söndag 9 september 2007

Dell Vostro 1700 Användarrecension

Dell Vostro 1700 Användarrecension
av telecomguy - 2007/09/09

Översikt och introduktion

Den Dell Vostro 1700 är en helt ny 17 "modell Business Notebook. Liksom de flesta Dells bärbara datorer är Vostro 1700 anpassningsbara och kan konfigureras som antingen en budget typ laptop eller kraftfull stationär dator.


  • Intel Core 2 Duo T7100 1.80GHz
  • WXGA + (1440 x 900)
  • 2,0 MP kamera
  • 2048 MB 667 MHz Dual-Channel DDR2 SDRAM (2x1024 MB)
  • Hårddisk 160GB Serial ATA (5400RPM) (enda tillgängliga vid tidpunkten för beställning, 7200RPM enheter är nu också tillgängliga)
  • DVD + /-RW-enhet 8x
  • Primärt 6-cells 56WHz Li-Ion batteri
  • 256MB NVIDIA GeForce 8600M GT
  • Intel PRO Wireless 3945 802.11a/b/g
  • Vista Home Premium
  • 1 års garanti

Orsaker till att köpa

På grund av arten av mitt arbete jag flyttar till olika platser med några månader så jag har använt bärbara datorer för de flesta av min yrkeskarriär. Alla modeller har hittills varit 14 "eller 15", men den här gången röstade jag för 17 ". Även om jag flyttar ofta att jag inte reser hela tiden (jag flyger i genomsnitt bara en gång i månaden) så storlek och vikt inte mycket viktigt. Däremot använder jag min bärbara för att titta på DVD-filmer och Internet-TV (i själva verket använder jag det i denna egenskap mycket mer än min TV och DVD-spelare hemma) så en 17 "notebook var ett bra val för mig. På min fritid ibland Jag gillar att spela spel, och eftersom jag gillar spel som är krävande på prestanda (första person fantasi eller skyttar), var god grafikkort också viktigt.

Som jag byter bärbara datorer ofta, jag gillar inte att spendera så jag satte mig en topp budget på € 1200. Tyvärr för detta pris valet av 17 "bärbara datorer är begränsad. Praktiskt var Dell eller HP. Alla andra leverantörer var antingen för dyrt (som Toshiba eller Asus) eller inte har den konfiguration jag ville (som Lenovo eller Acer). Slut jag minskat valet ner till Dell Inspiron 1720 och HP Pavilion dv9500t (Vostro ännu inte var tillgänglig när jag börjar leta efter en ny bärbar dator). slut bestämde jag mig för Dell eftersom för ungefär samma pris det erbjuds något bättre grafik (Nvidia 8600M GT istället för GS på HP).

Var och hur Köpta

Jag beställde först Dell Inspiron 1720 från Dell: s spanska Hemsida bara för att se en dag senare en ny Vostro linje som erbjuds exakt samma specifikationer men för ett lägre pris, något jag inte trodde eftersom jag trodde Vostro skulle vara ett företag modell, som Latitude linjen. Jag ringde Dell och bad om råd. Säljaren berättade att, med undantag av de tjusiga färger på Inspiron, det finns inte mycket skillnad mellan två hårdvara klokt och det är inga problem om jag vill avbryta Inspiron ordning och få Vostro istället.

Det slutliga priset, inklusive mervärdesskatt, var 950,04 €, en besparing på 200 € under Inspiron. Detta pris ingår fri frakt och 50 € off. Jag beställde det via telefon eftersom Vista Home Premium inte var tillgänglig på Dells webbplats för Vostro linjen. Säljaren var glad att ändra standard Vista Business edition i Home Premium.

Så långt, så bra. Man måste erkänna att mindre än 1000 euro för en 17 "bärbar dator med Core 2 Duo-processor och Nvidia-grafik är en total affär. Var dock inte alla goda nyheter. Det tog fyra dagar att behandla min beställning, trots att jag gjort beställningen dagen Vostro kom ut (10 juli 2007). Först fick jag höra att Dell kommer att återbetala mig skillnaden från Inspiron så jag inte behöver oroa sig för betalning. Två dagar senare fick jag höra att det inte är möjligt så jag måste göra en ny inbetalning. slut betalade jag en banköverföring eftersom Dell tar åldrar att låsa upp mängden av en annullerade beställningen på ett kreditkort och jag hade inte tillräckligt gräns för Vostro. Så fort jag gjorde betalningen, det var det sista Jag hörde av säljaren. Han varken besvarade någon av mina e-postmeddelanden eller telefonsamtal.

Efter flera samtal till Dells kundtjänst, lyckades jag få ordning bearbetas och fick ett leveransdatum av den 9 augusti. Tre dagar före detta datum jag fortfarande inte hört något från Dell och på webben spårning visade att min Vostro fortfarande i pre-produktion. Jag ringde Dell bara att få veta att så långt som systemet gäller leveransdatum är fortfarande OK. Men nästa dag fick jag ett mail om att leverans dröjer till september. Väldigt oprofessionellt av Dell, inte informera kunden tidigare en sådan fördröjning. Så småningom min Vostro kom den 22 augusti.

Bygga & Design


(Se stor bild)

Vostro 1700 är stor och tung, även för en 17 "bärbar dator. Allt är svart så det är svårt att argumentera om det är ganska eller ej, men det är osannolikt att en kommer att finna det fula. Å andra sidan, fläckar och fingeravtryck fastnar på den svarta färgen är mycket lätt och de är svåra att bli av med (se baksidan bilden nedan där fingeravtrycken syns tydligt).

Att vara så stor, tar skärmen faktiskt mer ansträngning för att öppna än en genomsnittlig laptop. I själva verket tycker jag att släppa spärren och lyft skärmen jag behöver använda båda händerna. USB-anslutningar också ta försök att dra ut, så helhetsintryck som en stark bygga. Den del ovanför tangentbordet, runt på / av-knapp, böjer något när drivit hårdare men det är det enda liten fråga jag kunde hitta med fallet som annars är fast.

Skärmen verkar väl skyddade. Jag försökte böja den samt att man tillämpar en liten kraft på olika platser men kunde inte märka någon bildförvrängning.

Måtten på Vostro 1700 är 39,4 cm x 29,3 cm x 4,4 cm (B x D x H) eller 15,5 "x 11,5" x 1,7 ". Som ni ser, det är ganska tjockt förutom att vara stor så att hitta ett fall för det är inte en lätt uppgift om du, liksom jag, också utföra många andra saker i fallet.

Skärm

Jag valde widescreen XGA + 1440x900 men högre upplösning erbjuds av Dell. Bläddra via webben forum, verkar det allmänna uppfattningen är att Nvidia 8600M GT är inte tillräckligt kraftfull för att hantera högre upplösningar. Jag hittar upplösning alltid mycket skarpare titta så jag stannade med XGA +.

Färgerna och ljusstyrkan är mer än tillräcklig för en budget bärbar dator (i själva verket är ljusstyrkan utmärkt) och det är ett verkligt nöje att spela ett spel eller titta på en film på en 17 "skärm. Visst de första erfarenheterna är fantastisk jämfört till en 14 "eller 15".

De horisontella betraktningsvinklarna är mycket bra, tyvärr detsamma inte kan sägas om de vertikala betraktningsvinklar. Några grader upp eller ned och de flesta färger ser annorlunda.

Högtalare

De inbyggda högtalarna är föga imponerande. Även ljudet är mer än tillräckligt högt, är kvaliteten dålig. Jag skulle verkligen rekommendera hörlurar eller externa högtalare om du vill lyssna på musik.

Processor, prestanda och riktmärken

Observera att alla tester kördes med de senaste släpptes Nvidia ForceWare drivrutiner (162,22 för Vista, ned från www.laptopvideo2go.com). Dell lager förare som utförs så dåligt (bearbetning omkring 5 fps på första 3DMark05 test) som jag stannade på det första testet och uppgraderat dem.

Super Pi jämförelse resultat:

Super Pi tvingar prcoessor att beräkna Pi till 2 miljoner siffrorna i precision, är under vissa jämförelseresultaten:

Notebook Tid
Dell Vostro 1700 (1.80GHz Intel Core 2 Duo T7100) 1m 08S
Toshiba Qosmio G45 (2,0 GHz Intel Core 2 Duo T7300) 1m 01s
Dell Inspiron 1720 (2,2 GHz Intel Core 2 Duo T7500) 0m 54s
Dell Inspiron 1420 (2,2 GHz Intel Core 2 Duo T7500) 0m 54s
Sony VAIO FZ (2,0 GHz Intel Core 2 Duo T7300) 0m 59s
Dell XPS M1330 (2,0 GHz Intel Core 2 Duo T7300) 0m 58s
Lenovo ThinkPad X61 (2,0 GHz Intel Core 2 Duo T7300) 1m 01s
Lenovo 3000 V200 (2,0 GHz Intel Core 2 Duo T7300) 0m 59s
HP dv2500t (1.80GHz Intel 7100) 1m 09s
Lenovo ThinkPad T61 (2.00GHz Core 2 Duo Intel T7300) 0m 59s
Lenovo ThinkPad T60 (2.00GHz Core 2 Duo T7200) 1m 03S
Toshiba Satellite P205-S6287 (1,73 GHz Core 2 Duo Intel T5300) 1m 24s
Toshiba Satellite A205 (1,66 GHz Core 2 Duo) 1m 34s
HP Compaq 6515b (1.6GHz AMD Turion 64 X2 TL-52) 2m 05s
Dell Inspiron E1705 (2,0 GHz Core 2 Duo) 1m 02S



PCMark05 jämförelse resultat:

PCMark05 representerar hela systemets prestanda för en bärbar dator.

Notebook PCMark05 Score
Dell Vostro 1700 (1.80GHz Intel Core 2 Duo T7100, Nvidia Go 8600M GT) 4.634 PCMarks
Toshiba Qosmio G45 (2,0 GHz Intel Core 2 Duo T7300, NVIDIA Go 8600M GT) 5.261 PCMarks
Dell Inspiron 1720 (2,2 GHz Intel Core 2 Duo T7500, NVIDIA GeForce Go 8600M GT) 5.377 PCMarks
Dell Inspiron 1420 (2,2 GHz Intel Core 2 Duo T7500, NVIDIA GeForce Go 8400M GS) 4.925 PCMarks
Sony VAIO FZ (2,0 GHz Intel Core 2 Duo T7300, Intel X3100) 3.377 PCMarks
Dell XPS M1330 (2,0 GHz Intel Core 2 Duo T7300, NVIDIA GeForce Go 8400M GS) 4.591 PCMarks
Lenovo ThinkPad X61 (2,0 GHz Intel Core 2 Duo T7300, Intel X3100) 4.153 PCMarks
Lenovo 3000 V200 (2,0 GHz Intel Core 2 Duo T7300, Intel X3100) 3.987 PCMarks
Lenovo T60 Widescreen (2,0 GHz Intel T7200, ATI X1400 128MB) 4.189 PCMarks
Fujitsu N6410 (1.66GHz Core Duo, ATI X1400) 3.487 PCMarks
Alienware M7700 (AMD Athlon FX-60, Nvidia Go 7800GTX) 5.597 PCMarks



3DMark06 jämförelse resultat:

3DMark06 är den totala grafikprestanda i en anteckningsbok.

Notebook 3DMark06 Score
Dell Vostro 1700 (1.80GHz Intel Core 2 Duo T7100, Nvidia Go 8600M GT) 3.193 3DMarks
Toshiba Qosmio G45 (2,0 GHz Intel Core 2 Duo T7300, NVIDIA Go 8600M GT) 2.934 3DMarks
Dell Inspiron 1720 (2,2 GHz Intel Core 2 Duo T7500, NVIDIA GeForce Go 8600M GT) 2.930 3DMarks
Dell Inspiron 1420 (2,2 GHz Intel Core 2 Duo T7500, NVIDIA GeForce Go 8400M GS 128MB) 1.329 3DMarks
Sony VAIO FZ (2,0 GHz Intel Core 2 Duo T7300, Intel X3100) 532 3DMarks
Dell XPS M1330 (2,0 GHz Intel Core 2 Duo T7300, NVIDIA GeForce Go 8400M GS 128MB) 1.408 3DMarks
Asus F3sv-A1 (Core 2 Duo T7300 2.0GHz, Nvidia 8600M GS 256MB) 2.344 3DMarks
Alienware Area 51 m5550 (2,33 GHz Core 2 Duo, NVIDIA GeForce Go 7600 256MB 2.183 3DMarks
Fujitsu Siemens Amilo Xi 1526 (1,66 Core Duo, nVidia 7600Go 256 MB) 2.144 3DMarks
Asus A6J (1,83 GHz Core Duo, ATI X1600 128MB) 1.819 3DMarks
HP dv6000t (2,16 GHz Intel T7400, NVIDA GeForce Go 7400) 827 3DMarks
Sony Vaio SZ-110B i SPEED-läge (med Nvidia GeForce Go 7400) 794 3DMarks

Windows Vista Experience Index


Totalt prestanda är över genomsnittet. Vostro 1700, med sin multitasking Core 2 Duo och NVIDIA-grafik, är väl lämpad för alla typer av applikationer, vare sig de affärer eller nöje. Använda samtidigt MS Word, PowerPoint och surfa på webben medan Windows Media Player spelar musik i bakgrunden utgör inga problem för Vostro. Alla program körs utan dröjsmål och växla mellan dem är omedelbar. Från spel jag försökte World in Conflict Demo (ännu inte släppts, grafiskt krävande spel) och på medellång videoinställningar det var perfekt spelbart. På höga inställningar, med DX10 aktiverat, jag var tvungen att stänga några alternativ eller sänka upplösningen innan jag kunde få en spelbar bildhastighet.

Värme och buller

Jag tycker Vostro 1700 generellt mycket tyst. Fläktarna är knappt märkbar och även buller från DVD-enheten är inget att klaga på.

Det blir mycket varm på några platser (men inte alla) i botten så jag inte skulle rekommendera att använda den i knät. Att vara en tung och stor 17 "notebook, skulle den extra värmen förmodligen inte vara det enda skälet till att inte använda den i en knä. På luftintagen är på vänster sida och, beroende på belastningen, ibland blåser massor av varm luft. Jag finner detta ganska obehagligt eftersom jag tenderar att vila min vänstra handflata där innan du skriver. Den kommer troligen att även bry vänsterhänta personer som använder en extern mus.

Tangentbord och pekplatta


(Se stor bild)

Tangentbordet är gedigen kvalitet och det är en helt en (inklusive det numeriska tangentbordet) så använder Fn-tangenten är nästan onödigt eftersom de flesta nycklar från en stationär tangentbord är direkt tillgängliga. Men det inte verkligen känns som en stationär tangentbord. The Home / End / PageUp / PageDown nycklar, som jag ofta använder när jag bläddra igenom dokument eller webbsidor, är mindre än de övriga och är precis ovanför den numeriska knappsatsen. Som sådana är de inte mycket trevligt eftersom tangentbordet inte kan lutas som en stationär en. Jag skulle ha föredragit att ha dem under knappsatsen. Kanske är det bara en fråga om att vänja sig.

Jag imponerad av pekplattan, och skulle rekommendera att använda en extern mus. Det är för liten (vilket är ironiskt med tanke på storleken på maskinen och allt tillgängligt utrymme) så de flesta av den tid du kommer att sluta med fingret i rullning området. I slutet jag inaktiverat rullning som är det enda sättet att göra pekplattan kan användas om du inte har riktigt små fingrar.

Ingång och-utgång

Alla de vanliga portarna finns men inget mer än så. Inga DVI eller HDMI-utgång. Men med tanke på prisintervallet för Vostro, skulle det förmodligen vara orealistiskt att förvänta sig mer. En sak som jag tycker konstigt är att det inte finns någon port för en dockningsstation, men Dell marknadsför Vostro som affärsmodell.


Back-sidan - tre USB-portar, en modemanslutning och S-videoutgång är här utöver nätanslutning


(Se stor bild)


Vänster sida - den trådlösa omkopplaren och ExpressCard-facket är här (notera även luftventiler nämnts tidigare)


(Se stor bild)


Höger sida - den mest trafikerade i termer av kontakterna (och ganska irriterande om du är högerhänt och använder en extern mus) bostäder hörlurarna / anslutningar mikrofon, DVD-enhet, 8-i-1 minneskortläsare, IEEE 1394 ( Firewire), en extern bildskärm utgång, Ethernet-port och två USB-portar (för att göra 5 totalt)


(Se stor bild)

Trådlös

Dells erbjudande är mycket bra på detta område men jag bara valde den grundläggande 802.11a/b/g kort eftersom med den tid Wireless-N blir populärt här, för mig är det nog dags för en ny laptop ändå.

Jag försökte det i några Wi-Fi fläckar med dålig täckning (där min gamla laptop kämpade för att upprätthålla en god anslutning) och jag blev glatt överraskad över att se att det fungerade mycket bra.

Batteri

Jag gjorde inte mycket testning här som det mesta jag kör min bärbara dator på nätström och använda den som en mobil stationär dator. Vilket är vad Vostro 1700 huvudsakligen är, så att användarna sysslar med batteritid förmodligen inte bör titta på något så stort som Vostro 1700.

Jag försökte köra på 6-cells batteri när du använder Vostro måttligt (MS Word med Windows Media Player i bakgrunden och Wi-Fi-aktiverad) och det lyckades i två timmar och 20 minuter innan låg batterinivå LED fortsatte vid 10 % vänster, vilket inte är så illa, med tanke på dess storlek och komponenter.

Operativsystem och programvara

Som tidigare nämnts, kommer Vostro 1700 med Vista Business om ordnade på Dells webbplats (även Vista Home Basic finns också på vissa konfigurationer), men vid beställning via telefon var det inga problem att välja Vista Home Premium.

Även Dell marknadsför Vostro linje med en möjlighet att få Windows XP eller Vista, är detta inte fallet med Vostro 1700 där XP är inte tillgänglig.

Jag fick en DVD med operativsystemet, men jag läste på forum att detta inte är fallet för många människor. Notera att jag beställde min Vostro från Dell Spanien (men bad om operativsystemet på engelska som inte var ett problem).

Förinstallerat på mitt system var Roxio, Microsoft Works och Norton Internet Security med 30 dagars prenumeration. DVD-skivor av dessa program ingick samt en DVD med drivrutinerna.

KUNDSUPPORT

Jag har inte behövt använda Dells kundsupport sedan han började få min bärbara dator så jag kan inte kommentera det, men som sagt, kontakta Dell under beställningsprocessen / leverans fasen var en problematisk upplevelse.

Slutsats


Sammanfattningsvis Dell Vostro 1700 är en budget hemmakontor mobil stationär dator. Dess värde för pengarna är utmärkt men inte förvänta sig att utmärka sig i något.

Fördelar

  • Pris (betydligt billigare än alla konkurrenter för en liknande konfiguration)
  • De flesta komponenter är anpassningsbara
  • Bra resultat både i affärsapplikationer och spel
  • Fast bygga

Nackdelar

  • Lång och oförutsägbara leveranstider
  • Mycket tung och stor, även för en 17 "notebook
  • Tangentbord kräver att vänja sig eftersom det är olika både från skrivbordet och från en typisk 15 "laptop
  • Kan bli ganska varm under hög belastning



Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar