måndag 13 augusti 2007

Toshiba Satellite A215 recension

Toshiba Satellite A215 recension
av ZAZ - 2007/08/13

av Ted Lynch

Den Satellite A215 -serien är en ny serie av konsumentprodukter bärbara datorer som erbjuds av Toshiba. De sport varianter av AMD Turion64 X2 processorer. Det A215 är en är placerad som en multimedia bärbar dator med sina stora 15,4 "glansiga skärmen, stora hårddiskar, kortläsare och webbkamera. Den A215 har definitivt några träffar och missar. Allt detta tar vi en mer djupgående titta på i denna recension av A215-S4757.


Specifikationer

  • Här är specifikationerna för modellen som granskas:
  • Modell: A215-S4757
  • Operativsystem: Vista Home Premium 32 Bit
  • Processor: AMD Turion64 X2 TL-56 1.8GHz 512KB x2 L2-cache 1600MHz FSB
  • Chipset: RS690
  • Skärm: 15,4 "Glossy WXGA 1280x800
  • Minne: 2GB DDR2 PC5300 2 Slots, 0 Öppna 4GB Max
  • Hårddisk: 250 GB Fujitsu 4200rpm (MHX2250BT)
  • Optisk enhet: Pioneer DVR-K17LF
    • 8x DVD + /-R
    • 8x DVD + RW, 6x DVD-RW
    • 4x DVD + /-R DL
    • 5x DVD-RAM
    • 24x CD-R / W
  • Grafikkort: 128-319MB delad Mobility Radeon X1200
  • Trådlöst: Atheros AR5007EG B / G
  • WebCam: 1.3MP
  • Ingångar: 86 tangenters tangentbord, styrplatta med musen Knappar
  • Knappar: Ström, Internet, Media, Spela upp, Stopp, FF, RW
  • Portar:
    • FourUSB portar - Två vänster sida, Två Höger sida
    • Fyra pin FireWire
    • Ethernet och modem
    • VGA och S-Video Out
    • Hörlurar och mikrofon
  • Slots:
    • 5-i-1-kortläsare
    • ExpressCard-kortplats
  • Batteri: Sex Cell
  • Mått:
    • Bredd - 14,2 "
    • Djup - 10,5 "
    • Höjd - 1,4 "
  • Vikt: 6,3 lbs.
  • Garanti: Ett år
  • MSRP - $ 999,99


(Se stor bild)

Bygga & Design

Enligt Toshiba är A215 Onyx blå färg, men det ser svart för mig. Kanske när du är ute i solen finns en blå nyans till det. Den A215 väger lite över sex pounds och är ungefär en tum och en halv tjock. Det sätter det hållet i genomsnitt för klassen. Med tanke på dess vikt och storlek, det är inte en bärbar dator som ska färdas dagligen. Fram och tillbaka till kontoret eller tillfällig utekväll verkar rimligt. Jag gillar personligen mönster som är enkla och underskattade. Jag tror att de A215 passar in i den kategorin. Den A215 har rundade kanter och en mörk ton med undantag för tangentbord som är vit / silver. Det finns inget om A215 som verkligen får dig att säga "Wow!" Designen är typ av plain jane om du kommer. Det är inget fel med design ... Det ser ut precis som en stor multimedia bärbar dator.


Tjockleken på det locket på A215. (Se stor bild)

Fallet på A215 är tillverkad av slät plast. Det påminde mig en hel del av HP: s Imprint Finish, men utan mönster tryckt på den. Det som också lockade fingeravtryck som björnar till honung, men de är lätt torkas bort. Till skillnad från HPS, var A215 lite mer benägna repa. Jag har lagt några märken på det under dess vistelse med mig. Istället för att ha två skärm gångjärn som de flesta bärbara datorer har A215 en stor gångjärn i mitten mellan basen och bildskärmen. När du öppnar den, sitter längst ned på skärmen bakom basen. Det fick mig att tänka på Asus W2 som har en liknande inställning. Jag vet inte att det bidrar till att göra skärmen mer robust lång sikt, men det såg ganska häftigt. På det hela taget A215 kände fast. Skärmen hålls ganska fast under användning. Basen i den A215 kändes ganska stel. Det tog inte knaka när de plockas upp sidan. Den plastlock locket ger inte det bästa skyddet. Skärmen krusningar när kraft anbringas på locket. Jag tror inte att någon annan erbjuder bättre för pengarna åtminstone på konsumentsidan.


(Se stor bild)

Skärm

En multimedia bärbar innebär oftast att få en glansig skärm. Den A215 är inget undantag från denna regel. Varje gång jag ser en av dessa nymodiga blanka skärmar, det påminner mig om hur jag ville skärmen på min ThinkPad var lite ljusare.


(Se stor bild)

Skärmen på A215 är en WXGA (1280x800). Lite högre upplösning skulle ha varit trevligt, men andra än Dell, ingen annan erbjuder en högre upplösning skärm på bärbara datorer budget konsument av denna storlek. Skärmen har sju ljusnivåer som kan justeras via tangentbordet kontroller. Sammantaget är skärmen på A215 mycket bra i min mening. Det slår en fin balans mellan att vara ljust utan att ha för mycket bländning som ofta kan förknippas med blanka skärmar. Färger var rika och levande. Webbsidor och filmer ser bra ut. Det fanns inga döda / fastnat pixlar. Det fanns visst läckage längst ner på skärmen, men det verkade inte utanför det acceptabla intervallet. Bländning på skärmen var ganska minimal om du var utanför eller det fanns en ljuskälla direkt bakom. Det är verkligen synd orsak uppriktigt jag ser ganska bra att NBR: s bosatta Super Model.


R60 till vänster och A215 till höger. (Se stor bild)

Du kan inte berätta det från bilden, men skärmen på A215 är ljusare med och ser bättre ut än på skärmen på min R60.

CPU och prestanda

När jag först såg Toshiba använde en 4200rpm disk, var min första tanke yuk. Jag trodde att 4200rpm hårddiskar hade blivit avstängd från alla men ultraportabel bärbara datorer. Jag tror jag förstår Toshibas resonemanget bakom flytten. Den A215 är en multimedia bärbar dator och som sådana köpare av det kommer att kasta massor av filmer och musik på den. De brukar ta mycket plats. Om de hade använt den största 300GB 4200rpm drive, tror jag logiken skulle ha följt bättre. På grund av det faktum att enheten är enorm, större enheter har bättre täthet som möjliggör snabbare läsning och åtkomsttider, det var inte så illa som jag befarade. När jag först började använda A215, var prestanda lite trög. Det var inte hemskt, men när du gick att göra något den skulle hänga lite. Pekplattan skulle ibland inte svarar i 5-10 sekunder synnerhet när man gör något hårddisk intensivt som installerar. Vid första jag samlat det upp till bloatware och Vista är långsammare än XP. Jag gick om processen för rengöring ut bloatware. Efter att jag avslutat rensa ut, flytta den fortfarande i måttlig takt. Återigen är det inte hemskt, men jag skulle tro att marginalkostnaden för att gå med en 5400RPM enhet är inte mer än några tior. Att gå med en snabbare hårddisk verkar som ett smart drag för Toshibas del.

Jag har använt och arbetat på många bärbara datorer med AMD-processorer. Jag vet att de ibland får en dålig rap i den mobila arenan jämfört med Intel-processorer, men för förmodligen 95% av användarna ute de är mer än tillräcklig.

CPU-Z

AMD-processorer får inte riktigt lika mycket batteritid som Intel-kretsarna, men för många människor (särskilt på en bärbar dator som denna, som sannolikt inte kommer att avvika från det soffan ofta) det är inte det en stor fråga. De är också oftast lättare på plånboken också.

Som jag nämnt tidigare, den långsamma hårddisken hindras prestanda på A215 lite. Jag hade just uppgraderat hårddisken på min ThinkPad. Jag hade en ledig 7200RPM enhet om runt. Jag bestämde mig för att kasta den i A215 bara för att se bra det utförs i förhållande till min R60. Kanske det är inte ett giltigt test eftersom de flesta köpare av denna bärbara dator kommer att springa ut och uppgradera enheten när de får den. Efter att jag uppgraderade enheten var resultatet ganska bra. Jag tror att de extra generösa 2GB hjälpte kompensera en del av Vista långsamhet. Det finns inga XP-drivrutiner på Toshibas webbplats för dig som vill nedgradera. Utan uppgraderingen var prestanda acceptabelt, men kunde vara bättre. Allt detta påpekar, du är bara så stark som din svagaste länk.

Riktmärken

Super Pi

SuperPi mätdon relativ CPU-prestanda. SuperPi älskar L2 cache varför Intel-processorer alltid poäng bättre i detta riktmärke. Det gör det lite orättvist att AMD processorer. Det PCMark05 score under är förmodligen en bättre indikator på prestanda

Notebook Tid
Toshiba A215-S4757 (1,8 GHz Turion64 X2 TL-60) 1m 55s
Vostro 1400 (1.6GHz Core 2 Duo T5470) 1m 10s
MacBook Pro (2,4 GHz Core 2 Duo T7700) 53s
HP 6515b (1.6GHz Turion64 X2 TL-52) 2m 05s
ThinkPad T42 (1,8 GHz Pentium M 745) 1m 58s
HP 8710w (2.2GHz Core 2 Duo T7500) 55s
Dell D830 (2,0 GHz Core 2 Duo T7300) 59s
Toshiba X205 (1,8 GHz Core 2 Duo T7100) 1m 07s
HP dv5000z (2,0 GHz Sempron 3300 +) 2m 02S
ThinkPad R60 (1.66GHz Core Duo T2300e) 1m 26s
Lenovo C100 (1,5 GHz Celeron M) 2m 19s
VAIO S380 (1,86 GHz Pentium M 740) 1m 45s


HD Tune

Det finns egentligen ingen tävling här. Även om det är lite snabbare än andra 4200rpm diskar jag sett, det är fortfarande en 4200rpm disk.


(Se stor bild)

Den 4200rpm Fujitsu vs 7200RPM Seagate.

PCMark05

Det Turion prestanda ser ganska anständigt. Om allt du gör är kontor och internet, du behöver antagligen inte mer. Den A215: s 3DMark05 poäng var 877 om du vill veta. Det är egentligen inte en spelautomat så jag valde att inte inkludera ett diagram.

Notebook PCMark05 Score
Satellite A215-S4757 (1,8 GHz Turion64 X2 TL-56, Radeon X1200) 2.760 PCMarks
Toshiba Qosmio F45 (1,66 GHz Core 2 Duo T5450, Intel X3100) 3.261 PCMarks
ThinkPad R60 (1,66 GHz Core Duo T2300, Intel 950) 2.975 PCMarks
Fujitsu A6030 (2,0 GHz Core 2 Duo T7300, Intel X3100) 4.111 PCMarks
MacBook Pro (2,4 GHz Core 2 Duo T7500, Nvidia 8600M) 5.536 PCMarks
Vaio SZ-110B (1,83 GHz Core Duo T5600, Nvidia 7400) 3.637 PCMarks
ThinkPad T61 (2,0 GHz Core 2 Duo T7300, Intel X3100) 4.084 PCMarks
Samsung X60plus (2,0 GHz Core 2 Duo T7200, ATI X1700) 4.555 PCMarks
Asus G1J (2,0 GHz Core 2 Duo T7200, Nvidia 7700) 3.427 PCMarks
HP dv2500t (1,83 GHz Core 2 Duo, T7300 Intel X3100) 3.376 PCMarks


Drives

Optisk enhet

Den A215 har Pioneer DVR-K17LF DVD-bränning optisk enhet. Det brinner alla typer av CD-och DVD-skivor, inklusive dubbla lager och har stöd för DVD-RAM också. Jag brände några DVD-och CD-skivor. Jag har inte några problem med någon av skivorna. Bränn gånger för en komplett cd var ca 5,5 minuter och DVD-skivor klockade in på drygt 13 minuter, både om genomsnittet för bärbara optiska enheter.

Pioneer enhet på A215 stödjer Labelflash. Det är en metod för att skriva ut på en skiva med lasern på den optiska enheten. Du måste använda Labelflash-skivor. Bara vända på skivan i facket för att skriva ut på den. Det är mycket lik LightScribe. En LabelFlash skivan medföljer A215. Jag tryckt en etikett på den och gav den till en vän. Jag var inte mycket imponerad av kvaliteten. Med bakgrund är blå, gjorde bilderna sticker inte ut så nära mycket som LightScribe-skivor jag sett. Eftersom jag bara hade en skiva, det fanns ingen chans att se om jag kunde förbättra kvaliteten

Hard Drive

Den enhet på A215 är enorm. Du får massor av utrymme för dig att kasta på en massa musik och filmer. Enheten körde sval och tyst. Enheten var ganska lite tjockare än Seagate 7200RPM enhet jag sätter i det ... sannolikt att rymma det extra tallrik behövs för att ge dig 250GB. Om du föredrar att uppgradera enheten har Toshiba gjort åtkomst till enheten och minnesmodulerna en smärtfri process. Bara ta några skruvar och du är redo att ha det. Processen kan inte ta mer än tio minuter, även för den mest tekniskt fobiska.


Hårddisken och minneskortplats paneler på A215. (Se stor bild)

Minne

Denna speciella A215 har 2 GB PC5300 minne. Båda pinnar finns på undersidan av den bärbara datorn för enkel uppgradering.

Tangentbord området

Tangentbordet på A215 är full storlek. Tangentbordet är ganska fast med lite mer att ge i mitten av tangentbordet. Svampiga tangentbord kan ofta gånger vara ett problem plats för konsument bärbara datorer. Det var trevligt att se Toshiba ge det en fast känsla. Tangentbordet har en trevlig lätt beröring om du verkligen vill flyga på den. Det var också lugnt under användning. Nyckeln djup är en skugga grundare än min Thinkpad, notebook-datorns tangentbord guldmyntfoten. Det finns få multimediaknappar mellan skärmen och tangentbordet. Den A215 stöder inte spela utan att starta maskinen. Det fanns ingen volymkontroll ingår som jag trodde udda tills jag hittade hjulet på framsidan.


Den A215 Tangentbord. (Se stor bild)

Styrplattan på A215 är rektangulär anstår dess stora skärm. Det finns en rullningszon på höger sida som inte är märkt, och jag personligen föredrar att vara. Styrplattan fungerade bra. Jag har inte några problem med den. Knapparna var en annan sak. Musknapparna på A215 var lite stel och bullriga. Även om jag inte har något emot stelhet, bullriga knappar är en personlig motvilja mot mina som kan eller inte kan störa andra. Buller och styvhet var värre på utsidan av knapparna. Vistas till centrum hjälper lite. Jag såg andra A215s på OfficeMax och Wal-Mark som knappar var inte riktigt så högljudda. Det clickiness kan variera från en maskin till en annan. Knapparna på gång inte skulle arbeta för en minut, men om du drivit några av tangenterna på tangentbordet, skulle problemet bota sig själv.

Det A215 har en mikrofon och webbkamera integrerad i LCD-huset. Kameran är 1.3MP. Det tar bilder upp till 1280x1024. Bildkvaliteten verkade ganska bra, åtminstone tillräckligt bra för webben eller kontor.

Batteri & AC

Det A215 har en sex-cells batteri. Ställa in skärmen till fyra av sju och med WiFi på, kunde jag få två timmar och 35 minuters batteritid. Jag gjorde saker som arbetar på översyn, surfa på nätet och lyssna på lite musik. Även om inte den bästa jag har sett, reser underhållning bärbara datorer såsom A215 inte ofta. Jag ser inte batteritid som ett stort problem.


Strömmen tegel på A215 intill R60: s adaptern. (Se stor bild)

Nätadaptern på A215 var lite chunky om du planerar att toting detta runt.

Värme & Buller

Den A215 sprang ganska sval och tyst. Det finns två ventilerna på den A215, en på vänster sida och en på undersidan. Undersidan av den bärbara datorn fick bara varm under användning. Den enda plats där jag märkte någon värme var på vänster sida där ventilen låg, men även det är knappast värt att nämna. Om fläkten kom på som jag är säker på att det gjorde eftersom jag kunde känna det trycka ut varm luft förblev den obefintliga. Hårddisken var tyst också.

Trådlös & Nätverk

Den A215 har en Athernos WiFi-kort. Jag har inte några problem med kortet. Signalstyrka var bra var jag använde det hemma, i parken eller biblioteket. I A215 har även en Ethernet-port om du mer av en fast typ av person.

Hamnar och Anslutningar

Den A215 har alla portar flesta kommer att använda på en regelbunden basis. På höger sida av A215 finns två USB-portar, modem jack, optisk enhet, strömuttag och lås.


Den högra sidan av A215. (Se stor bild)

På framsidan av den bärbara datorn är WiFi På / Av, 5-i-1 kortläsare, hörlurar och uttag mikrofon och volym hjul.


Framsidan av A215. (Se stor bild)

Den vänstra sidan har en fyra stift FireWire-kontakt, ExpressCard-kortplats, två USB-portar, Ethernet-uttag, S-video och VGA ut.


Den vänstra sidan av A215. (Se stor bild)

Ljud

Högtalarna på A215 är placerade under skärmen som på en bärbar dator av denna storlek är förmodligen där de borde vara. Placering av högtalarna på framsidan av den bärbara datorn kan dämpa ljudet medan du skriver. Jag gillade ljudkvalitet på A215. De fick inte särskilt högt, var min R60 högtalare högre, men ljudkvaliteten var bättre. De är säkert bra nog för att titta på en film eller lyssna på några låtar.

Programvara

Den A215 levereras med Vista Home Premium. Liksom de flesta konsumenter bärbara datorer fanns det en hel del bloatware på maskinen, saker som Vongo, Microsoft Office Trial och McAfee för att nämna några. Det tog lite tid att bli av med, men när jag fick bort det, det var en märkbar upp kryss i prestanda. Jag har inget emot bloatware. Det hjälper till att hålla kostnaderna nere och det är oftast lätt att ta bort. Toshiba gör har en Vista Anytime Upgrade-skiva. Jag är säker på en kunde göra ren installation om man ville. En varning är ingen av ansökningarna finns på maskinen eller tillgänglig på Toshibas webbplats än de Toshiba sådana. Du måste hitta nya om du vill göra en ren installation.

Istället för att ge dig testversion, gör Toshiba inkludera några av sina egna ansökningar om grunderna som att bränna skivor eller visa DVD-skivor. De kommer inte att ge dig några djupgående alternativ, men var enkel och lätt att använda.


Toshibas Disc Creator. (Se stor bild)

En snygg funktion av programvaran aspekten av A215 är återställningsskivorna. När jag uppgraderade hårddisken, jag var tvungen att använda återställningsskivorna för att återställa den. Återställningsskivorna har ett partitioneringsverktyg. Det kan du partitionera disken och sedan installera Windows på en separat enhet från dina data. Det är så jag gillar att installera ett operativsystem. Skulle operativsystemet någonsin skadas eller på annat sätt oanvändbara, kan du torka bara systempartitionen och installera Windows utan att förlora alla dina data på den andra partitionen. De flesta återvinning program jag har sett torka bara enheten och börja om på nytt. Du får fortfarande bloatware, men det är lätt att ta bort.

Garanti och support

Den A215 levereras med ett års delar och arbete garanti standard som skulle omfatta programvarusupport medan maskinen är under garanti. Det finns uppgraderingar tillgängliga om du skulle vilja ha en längre garanti. Jag hade inte möjlighet att uppmana Toshibas stöd, så ingen hjälp där.


Slutsats

Det finns definitivt några plus och minus till A215 . På plussidan skulle omfatta den fina glansiga skärmen, bra tangentbord och behagligt ljud. Minuses skulle vara långsamma hårddisken och de styva och clicky pekplattknappar. Om du bara letar efter en grundläggande hemma anteckningsbok att göra surfning, Office-program, kanske några filmer och musik, det A215 kan fylla den rollen med eftertryck. Liksom de flesta saker i livet, det hela handlar om att värdera. Om du betalar nära MSRP, har du förmodligen bättre val. Om du kan hitta en anständig överenskommelse som A215-S4697 Jag spionerade på Circuit City för $ 600 (Det har Turion64 X2 TL-52 och 1 GB minne, men ännu viktigare är en 160 GB 5400RPM enhet) erbjuder A215 en hel del värde .

Fördelar

  • Bright Vibrant skärm
  • Bra ljud
  • Sval och tyst drift
  • Firm och lätt beröring tangentbord
  • Lätt att uppgradera
  • Enkla Toshiba program
  • Partitionerbart återställningsskivor

Nackdelar

  • Långsam 4200rpm hårddisk
  • Stela och Clicky styrplatteknappar
  • Dålig Skärmskydd


Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar