söndag 5 augusti 2007

Dell Vostro 1400 Recension

Dell Vostro 1400 Recension
av Jason - 2007/08/05

av Jason K.

Den Dell Vostro 1400 är en 14,1 "skärm Business Notebook nyligen släppt. Dell riktar småföretag köpare med Vostro raden av bärbara datorer, men med tanke på robust bygga, utmärkt pris och alternativ för att installera Windows XP och mindre bloatware, modeller som Vostro 1400 kan vädja till konsumenterna också.


Specifikationer:

  • Core 2 Duo T5470 (1.6GHz, 2MB L2-cache, 800 MHz FSB)
  • 14,1 "widescreen XGA LCD-skärm med TrueLife
  • 1GB DDR2 667MHz
  • 128MB Nvidia Geforce 8400GS
  • 120GB 5400RPM SATA
  • Äkta Windows Vista Home Basic
  • Integrerad 10/100 nätverkskort och modem
  • 8x CD / DVD-brännare w / Double Layer DVD + skrivmöjlighet
  • Integrerat High Definition Audtio
  • Dell Wireless 1390 802.11g Wi-Fi-minikort
  • Integrerad 2,0 megapixel webbkamera
  • 85 Wh 9-cells primärt litiumjonbatteri
  • Dell Wireless 355 Bluetooth Intern (2,0 + Enhanced Data Rate)
  • 1 års begränsad maskinvarugaranti med Mail-in-service


(Se stor bild)

Skäl för att köpa:

Ända sedan sälja mina XPS M140 har jag hållit ögonen öppna för en annan bärbar dator affär. Ett tag var jag överväger allvarligt Asus W3j, men jag kunde bara inte motivera det höga priset. Istället köpte jag ett skrivbord för att hålla mig över.

Jag ville ha en bärbar dator som var bärbara och hade bra batteritid (4 timmar eller mer var mitt mål). Jag ville också något i $ 600 - $ 800 sortiment. Jag ville ha min framtida bärbara har en 12-14 "widescreen-skärm, har diskreta grafik, har en inbyggd webbkamera och mikrofon. Vostro 1400 träffade alla mina behov och till ett bra pris!

Shopping

Jag hade mina ögon på Vostro 1400 ända sedan dagen för övergång och dessförinnan. På dagen för övergång jag spelade runt med olika konfigurationer, som alla som kom ut för att vara runt $ 850 - $ 900. Nästa dag till min förvåning såg jag att det hade sjunkit ner till $ 700 för den konfiguration som jag ville. Jag hamnade beställning den bärbara datorn för $ 700 + skatt.

Mellan beställning och leverans tog det ungefär två veckor för mig att få min bärbara dator. Jag valde sjöfarten via DHL 3-5 dagar, men det tog bara ca 24 timmar att komma till mig!

First Impressions

Vostro 1400 kom snyggt förpackat i en brun Dell låda. När jag öppnade den upp, nätaggregatet CD och några instruktioner avslöjas. Nedanför det var själva datorn. Den var omgiven av en "tjock frigolit.


(Se stor bild)

Konstruktion:

Jag drog den bärbara datorn ur frigolit och undersökte den noga. Utseende och allt överträffat Mina förväntningar. Även en sak som jag märkte genast var att batteriet inte knäppa i mycket väl. Det skramlade lite efter att införas och var inte en perfekt passform, men det är något jag har sett i andra bärbara datorer också. Jag hittade en enkel, men klumpiga lösning på problemet. En liten kil av papper mellan den bärbara datorn och batteriet löst problemet och var inte synlig, inte tar bort batteriet var nödvändigt.


(Se stor bild)


(Se stor bild)


(Se stor bild)

Allt annat på den bärbara datorn kändes mycket robust. Utbyggnaden kvalitet överträffar kraftigt Inspiron E1405 (Dells tidigare 14 "notebook). Det finns lite att inget tangentbord flex. Det finns mycket lite skärm flex. Skärmen och gångjärn känner särskilt robust. Den bärbara datorns lock stängs mycket snyggt. Till skillnad från tidigare Inspiron bärbara datorer har Vostro 1400 något spärren, vilket är mycket trevligt för enkel ena handen öppning och stängning.


(Se stor bild)


(Se stor bild)

Portar och layout:


(Se stor bild)

Bilden ovan visar den främre mikrofoningång och hörlursutgångar. Till vänster är den 9in1 kortläsare.


(Se stor bild)

Bilden ovan visar den optiska enheten, s-video ut, två USB 2.0-portar och en RGB-utgång.


(Se stor bild)

Bilden ovan visar kensignton lås, AC-ingång, en kylfläns, en IEE 1394 FireWire-port, två USB 2.0-portar, och en uttrycklig kortplats.


(Se stor bild)

Bilden ovan visar flera blå aktivitet lysdioder, den 9in1 kortplatsen och Wi-Fi Catcher knappen.

Tangentbord:

Tangentbordet är en typisk Inspiron tangentbord. Det känns precis som E1405. Personligen är jag inte super noga tangentbordet. Även om det inte är en högkvalitativ Thinkpad tangentbord, är det fortfarande mycket bekväm att använda och är relativt tyst (bra för att ta till klass).


(Se stor bild)

Pekplatta:

Pekplattan är mycket lik Inspiron E1405 är det mörkgrå till färgen. Pekplattan är lätt att använda och jag har inte haft några problem med det. Jag föredrar fortfarande en extern mus om jag använder den bärbara datorn under en längre tid.


(Se stor bild)

Skärm:

Jag valde Vostro 1400 med en 1.280 x 1.024 WXGA-skärm med TrueLife. Jag älskar skärmen. Färgerna är mycket ljusa, bilder och text är skarpa, och det ger en hel del kontrast. Det finns mindre lätt läckage runt kanterna.


(Se stor bild)

De vinklar på Vostro 1400 är goda från vänster till höger. Men om man tittar uppifrån ser skärmen mörk och det är svårt att urskilja något. Bakgrundsbelysningen är mycket ljus.

Webcam:

Inbyggt i trim på skärmen, valde jag 2MP webbkamera (en $ 30 uppgradering vid tidpunkten för denna översyn). Webbkameran är mer än värt pengarna. Det gör exceptionellt bra på att ta bilder av nära upp föremål och människor. När du tar bilder av landskap, gör det inte lika bra. Kameran kan fånga på upplösningar upp till 3200x2400. Men det finns inte mycket plats att fånga bilder på denna resolution eftersom kvaliteten är ungefär samma som vid 1600x1200.


(Se stor bild)

Här är några exempel bilder jag tog:


(Se stor bild)

(Se stor bild)

(Se stor bild)

(Se stor bild)

När det gäller videoinspelning går, kan det 2MP kamera spela in upp till 1600x1200 upplösning vid mycket låga FPS dock (ca 2-3 bilder per sekund). Videokvalitet med den här upplösningen är ganska suddig när det är rörelse. Videon inte ganska bra på 640x480, och mycket bra vid 320x240. När du använder webbkameran på en instant messaging-klient kan du välja för kameran att använda ansiktet spårning. Med ansiktet spåra det faktiskt kommer att zooma in ditt ansikte och panna in och ut när du flyttar.

Webbkameran har också en blå LED-indikator ljus, som talar om när din webbkamera är aktiv.

Ljud:

Vostro 1400 har två små högtalare på vänster och höger sida ovanför tangentbordet. De verkar vara ganska lite mindre än tidigare Insprion E1405 högtalare. För sin storlek de gör egentligen ganska bra, och på max volym få högt nog för att enkelt fylla en liten till medelstor rum. Kvaliteten på högtalarna är bara genomsnittliga. Volymen dessa högtalare släcka är mer än tillräckligt för en att njuta av ett spel eller en DVD.

Mikrofon:

Vostro 1400 levereras med två digitala mikrofoner som är placerade i den övre trimning av skärmen, på både vänster och höger sida av webbkameran. Båda mikrofonerna fångar ljudet mycket bra. Detta är bra för Skype och andra VoIP-applikationer.

Operativsystem:

Jag valde Vostro 1400 med Microsoft Vista Home Basic. Jag har aldrig använt Vista mycket förutom betaversioner. Det finns några riktigt bra funktioner som jag gillar mycket i Vista. Men några av de funktioner i XP som jag är van att ha tycktes försvinna eller är svårare att hitta. Det kommer att ta lite tid att vänja sig, men det är säkert en snygg gränssnitt.

Mjukvara:

Dell började äntligen lyssna på sina kunder så långt som programvara går. Du har möjlighet att välja om du vill olika Dell verktyg installerat på din dator. Dell ger dig också möjlighet att välja eller inte välja rättegång programvara och annan freebies.

Jag sa nej till alla freebies recenserade program och mjukvaror. Jag gick vidare och välja att installera ett par Dell verktyg. Även om jag inte väljer mycket, startat datorn upp och sprang omkring 60 processer! Förr i tiden när jag har köpt en Dell bärbar dator, den första jag alltid gjorde, och rådde andra att göra, var att formatera. Dell skulle bara installera så mycket skräp som det gjorde en ny dator verkar långsam. Out of the box, maskinen startat upp i ca 35 sekunder. Efter justering av start processer med hjälp Microsofts "msconfig" verktyget kunde jag raka den siffran ner till ca 30.

Riktmärken och prestanda

Jag körde Super Pi till 2 miljoner siffrorna i noggrannhet och fick 1m 10 sekunder som följd. Det är inget supersnabbt, men det är inte dåligt för en budget processor.

Super Pi jämförelse resultat:

Notebook Tid
Dell Vostro (1,6 GHz Intel Core 2 Duo T5470) 1m 10s
Fujitsu E8410 (2,2 GHz Intel Core 2 Duo T7500) 0m 55s
Sony VAIO FZ (2,0 GHz Intel Core 2 Duo T7300) 0m 59s
Dell XPS M1330 (2,0 GHz Intel Core 2 Duo T7300) 0m 58s
Lenovo ThinkPad X61 (2,0 GHz Intel Core 2 Duo T7300) 1m 01s
Lenovo 3000 V200 (2,0 GHz Intel Core 2 Duo T7300) 0m 59s
HP dv2500t (1.80GHz Intel 7100) 1m 09s
Lenovo ThinkPad T61 (2.00GHz Core 2 Duo Intel T7300) 0m 59s
Lenovo ThinkPad T60 (2.00GHz Core 2 Duo T7200) 1m 03S
Toshiba Satellite P205-S6287 (1,73 GHz Core 2 Duo Intel T5300) 1m 24s
Toshiba Satellite A205 (1,66 GHz Core 2 Duo) 1m 34s

PCMark05 jämförelse resultat:

Notebook PCMark05 Score
Dell Vostro 1400 (1,6 GHz Intel Core 2 Duo T5470, NVIDIA 8400M GS) 3.853 PCMarks
Fujitsu E8410 (2,2 GHz Intel Core 2 Duo T7500, NVIDIA 8400M) 4.618 PCMarks
Sony VAIO FZ (2,0 GHz Intel Core 2 Duo T7300, Intel X3100) 3.377 PCMarks
Dell XPS M1330 (2,0 GHz Intel Core 2 Duo T7300, NVIDIA GeForce Go 8400M GS) 4.591 PCMarks
Lenovo ThinkPad X61 (2,0 GHz Intel Core 2 Duo T7300, Intel X3100) 4.153 PCMarks
Lenovo 3000 V200 (2,0 GHz Intel Core 2 Duo T7300, Intel X3100) 3.987 PCMarks
Lenovo T60 Widescreen (2,0 GHz Intel T7200, ATI X1400 128MB) 4.189 PCMarks
HP dv6000t (2,16 GHz Intel T7400, NVIDA GeForce Go 7400) 4.234 PCMarks
Fujitsu N6410 (1.66GHz Core Duo, ATI X1400) 3.487 PCMarks
Sony Vaio SZ-110B i SPEED-läge (med Nvidia GeForce Go 7400) 3.637 PCMarks

Med lager förare ur lådan, gjorde den bärbara 2.942 på 3DMark05

3DMark05 jämförelse resultat:

Notebook 3D Mark 05 Resultat
Dell Vostro 1400 (1,6 GHz Intel Core 2 Duo T5470, NVIDIA 8400M GS) 2.942 3DMarks
Dell Latitude D830 (2,0 GHz Intel Core 2 Duo T7300, Nvidia Quadro NVS 140 256MB) 3.063 3DMarks
Fujitsu E8410 (2,2 GHz Intel Core 2 Duo T7500, NVIDIA 8400M) 1.925 3DMarks
Sony VAIO FZ (2,0 GHz Intel Core 2 Duo T7300, Intel X3100) 910 3DMarks
Dell XPS M1330 (2,0 GHz Intel Core 2 Duo T7300, NVIDIA GeForce Go 8400M GS 128MB) 3.116 3DMarks
HP Compaq 6510b (2.20GHz Intel Core 2 Duo T7500, Intel X3100) 916 3DMarks
HP dv6000t (2,16 GHz Intel T7400, NVIDA GeForce Go 7400) 2.013 3D Marks
Dell Inspiron E1705 (2,0 GHz Core Duo, ATI X1400) 1.791 3D Marks
Acer TravelMate 8204WLMi (2,0 GHz Core Duo, ATI X1600 256MB) 4.236 3DMarks
Lenovo ThinkPad T60 (2,0 GHz Core Duo, ATI X1400 128MB) 2.092 3D Marks
Fujitsu n6410 (1,66 GHz Core Duo, ATI X1400 128MB) 2.273 3DMarks

HDtune:


(Se stor bild)

Värme och buller:

Vostro 1400 är mycket tyst. Fläkten stannar av om jag börjar spela ett spel eller köra några andra krävande program på den. Det sätter ut en liten bit av värmen från den vänstra sidan av den bärbara datorn, men för det mesta går kallt och jag kan inte känna någon värme kommer ut.

Batteritid:

Jag körde ett batteri riktmärke program som maxade ut CPU till 100% last och sätta sytem under mycket stress, inklusive grafikkort som renderade 3D-grafik. Den bärbara datorn hålls kommer i 2 timmar 24minutes, tills den stängs med 3% batteritid över. Detta skulle vara det värsta scenariot. Jag kan inte föreställa mig någonsin komma under 3 timmar med 9-cells batteri.

Dell hävdar att Vostro 1400 kan få upp till 8hrs. Hittills längsta jag har sett är 6.5hrs.

Batteriet är ett 11,1 Volt, 9 cells 85Wh Li-ion batteri. Battericellerna gjordes i Japan. I likhet med tidigare batterier, det finns en batteritestare rätt på batteriet visar hur mycket av en avgift har. Rätt under batteriet, blev jag förvånad att hitta en SIM-kortläsare. Jag har inte betala extra för det, och tror inte att det är aktivt, men det kan vara ett sätt att göra det möjligt.


(Se stor bild)

Service och support:

Dagen efter jag köpte den bärbara datorn, sjönk priset med 50 $! Så Omedelbart gick jag till Dells småföretag webbplats, och försökte att chatta med någon från Dell Small Business. Jag var ansluten med en kille från Dell hem, som inte kunde hjälpa mig begära $ 50 återbetalning eller att hjälpa mig avbryta min beställning och re-ordning. Han gav mig bara Dell småföretagens nummer och berättade att de bara fungerar Måndag-Fredag. Så kunde jag inte kontakta dem. Jag bestämde mig till slut bara skriva Dell ett e-postmeddelande ber för $ 50 kredit tillbaka.

Nästa dag var jag förvånad över att få svar, jag trodde Dell Small Business bara arbetat pengar fredag? I e-postmeddelandet, berättade rep mig att han skulle utfärda mig ett $ 50 återbetalning efter den bärbara datorn hade levererats. Jag gick och väntade. Några dagar efter att jag fick den bärbara datorn, fick jag min 50 $ återbetalning, som sjönk ner priset till $ 650 + skatt! (Jag också FatWallet att spara ytterligare 1,5% eller $ 10)

Vad jag har kommit fram till från denna och tidigare erfarenheter med Dell är att de är verkligen svårt att få tag på vanligt. Du kommer vanligtvis att spela Dell "spelet" i telefonens etikett, eller vänta online från ett rep och chatta med dem. Det brukar ta några försök att få tag i någon med behörighet att framföra de flesta problem. När du får tag på dem, de är oftast ganska lyhörd och hjälpa dig med problemet direkt! I det förflutna har jag haft Hårddisk ersättare och optisk enhet ersättare skickade nästa dag luft av Dell, och anländer nästa dag!

Slutsats:


Den Dell Vostro 1400 är ett utmärkt val för priset! Det erbjuder ett brett utbud av speciella funktioner, inklusive en webbkamera (tillval), mikrofon, diskret grafikkort (tillval). Det ger också imponerande batteritid för sin storlek och pris. Den bärbara datorn är mycket affärer ser och har några tuffa funktioner som inkluderar: en magnesiumlegering chassi, spill bevis tangentbord och stöttålig hårddisk.

Fördelar:

  • Utmärkt pris!
  • Imponerande byggkvalitet
  • Valfri Webcam och dedikerade grafik
  • Bra batteritid, särskilt med 9 cells batteri.
  • Stora snygga skärm, ljusa och skarpa

Nackdelar:

  • Batteri inte knäppa i så hårt som det borde.
  • Notebook lock fläckar enkelt och visar dina fingeravtryck
  • Dell är alltid svårt att få tag på


Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar