onsdag 25 januari 2006

Compaq Presario v2418AU Review (pics, specifikationer)

Compaq Presario v2418AU Review (pics, specifikationer)
av double_edge - 2006/01/25

av Abhishek Das - Auckland, Nya Zeeland

Compaq V2000 Recension - V2418AU (Australien / Nya Zeeland modell)

Compaq V2000 granskas ( se större bild )

Min tidigare bärbara dator var duktig HP NX7010 verksamhet end laptop och jag hade bara använt det en kort stund innan man beslutar att gå in för en något mindre anteckningsbok. Jag kommer att gå i skolan snart och var i behov av en lätt och kompakt notebook att använda på campus och medan NX7010 är en stor bärbar dator, kan det knappast klassas som en lätt eller kompakt bärbar dator.

Använda NX7010 under de senaste snabba månaderna fick mig att inse att det är en maskin som kan så mycket mer än vad jag använder den till. Jag gör inte någon grafisk eller processor intensivt arbete och ända sedan jag köpte min Xbox förra året har jag slutat PC-spel helt och hållet. Jag insåg de flesta budget bärbara datorer i dag skulle kunna träffa min mest spartanska av dator behöver. Jag skulle främst använda datorn för att skriva upp college uppdrag, titta på filmer och surfa på nätet. Sökandet inleddes efter den perfekta laptop.

Nedan är speciell av mina Compaq V2000 :

  • AMD Sempron-processor 3000 + (1,8 GHz)
  • 128KB nivå-2-cache
  • Microsoft Windows XP Homes (Service Pack2)
  • 256MB DDR SDRAM (333MHz) - (Kan uppgraderas till 2 GB)
  • 40 GB hårddisk (4200 rpm)
  • Dual Layer 8X DVD RW / R
  • Hög hastighet 56K-modem
  • 54g 802.11b / g WLAN med 125HSM * / SpeedBooster och BroadRange stöd
  • ATI Radeon Xpress 200M (upp till 32 MB delat med 256MB systemminne)
  • Portar: (1) 6-i-1 Digital Media Reader kortplats, (1) IEEE 1394-port, (1) S-video-port, (1) VGA-port, (1) Portreplikatorkontaktens, (1) Hörlurar, (1 ) Extern mikrofon, (1) AC strömkontakt, (1) RJ-11, (1) RJ-45, (3) USB 2.0-portar
    (1) Typ I / II PC-kortplats med stöd för 16-bitars PCMCIA och 32-bitars CardBus
  • 6-cells Li-on batteri
  • Altec Lansing märkta högtalare
  • Mått: 3.89cm (H) x 33.40cm (B) x 23.06cm (D)
  • 2.44kgs (£ 5,38)

Skäl för att köpa:

Jag har alltid varit delvis till HP / Compaq linje av bärbara datorer. Jag älskar hur de utformar sina bärbara datorer och eftersom jag inte var på väg att köpa en särskilt kraftfull maskin jag var säker på att priset och ser skulle ha företräde framför mitt beslut. Jag hade minskat ner mina val till HP DV1000 och Compaq V2000 från sin budget utbud av bärbara datorer. Jag bor i Nya Zeeland och HP bara säljer pre konfigurerade bärbara datorer i detta land till skillnad från i USA där du kan konfigurera dem utifrån dina behov och köpa dem från deras hemsida. Det billigaste DV1000 laptop (Intel 1,5 GHz Celeron) var en fullständig $ 400 NZD mer än V2000, om än med den extra QuickPlay funktionen LightScribe DVD-enhet, 60GB hårddisk och Bluetooth. Även om jag föredrar utseendet på DV1000 över V2000, jag kunde inte förmå mig att betala så mycket extra för några funktioner jag skulle knappast använda (särskilt QuickPlay-funktionen). Till slut tog det mig mindre än en vecka för att slutligen besluta om V2000 och jag betalade 1100NZD för det, vilket är ungefär 770USD.

Bygga & Design:

Den byggkvalitet är bara om genomsnittliga, vilket är vad jag hade förväntat mig att vara. Ramen är nästan helt gjord av hård plast och är någorlunda robust. Den övre delen av den bärbara datorn är tillverkad av en hård svart reptålig plast och verkar hålla upp ganska bra. När jag trycker på baksidan, kan några krusningar ses på skärmen ändå. Compaq V2000 har en något underskattad titt i jämförelse med dess mer attraktiva kusin - HP DV1000. Insidan är färgad i silver färg och den totala färgschema (svart utanför och silver inuti) är den exakta inversen av HP DV1000. Tangentbordet är grå / vit färg som rörde mig lite, eftersom det skulle vara svårare att hålla rent. Jag föredrar normalt svarta tangentbord men detta vita börjar växa på mig. Den bärbara datorn är snyggt viktas och jag kan öppna fönstret med en hand till skillnad från min tidigare laptop där jag var tvungen att hålla botten ner med en hand och sedan lyfta skärmen.

Uppifrån V2000 ( se större bild )

Jag har ett par klagomål på utformningen men.

För det första hatar jag absolut låsmekanismen i denna laptop. Det är mycket otymplig och gör ett fruktansvärt ljud när du stänger locket. Det tar också lite kraft för att se till att locket är låst på plats. Jag föredrar mina bärbara datorer för att öppna och stänga utan ljud och det misslyckas kapitalt i detta område. Jag antar att det är en av de downfalls av en budget bärbar dator. Jag nu befinner mig att trycka på knappen frigöringsspaken strax innan du stänger locket för att undvika att god-awful klicketi ljud. När det är låst på plats, finns det fortfarande lite mellanrum mellan skärmen och botten - tillräckligt stor för att pressa ett par sidor av papper även om det.

Andra har som uttryckts av många människor i deras recensioner och forum-den har DVD-facket inte utformats väl. Den stänger jäms med botten och när du försöker plocka upp från sidorna, du hamnar trycka DVD-facket upp och in den bärbara datorn. Det är desto mer oroande när du bränner eller läser en skiva och sedan försöka plocka upp den bärbara datorn. Jag gjorde en gång att när du bränner en skiva och det avges en något gällt whirr än normalt, vilket uppriktigt sagt rädd skiten ur mig. Jag undviker nu att området helt och hållet och plocka upp från det övre vänstra hörnet och nedre högra hörnet.

Sammantaget byggkvalitet är inte en av de starka punkterna i denna laptop.

Skärm:

V2000 skärm framifrån ( se större bild )

Ahh, det underbara, underbara skärm. Min tidigare laptop, hade HP NX7010 en matt finish skärm och medan det var ganska bra, skulle det blek i jämförelse med kvaliteten på denna skärm. Den levereras med BrightView alternativ i en widescreen-format. Färgerna är mycket levande och skarpa och det gör att titta på DVD-skivor en mycket angenäm upplevelse. De få bilder jag tagit av skärmen gör inte rättvisa åt hur bra det egentligen är. Skärmen är nästan som en spegel som du kan se på bilderna och även om det kan irritera vissa människor, jag tycker det är irriterande alls. Denna laptop levereras i en 1280 X 768 upplösning, vilket är perfekt för att läsa textdokument, etc. Det finns gott om utrymme på skärmen och två dokument kan visas samtidigt sida vid sida utan problem. Jag körde ett program som heter död pixel kompis och kunde inte hitta några döda pixlar .... Yippee! De betraktningsvinklarna är dock lite begränsad, speciellt den vertikala vinkeln och jag tycker att jag behöver för att få skärmen vinkeln lagom när du tittar på en film från ca 6feet bort. När du sitter vid mitt skrivbord, jag tycker att jag behöver trycka på skärmen tillbaka lite för att få den perfekta bilden. Horisontella vinklar är inte dålig och två personer kan sitta sida vid sida och titta på en film, inga problem.

V2000 har en otroligt ljusstark skärm med levande färger ( se större bild )

Stäng av krav på skärmen ( se större bild )

Talare:

Högtalarna gör ett fantastiskt jobb och jag är mycket imponerad av deras prestanda. Högtalarna är gjorda av Altec Lansing och är placerade på framsidan av laptop. Denna konstruktion funktionen är mycket smart och du kan stänga locket och ändå lyssna på musik utan förlust av ljud. Högtalarna återskapa ljud korrekt och det finns inget ljud distorsion även när jag skruva upp volymen till en mycket hög inställning. Naturligtvis saknar de fortfarande en bit av bas och medan jag inte föreslår att du slänger bort dina externa högtalare, jag tror att de gör ett ganska bra jobb.

Processor och prestanda:

Den 1,8 GHz Sempron-processor kan utföra de flesta rutinuppgifter med bekväma lätthet. Compaq V2000 kom med 256 MB RAM-minne körs vid 333 MHz. Efter en dag använder, märkte jag resultatet var inte lika snabbt som det skulle kunna vara och beslutade att köpa en extra 512MB minne för att komplettera prestanda. Och vilken skillnad det har gjort! Föreställningen är mycket bättre och program öppna och stänga med knappast någon fördröjning. Jag hoppas kunna öka RAM till 2 GB i framtiden när min budget tillåter, till dess detta måste räcka. En hardcore gaming laptop är detta inte men jag hade en demoversion av Need for Speed ​​Underground och jag kunde spela spelet på en medelhög nivå vid full 1280 X 768 utan problem. Mer och det skulle börja vackla. En snabbare hårddisk skulle utan tvekan hjälpte dess prestanda.

Hårddisken är en kör av mill 4200rpm 40GB hårddisk som varken snabbt eller stor i kapacitet. Datorn startar upp till inloggningsskärmen för Windows i ca 50secs.

Den bärbara datorn får lite varm under processor intensiva applikationer, särskilt under det vänstra armstödet, men det är inte obehagligt på något sätt. Jag kan lätt placera den på mitt knä och det skulle stanna ganska coolt. Den har en ventil på baksidan och en fläkt under det sparkar i ca 15secs med några minuter under normal användning. Medan jag spelade NFS spelet var dock fläkten på hela tiden, men jag märkte det eftersom det inte är bullriga.
Det mer än uppfyller min prestation behöver från en bärbar dator.

Prestanda:

Jag körde SuperPi som är ett program som tvingar processorn att beräkna värdet av pi till 2 miljoner siffror noggrannhet. Observera att detta resultat uppnås med totalt 768 MB RAM. Jag sprang också HD Tune och resultaten av de båda testerna finns nedan.

Notebook Tid
Compaq V2000 (1,8 GHz Sempron) 2m 12s
Dell Inspiron 9300 (1,86 GHz Pentium M) 1m 39s
Sony VAIO FS680 (1,86 GHz Pentium M) 1m 53s
IBM ThinkPad T43 (1,86 GHz Pentium M) 1m 45s
Dell XPS M140 (1,86 GHz Pentium M) 1m 41s
Fujitsu LifeBook N3510 (1,73 GHz Pentium M) 1m 48s
Dell Inspiron 6000D (1,6 GHz Pentium M) 1m 52s
Dell Inspiron 600m (1,6 GHz Pentium M) 2m 10s
  HP Pavilion DV4000 (1,86 GHz Pentium M) 1m 39s
HP DV4170us (Pentium M 1,73 GHz) 1m 53s
Sony VAIO S380 (1,86 GHz Pentium M) 1m 45s

HDTune resultat

( större bild )

Tangentbord och pekplatta:

Tangentbord och pekplatta ( se större bild )

Tangentbordet är väl anges och alla nycklar är där du förväntar dig att de ska vara. Tangenterna har en bra mängd resor och det finns mycket lite att ingen flex i tangentbordet. Tangentbordet är en full storlek tangentbord och jag älskar särskilt full storlek in och knapparna backsteg. Skriva i timmar på detta tangentbord skulle inte orsaka någon stam och är en glädje. Den översta raden av tangenter dubblar som media styr när den används tillsammans med funktionsknappen och de är tydligt märkta.

Tangentbord och pekplatta med DVD-enhet och kortplats dummy sticker ut ( se större bild )

Pekplattan har utformats i samma bildförhållande som skärmen som är meningsfullt eftersom det är en widescreen-format. Det är mycket lyhörd och smidig och skulle passa alla men hemma använder jag en mus. Det har vertikala och horisontella bläddra områden som fungerar ganska bra men den vertikala bläddra området är lite begränsad i storlek. Dessutom har jag funnit att jag måste trycka fingret mot den nedre kanten för att rulla horisontellt, annars pekplattan inte spårar fingret mycket bra. Den har en pekplatta on / off, vilket är mycket användbart och sparar mig från att stänga av den genom att inaktivera den. Med pekplattknapparna lämnar emellertid något att önska. De är lite otymplig och kunde ha varit mer lyhörda.

( större bild )

Ingångs-och utgångsportar:

För priset är Compaq V2000 mycket välutrustade och kommer med följande portar och funktioner.

  • Typ I / II PC-kortplats med stöd för 16-bitars PCMCIA och 32-bitars CardBus (vänster sida)
  • 3 USB-portar (1on vänster 2 till höger)
  • RJ-11 modemport (vänster sida)
  • RJ-45 Ethernet-port (vänster sida)
  • Portreplikatorkontaktens (vänster sida)
  • VGA-port (vänster sida)
  • S-video-port (höger sida)
  • Dual Layer 8X DVD RW / R (höger sida)
  • 6-i-1 Digital Media Reader kortplats (höger sida)
  • IEEE 1394-port (höger sida)
  • Mikrofoningång (framsida)
  • Hörlursuttag (framsida)
  • Effekt Jack (tillbaka)
  • Wi-Fi på / av-knapp (inuti överst)
  • Volymknappar (inuti toppen)

Framsida sidan och hamnar ( se större bild )

Vänster sidan ( se större bild )

Höger sida ( se större bild )

Tillbaka sidan ( se större bild )

Enligt sidan av V2000 ( se större bild )

Återigen är portarna alla väl ut och lättillgänglig. Jag väntade maximalt cirka 2 USB-portar och blev positivt överraskad när jag hittade denna kom med 3. Jag skulle ha föredragit att ha minst 1 USB-port på baksidan, bort från vy, men jag klagar inte.

Trådlöst:

Jag har inte ett trådlöst nätverk hemma, men jag tog min laptop till en vän plats och det var möjligt att upptäcka 3 anslutningar i huset. Det verkar ha ganska bra utbud som vi testa den ute i sin trädgård och det fungerade mycket väl. Att vara en budget bärbar dator, var Bluetooth återigen inte ett alternativ. Den praktiska trådlösa knappen längst upp på den bärbara datorn blir en cool blå när aktiverad och ser mycket trevligt i mörkret.

Operativsystem och programvara:

Medföljande programvaran ( se större bild )

Compaq V2000 levereras med Windows XP Home och eftersom detta är en pre konfigurerad bärbar dator var Windows XP Pro inte ett alternativ. Jag måste berömma HP / Compaq på att göra ett strålande jobb med programvaran. När du först slår på den bärbara datorn, styr HP / Compaq dig genom ett installationsprogram som mycket intuitivt och det tar bara ca 10 min. att ställa in din dator. Den bärbara datorn levereras med följande programvara:

  • Microsoft Windows Media Player
  • Microsoft Works, Microsoft Money 2005
  • Microsoft Encarta Standard
  • Adobe Acrobat Reader
  • Sonic Digital Media Plus
  • Sonic RecordNow
  • Sonic MyDVD
  • Muvee autoProducer DVD Editon
  • InterVideo WinDVD Player
  • iTunes
  • Symantec Norton AntiVirus
  • Symantec Norton Internet Security

Som förväntat levereras med vissa program som jag anser vara skräp och snabbt avinstallerat dem. Det dock komma med ett användbart program som du kan använda för att schemalägga kontrollera drivrutinsuppdateringar etc. automatiskt från HP: s webbplats. Compaq V2000 levereras med en komplett uppsättning av återställningsskivor och en OEM-version av Windows XP Home, till skillnad från tillverkarna av vissa bärbara datorer som kräver att du bränner en kopia av återvinning programvara på egen hand. Jag är glad Compaq inte har beslutat att anställa sådana åtgärder kostnadsnedskärningar ... ännu!

Batteri:

Batteriets livslängd är rimligt och under normal användning får jag ungefär 2:30 timmar på en enda laddning. Under en batteritest blev skärmen inställd på 50% ljusstyrka och musik som spelas hela tiden. Jag var också surfa på nätet och skriva upp det här omdömet under den tiden. Jag fick en högst 2:37 timmar innan batteriet varningen kom med 3% fortfarande gå. Jag anser något över 2hrs vara rimlig batteritid och är nöjd med dess prestanda.

Kundtjänst:

Jag har inte behövt använda stöd Ring kundtjänst ännu och är tacksam för det. Men att vara en indisk själv, jag antar att jag inte jag skulle ha några problem med min uppmaning överförs till Indien. Det har varit många klagomål mot kvaliteten på kundservicen från off center shore call i det förflutna, men titta på de sista Recensioner för HP / Compaq ägare, det ser ut som om de vänder saker runt.

Klagomål:

Jag önskar att de hade tillbringat mer tid på att utforma DVD-facket och ett bra lås-system. Bygga kvalitet är genomsnittliga men jag väntade detta från en bärbar dator i denna kategori.

Lovorden:

Skärmen är levande och skarpa och är härlig att titta på film på. Det ser ganska trevligt också och kommer med en generös antal portar.

  • Stora skärm
  • Bra antal portar (3 USB-portar)
  • Trevlig lyhörd tangentbord
  • Valuta för pengarna
  • Altec Lansing-högtalare

Slutsats:

Så vi kommer fram till slutsatsen. Är denna laptop värt pengarna? Skulle jag rekommendera detta till någon? Ja, definitivt. En budget laptop idag köper du mer prestanda och teknik än någonsin tidigare. Du behöver inte längre offra en hel del prestanda för att spara några dollar.

Compaq V2000 passar perfekt pris med funktionalitet, utseende och prestanda. Trots sin uppenbara men inte stora brister, det är en fin bärbar dator och alla på jakt efter en bärbar dator under $ 1000 bör ha denna laptop på sin inköpslista.

Pris och tillgänglighet: Compaq V2000

Andra NotebookReview.com Compaq V2000 recensioner:

  • Compaq Presario v2000z (Turion 64 ML-30, 512 MB ​​RAM) Recension (pics, specifikationer)
  • HP L2000 / Compaq V2000z / Compaq v2335 Jämförelse Review (pics, specifikationer)
  • Compaq Presario v2000z Review (pics, specifikationer)
  • Compaq Presario V2000 Recension
  • HP DV1000 och Compaq V2000 Notebook Jämförelse recension
  • Compaq Presario V2000 Review (pics, specifikationer)


Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar