framsida av den bärbara datorn (där din vänstra handflata vilar). Det är inte outhärdlig men säkert märkbar.

Tangentbord och pekplatta

Jag är mycket nöjd med kvaliteten och känslan av tangentbordet. Tangenterna har lite textur för dem och jag tycker att det är mycket lätt att röra typ med. En irritation som jag har är att det finns två tangenter mellan vänster CTRL och ALT (fn och Microsoft Windows). Jag ständigt trycka på fn-tangenten istället för Ctrl och det tar lite omskolning från min sida för att kompensera för detta.

Pinnen Pekaren är genomsnittet, ingenstans lika bra som Lenovos. Jag befinner mig med pekplattan mer. Både pekplatta och stick har tre musknapparna som har programmerbara funktioner. Jag programmerade i mitten för att vara min högerklicka.


(Se stor bild)

Den 8510p levereras också med en fingeravtrycksläsare. Det fungerar, men inte perfekt. Jag har verkligen en känsla av en add-on komponent i motsats till något hemma i Windows. Ibland funktionen är grå ut på inloggningsskärmen (när kommer tillbaka från skärmsläckaren eller slumpmässigt på omstart). Den "referenser Manager" programvara har också sina egenheter. Det är ett separat program för att hantera dina lösenord (baserat på fingeravtryck inloggning) och verkar dyka upp på udda tider. Jag är inte så säker på att jag kommer att fortsätta att använda den här funktionen.

Äntligen HP har tagit med en tryckkänslig remsa längst upp på tangentbordet kallas "HP QuickLaunch knapparna." Det finns anpassningsbara knappar för att styra olika program samt en volymkontroll och mute. Jag tycker volymkontrollen här särskilt användbar.

Ingångs-och utgångsportar:

Den 8510p har fyra USB 2.0-portar, VGA, HDMI, ingång för stereomikrofon, stereohörlurs-/linjeutgång / linje ut, 1394a, strömuttag, RJ-11/modem, RJ-45/ethernet, dockningskontakt, sekundärt batteri kontakt.


Bakifrån med batteri, eluttaget och VGA ut. (Se stor bild)


Vy framifrån med indikatorlampor och skärm spärr. (Se stor bild)


Vänster sidan med säkerhetslås, Ethernet-port, FireWire, utlopp, HDMI, två USB-portar, PC-kortplats och minneskortläsare. (Se stor bild)


Höger sida med ljudutgång, mikrofon in, två USB-portar, optisk enhet och modem. (Se stor bild)


Undersidan inklusive batteri och dockningsstation kontakt. (Se stor bild)

Trådlös

Tillsammans med den nya Santa Rosa chipset får du Intels nya 4965AG trådlös installation. Genom långt detta är mer fast än 802.11g i mitt tidigare laptop. Jag har inte haft några avbrutna anslutningar och inga problem att konfigurera olika nätverk när du reser. Bluetooth kommer också som standard med denna konfiguration. Jag var snabbt kunna ansluta till min telefon och faktiskt ställa en internetuppkoppling via Sprints "telefonen som modem"-funktionen.

Batteri

Den 8510p kommer med en 8-cells batteri som tack och lov, inte skjuter ut T61 batteri. Som nämnts ovan, i min informella testet Jag spelade 2h 10min DVD och hade ca 30 minuter kvar för normal användning. Jag får regelbundet mer än tre timmars batteritid vid normal användning (Word / Internet / Photoshop). HP erbjuder ytterligare två batterier för denna enhet som knäppa på till basen (god design idé). Dessa erbjuds i 8-cell-och 12-cells storlekar som effektivt gör batteriet 16-cell eller 20-cell.


Slutsats

HP Compaq 8510p är en mycket bra bärbar dator för den som söker ett lågt prissatta, kvalitet maskin med ett dedikerat grafikkort och en ren design.

Fördelar

  • Mycket tyst
  • Bra byggkvalitet
  • Bra prestanda
  • Underskattade, ren, sofistikerad design
  • Endast bloatware är Norton Protection Center
  • Fingerprint Software är lite udda

Nackdelar

  • Video Driver frågor som XP Pro
  • Vänster CTRL är för långt till vänster
  • Brist på full storlek FireWire-port
  • Kan någon göra en upplyst PC-tangentbord?


Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar