onsdag 21 maj 2008

Fujitsu LifeBook T2010 med WWAN recension

Fujitsu LifeBook T2010 med WWAN recension
av Tiffany Boggs - 2008/05/21

Fujitsu LifeBook T2010 är en solid tablett anteckningsbok. Denna uppdaterade modellen har AT & T BroadbandConnect HSPA integrerad dock. Förutom att konstruktionen och chassit är desamma. Jag har faktiskt den nedre änden modell med ULV 1.06GHz Core 2 Duo-processor och mindre hårddisk. Den stora frågan dock inte den inbyggda WWAN göra en skillnad, särskilt för de väg krigare eller affärsmän som alltid är på språng? Låt oss ta en titt och ta reda på.

Fujitsu Lifebook T2010 Tablet PC specifikationer omprövas: (pris med WWAN är $ 1.499)

CPU Intel Core 2 Duo ULV 1.06GHz U7500
OS Windows XP Tablet Edition
RAM 2GB DDR2 533 MHz SDRAM minne (1 GB x 2)
Visa 12,1 "WXGA inomhus / utomhus aktiv digitizer display med bred betraktningsvinkel
Grafik Intel GMA X3100
Ljud Inbyggda högtalare
Hard Drive 40 GB hårddisk
Optisk enhet Inga
I / O-portar
  • 2 x USB
  • 1 x VGA - 15-pin
  • 1 x IEEE 1394 (FireWire)
  • 1 x typ I / II PCMCIA-kortplatsen
  • 1 x Smart Card-kortplats
  • 1 x mediekortläsare
  • 1 x mikrofon-in
  • 1x Hörlurar
Kommunikation
  • AT & T Broadband HSPA WWAN
  • 10/100/1000 Ethernet
  • Bluetooth 2,0
Mått / Vikt
  • 11,9 "(bredd) x 8,8" (djup) x 1,36 "(Tjock)
  • 3.5 pounds
Batteri / effekt 6-cells litiumjonbatteri (5-timmars livslängd)


(Se stor bild)

Designa och bygga

Den T2010 har en enkel design som är snygg och tilltalande. Rätt utanför bat, får du att näringslivet känner. Det skulle vara perfekt för studenter också, med tanke på att det är så liten och bara väger cirka 3,5 pounds. Grafit färg döljer smuts mycket bra och håller tabletten ser professionella, men var försiktig locket kan repas lätt.


(Se stor bild)

Chassit är fast och det finns minimala flex, förutom tangentbordet området, som jag kommer att få senare. Det finns några särskilda Tablet-knappar längst ned på skärmen som ändrar skärmens orientering och funktion. De är mycket praktiskt, särskilt när du använder T2010 i tablet-läge. Denna modell T2010 har den integrerade AT & T Broadband Connect WWAN, så det är vad den extra bula på höger sida, antennen.


(Se stor bild)

Gångjärnet är fast och känns robust. Skärmen vinglar inte mycket, inte ens när utnyttjas. Det faktum att skärmen blir i båda riktningarna är en trevlig funktion också. Hela konstruktionen är fast och att batteriet är placerat i fronten är inte en olägenhet alls. Jag trodde att det kanske besvärligt, men det gör för en trevlig handledsstödet. Även om det inte finns någon optisk enhet, är T2010 packad med ett bra utbud av funktioner och du kan alltid få dockning lösningen för mer.

Visa

Den aktiva digitaliserare är stor och som jag nämnde innan 12,1 "WXGA-skärm är felfri. Du kan justera ljusstyrkan för att passa och jag märkte inte någon kornighet. Färgerna är ljusa och levande, så mycket att jag nästan glömde jag arbetade med en tablett istället för en bärbar dator.


(Se stor bild)

(Se stor bild)

(Se stor bild)

(Se stor bild)

Jag har inte några problem att ta anteckningar och sedan T2010 har en dubbelriktad gångjärn det är bra för presentationer. Jag älskar att kunna vända tabletten skärmen i båda riktningarna. Det ändras automatiskt orientering i tablet-läge också. Skärmen har en blank yta, men det är inte så reflekterande. I själva verket har stora betraktningsvinklar och är läsbara utomhus.

Processor och systemprestanda

Den T2010 utfört ungefär som jag förväntade mig. Det var lite långsammare på de riktmärken sedan den första modellen jag över, men denna modell har bara en Core 2 Duo ULV 1.06GHz processor och en 40GB hårddisk. Den ursprungliga översyn Enheten hade ULV 1.2GHz Core 2 Duo-processor och en 100GB hårddisk. Det utförs fortfarande uppgifter utan problem som att kolla e-post och surfa på webben. Kom ihåg att denna tablett är för affärer sinnade, inte spelare. Det är lätt och bärbar för en anledning.

Jämförelse Resultat för PCMark05

PCMark05 mäter system prestanda som helhet.

Notebook PCMark05 Score
Fujitsu LifeBook T2010 (Intel Core 2 Duo ULV 1.06GHz, GMA X3100-grafik) 2.325 PCMarks
Fujitsu LifeBook P1620 (Intel Core 2 Duo 1.2GHz ULV, Intel 945GMS chipset) 2.113 PCMarks
Asus R1e (Intel Core 2 Duo 2.4GHz, GMA 965 chipset) 4.679 PCMarks
Gateway C-140X (Intel Core 2 Duo 2 GHz, ATI X2300 HD-grafik) 4.342 PCMarks
Fujitsu LifeBook T4220 (Intel Core 2 Duo 2.2GHz, GMA X3100-grafik) 4.171 PCMarks
HP TX2000 (AMD Turion 64 X2 2.3GHz, Nvidia Go 6150-grafik) 3.738 PCMarks
Lenovo ThinkPad X61 (Intel Core 2 Duo 1.6GHz, GMA X3100-grafik) 3.473 PCMarks
Toshiba Portege M700 (Intel Core 2 Duo 2.2GHz, GMA 965 chipset) 3.399 PCMarks
HP tx1000 (AMD Turion X2 2.0GHz, Nvidia Go 6150) 3.052 PCMarks
Lenovo ThinkPad X60t (1.66GHz LV Core Duo) 2.860 PCMarks
Asus R1F (1.66GHz Core Duo, Intel GMA 950-grafik) 2.724 PCMarks
LG C1 (Intel Core Duo 1.2GHz, Nvidia Go 7300) 2.568 PCMarks
HP Compaq 2710p (Intel Core 2 Duo ULV 1.2GHz, GMA X3100-grafik) 2.453 PCMarks
Fujitsu LifeBook T2010 (Intel Core 2 Duo ULV 1.2GHz, GMA X3100-grafik) 2.334 PCMarks
Gateway E-155C (Intel Core 2 Duo ULV 1.06GHz, Intel GMA 950-grafik) 2.205 PCMarks
Toshiba R400 (Intel Core Duo ULV 1.2GHz, Intel GMA 950-grafik) 2.187 PCMarks

Jämförelse Resultat för 3DMark05

3DMark05 testar de övergripande grafiska funktionerna i en bärbar dator.

Notebook 3D Mark 05 Resultat
Fujitsu LifeBook T2010 (1.06GHz ULV Core 2 Duo, GMA X3100-grafik) 495 3DMarks
Fujitsu LifeBook P1620 (1.2GHz ULV Core 2 Duo, Intel 945GMS chipset) 358 3DMarks
Lenovo ThinkPad T60 (2,0 GHz Core Duo, ATI X1400 128MB) 2.092 3DMarks
Gateway C-140X (2GHz Core 2 Duo, ATI X2300 HD-grafik) 1.956 3DMarks
LG C1 (1,2 GHz Intel Core Duo, Nvidia Go 7300) 1.392 3DMarks
Toshiba Portege M700 (2.2GHz Core 2 Duo, GMA 965 chipset) 940 3DMarks
Fujitsu LifeBook T4220 (2.2GHz Core 2 Duo, Intel GMA X3100-grafik) 925 3DMarks
Asus R1e (2,4 GHz Core 2 Duo, GMA 965 chipset) 923 3DMarks
Lenovo ThinkPad X61 (1.6GHz Core 2 Duo, Intel GMA X3100-grafik) 812 3DMarks
Fujitsu LifeBook S2210 (1.6GHz AMD Turion 64 X2 TL-52, ATI X1150) 810 3DMarks
HP TX2000 (2,3 GHz AMD Turion 64 X2, Nvidia Go 6150-grafik) 636 3DMarks
HP Compaq 2710p (1.2GHz ULV Core 2 Duo, GMA X3100-grafik) 634 3DMarks
Fujitsu LifeBook T2010 (1.2GHz ULV Core 2 Duo, GMA X3100-grafik) 566 3DMarks
Toshiba Satellite A135 (1.73GHz Core Duo, Intel GMA 950) 519 3DMarks
Gateway E-155C (1.06GHz ULV Core 2 Duo, Intel GMA 950) 500 3DMarks

Super Pi

I nedanstående resultat Super Pi, där processorn är klockad vid beräkning Pi till 2 miljoner siffror:

Notebook Tid att beräkna Pi till 2 miljoner siffror
Fujitsu LifeBook T2010 (1.06GHz ULV Core 2 Duo) 1m 54s
Fujitsu LifeBook P1620 (1.2GHz ULV Core 2 Duo) 1m 49s
Fujitsu LifeBook T4220 (2.2GHz Core 2 Duo) 54s
Gateway C-140X (2GHz Core 2 Duo) 58s
Lenovo ThinkPad X61 (1.6GHz Core 2 Duo) 1m 10s
HP TC4400 Tablet PC (2,0 GHz Core Duo) 1m 13s
Asus R1F (1.66GHz Core Duo) 1m 20s
HP TX2000 (2,3 GHz AMD Turion 64 X2) 1m 33s
HP Compaq 2710p (1.2GHz ULV Core 2 Duo) 1m 39s
Fujitsu T2010 (1.2GHz ULV Core 2 Duo) 1m 40s
LG C1 (1,2 GHz Intel Core Duo) 1m 49s
Gateway E-155C (1.06GHz ULV Core 2 Duo) 1m 58s
IBM ThinkPad X41t (1,5 GHz LV Pentium M) 2m 02S
Toshiba R400 (1,2 GHz ULV Core Duo) 2m 10s
Dell Latitude D420 (1.06GHz Core Solo ULV) 2m 11s
Fujitsu LifeBook U810 (800MHz Intel A110) 6m 22s

HDTune resultat

Tangentbord / Pekplatta / Pen

Inte få mig fel tangentbordet har en snygg design, det är bara lite mjuk och fjädrande för min smak. När du skriver kan du faktiskt se tangenterna flex. Om du skriver snabbt dessa softkeys tillåter misstag att hända på olycka eftersom de inte ger mycket feedback. Det är dock väldigt lätt att läsa eftersom tecknen fetstil och tillräckligt många stora och det finns inte några förkortade nycklar. Allt ser små men inklusive mellanslag eftersom Fujitsu inte kompromissa något utrymme på denna design. Vissa användare kan känna lite trånga.


(Se stor bild)

Det finns inte en pekplatta bara styrpinne, som är mycket lyhörd och lätt att komma in också. Jag menar det finns knappt en handledsstödet så där skulle Fujitsu sätta en pekplatta. Egentligen handledsstödet är batteriet, som ansluter i fronten. Placeringen av batteriet inte bry mig dock och det fick aldrig varm. Detta är definitivt den perfekta reskamraten.

Pennan känns gedigen i handen och är lyhörd. Den har ett suddgummi också, vilket är en praktisk funktion. Det är lätt att göra anteckningar med eftersom pennan flyter fint på skärmen och inte känner sig obekväm i handen. Fujitsu ingår även en tjuder Incase du vill fästa pennan till tabletten, detta sätt aldrig försvinner.

Värme / Buller

Jag upplevde inga värme problem med T2010. I själva verket körde ganska sval nästan hela tiden. Tangentbordet Området fick aldrig varm eller botten. Jag tror Fujitsu berömda mocka fläckar längs nedre bidra till att minska värmen också. De gör det bekvämare att hålla tabletten i knät eller på armen i tablet-läge. Den enda värme frågan var av den vänstra fläkten och det beror på att när denna maskin arbetar hårt det blåser ut en massa varmluft. Jag menar det finns tillräckligt med värme kommer ut för att hålla handen varm på en kall regnig dag.

När det gäller buller, väl det är en annan fråga. Den T2010 är faktiskt ganska högt. Även när tomgång fläkten sparkar på och det låter som en hårtork. Du kör några riktmärken och du kan knappt höra dig själv prata över det. När T2010 är överbelastad fläkten är högljudd och du kan höra det. Jag tror inte att det skulle störa någon i ett klassrum, men i en lugn bibliotek, skulle andra människor märker.

Portar

Sammantaget är jag imponerad av T2010. Den har en fin samling av funktioner, inklusive två USB 2.0, IEEE 1394 (FireWire), extern bildskärm / VGA, modem (RJ-11), Gigabit Ethernet (RJ-45), dockningskontakt, hörlursuttag och mikrofon. Den har också en typ I / II PCMCIA-kortplats, Smart Card-kortplats och media kortläsare. Allt detta packas i en sådan liten tablett.


Vänster sidovy. (Se stor bild)


Höger sidan. (Se stor bild)


Sedd framifrån. (Se stor bild)


Bakifrån. (Se stor bild)


Underifrån. (Se stor bild)

Batteri

Den T2010 får bra batteritid. Med standard 6-cells batteri i balanserad läge jag drog nästan fem timmars användning. Detta batteri är i jämnhöjd med tabletten designen, men du kan alltid få extra 9-cells batteri, som sticker ut framsidan lite och ger dig allt liv dagen datoranvändning. Det tar bara lite över en timme till fullo ladda T2010 också, så det är en väg krigare.

Ett problem jag märkte på det här omdömet enhet var eluttaget där du ansluter nätadaptern för att ladda tabletten gjort några statiska ljud varje gång jag inkopplad det, som var irriterande.

Högtalare

Jag skulle inte rekommendera att lyssna på dina iTunes på denna tablett. Jag menar T2010 saknas när det gäller högtalare. Den har en liten högtalare som ger ut anständiga ljud, men inget jag skulle skryta om. Ett annat problem är i tablet-läge högtalaren blir täckt, så ljudet blir dämpat. Jag lyssnade till några rock och jazz låtar som lät bra i mitten av volym, men när du går över till att det blir lite förvrängd. Hörlurarna och uttag mikrofon komma till hands men. Mikrofonen fungerar bra för taligenkänning och hörlurarna gör musiken kvalitet lite bättre.

Trådlös / WWAN

Den T2010 är en av de första bärbara datorer i Nordamerika att erbjuda en inbyggd trådlös modem certifierad tillgång AT & T: s tredje generationens (3G) High Speed ​​Packet Access (HSPA) BroadbandConnect trådlöst nätverk. Förmågan att ha denna höghastighetsanslutning möjliggör snabbare nedladdningshastigheter och snabbare uppladdningshastighet, vilket ökar användarnas möjlighet att skicka stora filer, till exempel e-post med bilagor, videor, bilder eller affärsdokument.

Jag provade ut WWAN på många områden runt mitt kontor och hem i Cincinnati, Ohio-området. Det fungerade bra på kontoret och var drabbade eller missar i mitt hus. Downtown i staden hade jag lycka till med att ansluta och nådde långt över de förväntade nedladdningshastigheter på mellan 600 Kbps och 1.400 kbps och typiska hastigheter uppladdning mellan 500 Kbps och 800 Kbps. Förutom det, tror jag att AT & T inte har täckning att Verizon och Sprint gör i mitt område.

Ibland kunde jag inte ens koppla och när jag gjorde det var långsam. Det är inte tänkt att vara långsam. Jag verkligen bara att det var nätets täckningsområde, så det blir nog bra i de flesta andra områden där AT & T är mer dominerande. Th översyn enhet jag testade var lite stryk också, men jag tror det beror på att det har varit att andra granskare, så jag tror det var bara en täckning problem. Jag vet att vi har testat Sprint och Verizon kort innan och det beror på var du befinner dig hur det fungerar, samma sak med AT & T WWAN. När det fungerade även om det var stor och jag hade snabbt uppladdning och nedladdning.

Använda Test Speakeasy.net Hastighet, sprang jag 4055 Kbps nedladdningshastigheter och 650 uppladdningshastighet på Atlanta-servern. Detta testades också på mitt kontor där vi har trådlöst Internet. När jag var på väg och testar tabletten runt mitt hus, fick jag ladda ner hastigheter på 1.150 Kbps och uppladdningshastigheter på 550 Kbps. Jag fick också startade nätverket ibland också, så det var typ av svårt att testa. Jag rekommenderar att ta reda på hur väl AT & T är i ditt område innan du gör några beslut.

OS och programvara

Den T2010 kör Windows XP Tablet Edition som operativsystem. Det var inte mycket bloatware heller. Det hade Norton och några program abonnemang men de var Leden erbjuder. Förutom att inte mycket, bara de typiska Windows-program och OneNote.

Slutsats

Den T2010 är en solid Tablet PC, med en stor dubbelriktad gångjärn och vacker display. Jag gillar verkligen Fujitsus bildskärmar, färgerna är alltid ljusa och levande. Locket kan repas lätt, så var försiktig med det, men det gör dölja smuts mycket bra. Det är lätt att göra anteckningar på, ge presentationer med och portabel nog att ta med överallt. Perfekt för affärsmän eller högskolestudenter. Batteriets livslängd är bra och om du får 9-cells, kommer du att ha hela dagen datorkraft, som jag sa tidigare gör det till en perfekt reskamrat. AT & T WWAN fungerade bra när jag hade det fungerar och jag hade gott om signalstyrkan. Jag tror inte AT & T har den bästa täckning i mitt område, så jag tror det är därför jag hade några problem.

Fördelar

  • Vacker skärm med dubbelriktad gångjärn
  • Stabil konstruktion och chassi
  • Lätt
  • Bra batteritid
  • WWAN när du får det att fungera

Nackdelar

  • En talare, som inte gör någon rättvisa
  • Tangentbordet har en hel del flex och känns fjädrande
  • WWAN kan vara ojämn i vissa nätområden



Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar