onsdag 3 juli 2013

Cool Cloud Apps for Work & Play

Cool Cloud Apps for Work & Play
från Jacqueline Emigh - 2013/07/03

Klart är bra för sommaraktiviteter, men det betyder inte att din semester ska vara helt molnfritt. Internet-baserade molntjänster - och medföljande program för persondatorer och mobila enheter - kan komma väl till pass om du vill göra lite arbete när du är uppe i bergen, lyssna på musik eller titta på TV på stranden , eller dela bilder av din resa med folk där hemma.

Självklart, du kommer inte att ta din stationära dator med dig på semester, och du kanske inte vill bära på din bärbara dator överallt, heller. Fler och fler i dessa dagar, är försäljare kör deras programvara erbjudanden från servrar i molnen, och göra dem tillgängliga via webbläsare eller Web apps (för bärbara och stationära PC åtkomst) tillsammans med appar designade för iPhones, iPads, Android-enheter, och andra mobila prylar. För att undvika semester-time snaror, men, det är bäst att lära sig om tillgängliga tjänster och program innan du reser.

Var medveten om, till exempel att du är osannolikt att få samma nivå av "användarupplevelse" på en smartphone som på en PC. Mobila applikationer för strömmande filmer, TV och musik, till exempel, kan vara glitchy, speciellt på Android sidan, delvis beroende på alla olika enheter och versioner av Android ute. I varje fall möjligheterna för mobila applikationer tenderar att begränsas av faktorer såsom begränsad processorkraft och mindre skärmar och tangentbord. Om appen är väl utformad, kan dessa begränsningar inte roll mycket. Seglingen kan vara mycket smidigare när du kör program på en tablett, till skillnad från en telefon. Fortfarande är dock medan många Android-och iOS-appar ger utmärkt prestanda, vissa har fel som kan påverka funktionaliteten på antingen en telefon eller en tablett. Det är alltid en bra idé att prova en app innan du räknar med det i kopplingen.

Cloud Apps for Work: Office Suites & Fildelning

Microsoft Office 365 är en mycket synlig exempel på den stora övergången till moln-baserade tjänster och appar. Med den nyligen introducerade konsument Premium edition, betalar du $ 8,95 per månad för upp till fem PC eller Mac. Microsoft sötad affären tidigare denna månad med lanseringen av Office Mobile, en mobil kontorssvit för iOS-enheter som är tillgänglig gratis till Office 365 abonnenter (men inte alls till nonsubscribers, utom de som registrerar sig gratis en månad prövningar av Office 365).

Så om du inte är klar att viktiga förslag eller affärsrapport innan de lämnar för semester, har du tur. Om du har valt att ta med en Windows anteckningsbok, en Windows 8 tablett, eller en MacBook, till exempel, kommer Office 365 låter dig använda nio olika program (Word, PowerPoint, Excel, Outlook, Publisher, Access-, Infopath, och Lync ) från var som helst. I abonnemanget ingår även Office Web Apps, upplagor av samma program med något färre funktioner. Web Apps, men kan användas från avlägsna platser - till exempel den stationära datorn i sommarstugan, eller en kompis laptop - utan att du behöver slösa diskutrymme, trådlös bandbredd, eller dyrbar semestertid på nedladdningar.

Om du bara släpa en iPhone eller iPad, kommer det nya Office Mobile kan du komma åt alla Word, PowerPoint eller Excel-dokument som du nyligen fram på datorn (via en "senaste dokument" panel i appen), samt som alla Office-dokument som du har lagrade på SkyDrive SkyDrive Pro eller Sharepoint. Du kan också visa och redigera Office-dokument som bifogas till e-postmeddelanden. Du kommer inte att vilja skriva en fullständig rapport på telefonen, men du kan ta en titt på kollegors arbete och göra några tweaks.

Men vad händer om du inte vill registrera dig för Office 365, och vad händer om du är en Android-användare? Massor av andra molnaktiverade, Microsoft Office-kompatibla program suite finns nu tillgängliga för iOS och Android likadana. Du bör kolla in Polaris Office, Quickoffice, Documents To Go, till exempel.

Vad händer om du vill dela ditt arbete med affärspartners som inte har SkyDrive konton? Här kan webbaserade fildelningstjänster som Dropbox och Box vara mycket användbart. Dessa tjänster kan lätt nås från nästan vilken dator eller mobil plattform, och de kan även hantera PDF-filer och dokument i andra filformat. Du får stora mängder fillagring och delning gratis.

Ännu en webbtjänst, CloudOn, kan du skapa MS Office-dokument på en iOS-eller Android-enhet, och sedan dela dem emot antingen Dropbox, Box, Google Drive, eller SkyDrive.

Cloud Apps för Play - Photo Sharing, Musik & Film

Men nog av arbete, redan! Vill du titta på TV eller en film från någon annanstans än på hotellrummet? Netscape och Hulu Plus vardera ger molnbaserade tjänster för att göra just det. Båda stöd Windows Phone, iOS och Android-enheter, förutom Windows PC, Mac, TV-apparater, Blu-ray-spelare, spelkonsoler och andra prylar. Hulu Plus stödjer även de Barnes & Noble Nook och Amazon Kindle Fire läsplattor. För Android-enheter, kräver Hulu Plus version 3.2 eller senare, med undantag för "välj antal [i] äldre Android-telefoner (som kör Android 2.x)." Netflix, å andra sidan, kräver endast 2,2 eller upp. Var och en av dessa tjänster kostar $ 7,99 per månad, men din semester vecka skulle kunna vara det perfekta tillfället att ta del av gratiserbjudanden rättegång. Netflix erbjuder en månads fri rättegång, medan Hulu Plus ger en veckas gratis prövningar.

Vad sägs om att lyssna på musik medan du är borta? Efter månader av rykten, Google och Apple båda nyligen gått med tjänsteleverantörer som Spotify , Rdio och Pandora i strömmande musiktjänster arena den. Google Play All Access och Apples iTunes Radio båda låter dig lyssna på miljontals låtar, skapa egna radiostationer, och hoppa över låtar. Kostar $ 9,99 per månad, med en veckas gratis prov tillgängliga, låter All Access dig ladda upp och lagra låtar, liksom. iTunes Radio är gratis, men du måste abonnera på iTunes Match - på årlig prissättning på $ 24,99 - för sång uppladdningar och lagring. iTunes Radio stöder iPhone, iPad, iPod touch, Mac, PC, och Apple TV. All Access stöder webbläsare och Android-enheter så långt, men iOS stöd väntas inom kort.

På din semester, kommer du förmodligen att skjuta några bilder också, antingen med din digitalkamera eller kameran på din smartphone. Molnbaserade tjänster som Dropbox och Box är bra för att dela foton. Men specialiserade fotodelningstjänster som Yahoo! 's Flickr och Googles Picasa och Google+ Foton bära den extra fördelarna med att låta dig förbättra och ordna dina bilder.

Flickr erbjuder också fotodelningsgrupper. Du kan använda Flickr med antingen en webbläsare eller en Flickr-app för iPhone, iPod touch, Android eller Windows Phone 7. Flickr: s mobilappar är mycket komplett, med funktioner som inkluderar (men är inte begränsade till) bilduppladdningar, 16 filter, förmågan att hitta och gå med i grupper, och ett foto redaktör för förstärkning, teckning, beskärning, retuschering, och lägga till text .

Picasa, Flickr traditionella rival, har funnits på flera sätt. Det finns en Picasa fotoredigering app för bärbara och stationära datorer samt Picasa webbalbum, sin online-förlängning. Tredjepartsutvecklare har byggt en mängd olika Picasa-kompatibla appar för iPhone, iPad och Android-enheter.

Även för fotodelning, erbjuder Google Google+ Foto, nås via både webbläsare och Google+ mobila appar. Funktioner inkluderar autoförbättring, automatisk backup, och fotoredigering, sök och sortering, till exempel. Dessutom har Picasa och Picasa webbalbum nu integrerats med Google+. Picasa 3.9 - ett program för Windows XP, Vista och Windows 7 - erbjuder Google+ geotagging och delning. Enligt Google, även om "Picasa ännu inte är certifierad för drift med Windows 8, har ett stort antal personer installerade den och använda den varje dag på den plattformen." Google har övergår Picasa webbalbum användare till Google+ foton, och några långvariga användare har klagat på nätet om förändringen.

Slutsats

Du behöver definitivt hålla begränsningarna av mobila appar - och alla andra program - i åtanke. Ändå kan du göra lite arbete under semestern (om du måste, det är!), Titta på TV-program och filmer, lyssna på musik, och dela dina foton, oavsett om du packar en bärbar dator eller bara en smartphone eller surfplatta.