söndag 14 december 2008

HP HDX16t Användarrecension

HP HDX16t Användarrecension
av theedyeah - 2008/12/14

av Ed Koeller

Jag är en högskolestudent som reser ut ur staten och jag behövde en kvalitet anteckningsbok för att ersätta mitt skrivbord. Jag är en datavetenskap Engineering större, och jag gillar att spela spel varje så ofta. Så jag behövde den bärbara datorn att vara mer än bara en webb-surfning maskin. Jag behöver den för att kunna spela spel och att prestera bra nog att göra mer än min kurs arbetet kräver. För sex månader, forskat jag bärbara datorer och drog slutsatsen att HP HDX 16 är högsta kvalitet för min budget (mindre än $ 1.300).


Detta är en ny modell från HP. Det är deras "premium serien" anteckningsbok. Det är mycket lik den HP HDX 18. Det är bara 16 "versionen av den. Det är jämförbart i pris till DV5 bärbara datorer från HP.

Detta är definitivt en stationär dator, den har en 16 "skärm och mycket trevlig hårdvara.

Min HP HDX 16 Specifikationer:

  • Äkta Windows Vista Home Premium med Service Pack 1 (64-bitars)
  • Intel Core 2 Duo-processor P8400 (2,26 GHz)
  • 16,0 "diagonal HD HP Ultra BrightView Infinity skärm (1366x768)
  • 4GB DDR2 systemminne (2 DIMM - 800 MHz)
  • 512 NVIDIA GeForce 9600M GT
  • 320GB 5400rpm SATA-hårddisk med HP ProtectSmart Hard Drive Protection
  • Webcam + Fingeravtrycksläsare med HP Imprint Finish (Fluid)
  • HP Color Matching tangentbord
  • Intel Next-Gen Wireless-N Mini-kort
  • Blu-Ray ROM med SuperMulti DVD + / -R/RW dubbla lager
  • 12-cells litiumjonbatteri


(HDX 16 kom inuti en svart kläder påse.)

Jag köpte denna konfiguration genom HP.com för $ 1.300 levereras plus skatter. Det fanns en rabatt på tiden och jag fick den på $ 800 (40% rabatt). Det var DealMaker för mig.

Bygg och Design

Vid en jämförelse med dv5, samma specifikationer är ungefär samma pris. Jag bestämde mig för att investera i HDX 16 eftersom när jag såg alla bärbara datorer i butiken jag gillade oändlighet glas från HP och jag lekte med var och en av bärbara att HP erbjuds och fann denna laptop för att ha mycket robust konstruktion. Av alla andra byggen som jag tittade på (Dell XPS, dv5 HP, DV4 och dv7, Lenovo IdeaPad Y530) detta har den mest robusta utförande och design. Ett ark av "oändligheten glas" täcker och skyddar den från skador. När jag trycker mot skärmen från baksidan finns det inget som tyder på att jag trycker mot det, vilket innebär att plasten täcker skärmen är stark från den andra sidan. Så en sida av LCD-skärmen har oändlighet glas och den andra är skyddad med en stark plast. Det finns praktiskt taget ingen vingla från gångjärnen som ansluter skärmen till den huvudsakliga laptop kroppen. Den är gjord av riktigt stark plast och / eller metall.

Skärm

Displayen är av mycket hög kvalitet och har utmärkt definition. Min resolutionen 1366x768, den har inga döda pixlar och är 16 "När skärmen är svart det finns en liten mängd ljus läcka på utsidan hörnen på skärmen Bakgrundsbelysningen läcka inte finns med svart aktivitetsfältet på.. längst ned på skärmen i Windows Vista Premium. Jag skulle rekommendera 1920x1080 skärm med en Blu-ray-spelare. Tyvärr det är en sak som jag inte göra.


Skärm från flera vinklar med skärmdump från filmen Shooter (starring Mark Walhberg).

Ljud

Ljudet från denna laptop är mycket bättre än någon annan bärbar dator jag någonsin använt! Jag älskar den inbyggda subwoofern. Ljudet är mycket skarpa och mycket akustiskt för en bärbar dator jämfört med min gamla handen ner mig Dell Inspiron (512MHz processor med 512MB RAM), vilket är mycket hade dämpat ljudkvalitet. Med HP HDX 16 har Altec Lansing-högtalare och subwoofer som gör spel mycket trevligt när du kan använda dem. Det är media smarta bar, som ligger ovanför tangentbordet och under skärmen. Det fungerar bra om du vet hur man använder det, men det tar lite tid att veta hur man använder den, det är också mycket känsligt. (Ett klick är verkligen 2-3 klick.) Du kan också styra diskant och bas från media smarta bar, som är trevligt.

Processor och prestanda

Min HDX 16 tar knappt en minut att starta upp till inloggningssidan skärmen med en 5400rpm hårddisk som följde med datorn. Jag behövde 4 GB minne eftersom jag är en programmerare, men ju mer du har desto bättre din dator kommer att köra, tar Vista Premium om 1,5 GB ditt minne medan tomgång, så att du får minst 3-4GB minne . Jag spelar Call of Duty 4: Modern Warfare nätet, The Elder Scrolls: Oblivion, Civilization 4 och ganska mycket annat jag vill på denna laptop utan något går fel. Det gör inte överhettas och kör dessa spel på spelbara resolutioner och med höga bildrutor per sekund. Det gör spela dem på högsta upplösning (allt på, och 1366x768) smidigt, valde jag bara att använda en mindre upplösning så att det körs den jämnaste och vistelser svalare än vid full upplösning.

Prestanda:

3D Mark 05: (8113) 3D Mark 06: (4552)

Värme och buller

Jag kontrollerar avgaser fläkten i långt tillbaka vänstra hörnet för att se om det finns något varmt kommer från det, jag överraskad av kall luft som blåses av fläkten. Jag förväntar mig alltid att det är varm vid beröring, men till min glädje denna laptop sprider sin värme mycket effektivt. Jag har en 12-cells batteri, som lyfter den bärbara datorn ~ 1 "off av marken, så att kan vara stor hjälp med det inte är varmt. När jag skriver på det mina händer får varma, men inte varm eller obekväma.

Ingång och-utgång

Tangentbordet är bra, det finns en hel knappsatsen till höger piltangenterna är mindre än jag är van att med en stationär, men som kommer med territoriet, ingen av nycklarna är utom räckhåll eller i löjliga platser. De är mycket väl fördelade även med mina stora händer.

Höger sida:

USB 2,0, IR-mottagare för fjärrkontroll, Blu-ray ROM / DVD-ROM, USB 2,0, Laptop lås, nätadapter

Vänster sida:

VGA, expansionsport 3, Ethernet (10/100/1000), HDMI, eSATA / USB combo, USB, IEEE Firewire, Express-kortplats (54/34)

Fram:

SD / MMC-kortläsare, en mikrofoningång (1/8 "), två hörlursutgångar (1/8")

Tillbaka Visa:

(Ingen I / O)

Extra och Random funktioner

Den webbkamera är hög kvalitet. Jag har en Logitech webbkamera för mitt skrivbord som kostade mig $ 80 och den inbyggda webbkamera från HP fungerar lika bra. Det finns också en inbyggd stereomikrofon, som fungerar bra, men mina Logitech en fungerar bättre. Den HDX 16 levereras med en liten fjärrkontroll, som jag inte har haft möjlighet att använda ännu, men ser ut att ha en hel del funktioner som ska fungera fint. Designen på den här datorn (färg design på baksidan och runt styrplattan) är mycket trevligt, alla som ser den säger att det är en snygg design och att de njuta av det och önskar att de hade det.

Trådlös

Det trådlösa kortet (Intel WiFi Link 5100 a / b / g / n 802,11) fungerade perfekt direkt ur lådan med den trådlösa g-router i mitt hus.

Batteri

Jag nämnde Jag har 12-cells batteri varar den i ca 3-4 timmar när du spelar spel, och det varar mellan 5-6 timmar medan du gör Internet och ord baserade saker. Den lyfter också den bärbara datorn ~ 1 "bort från marken vilket gör att mer luftflöde, vilket är en stor sak i en bärbar dator och hjälper till att hålla den sval. Det är definitivt värt det.

Operativsystem

Vista. Jag har hört många dåliga saker om Vista och jag kommer förmodligen bli kritiserad för att säga att det är anständigt. Jag gillade XP eftersom det brukade mindre resurser, men Vista körs lika bra. Jag rekommenderar en 64-bitars, så att du kan använda alla 4 GB minne. Du kan beställa en disk systemåterställning eller gör din egen (jag gjorde min egen under de första minuterna av få mina).

KUNDSUPPORT

Jag var tvungen att ringa kundtjänst för att se min rabatt gick igenom. Operatören jag talade med var mycket trevlig och kunnig samtidigt som bra stöd. Sammantaget var det en trevlig upplevelse med kundsupport. Jag kommer att få 1-års oavsiktlig garanti, men valde på grund av kostnaden. Jag är mycket bra på att hålla mina tekniska artiklar säkra och mycket ren och uppdaterade.


Slutsats

Som första bärbara datorn jag köpte, har HP HDX 16 överträffat Mina förväntningar. Jag rekommenderar detta till alla som gillar att spela spel, men också behöver mer än bara ett grafikkort. Med HP HDX 16 är en mycket väl rundad maskin som gör allt jag ber om det. Om du vill spela spel online, göra videoredigering, program eller bara surfa på Internet, eller allt samtidigt, denna laptop är definitivt för dig. Det är mer portabel än 18 "HDX men inte extremt portabel som HP DV4 (14"). Om det är ett val mellan dv5 och HDX 16, gå med HDX 16. Det är väl värt kostnaden, och du kommer inte bli besviken

Fördelar:

  • High Definition på alla gånger (sanna 720p med 1366x768 skärm och äkta 1080p med 1920x1080 skärm)
  • Komplett tangentbord
  • Batteritiden för 12-cells batteri
  • Diskret grafik
  • Ersätter skrivbord tillräckligt

Nackdelar:

  • Media Smart bar (bar över tangentbord med volymkontroll) hoppar mycket på måfå.
  • Väger ~ 10 pounds
  • Inte super mobil (men det bör inte betyda något med en bärbar stationär dator)


Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar