söndag 12 augusti 2007

Asus W7S Användarrecension

Asus W7S Användarrecension
av kyckling Royale - 2007/08/12

av James Wong

ASUS har långsamt och stadigt fått ett rykte om spottar ur kvalitets ändå prisvärda bärbara datorer. Medan fortfarande upprättande sitt varumärke på den amerikanska marknaden, har denna taiwanesiskt företag en större närvaro på de asiatiska och europeiska regioner. För denna översyn kommer jag att titta på W7S modell som är Santa Rosa uppdatering för 13,3 "W7-serien W7S annonseras i två olika versioner,. Den vita versionen har en Intel Core 2 Duo T7300-processor medan den svarta versionen har T7500 tillsammans med en större hårddisk och mer RAM.


Asus W7S anteckningsbok (se stor bild)

Den svarta versionen jag granska inte standardversionen eftersom den plats jag köpte min finns många varianter av W7S serien, för att vara specifik modellnumret på denna bärbara dator är W7S-3P057. Den enda skillnaden är att "Wireless N 'stöds inte, det kommer med en 6-cells batteri och det kommer förladdad med Vista Home Premium istället för Vista Business.

Specifikationer som omdömet

  • Processor: Intel Core 2 Duo T7500 (2.2GHz, 800FSB, 4MB Cache)
  • Minne: 1,5 GB (512MB + 1GB)
  • Grafik: NVIDIA GeForce 8400M G 128MB VRAM
  • Display: 13,3 "1280x800 WXGA Color Shine LCD
  • Hårddisk: 160GB 5400rpm SATA (Seagate Momentus 5400,3)
  • Optisk enhet: Super Multi DVD-brännare med Lightscribe
  • Trådlöst: Intel PRO Wireless 3945ABG
  • Operativsystem: Windows Vista Home Premium
  • Portar: 3x USB 2,0, 1x FireWire, hörlurar / SPDIF ut, mikrofon in, VGA-ut, modem, Ethernet
  • Slots: 1x ExpressCard, 8 i 1 kortläsare
  • Mått: 315 x 226,5 x 36.9mm
  • Vikt: 1.95Kg

Orsaker till att köpa

Den bärbara datorn kom till när jag skulle studera på universitetet och det faktum att jag reser utomlands ganska ofta inneburit att en relativt portabel 13,3 "laptop skulle duka mina behov. Jag gillar att göra enstaka spel så det var ett akut behov av en dedikerat grafikkort,.. helst en som stöder DirectX 10 eftersom detta skulle bidra till att förbereda mig för framtida spel Prestanda var också viktigt som jag gör en hel del kodning så fördelarna med Santa Rosa-plattformen skulle hjälpa detta minskat mina val till Sony SZ, Dell XPS M1330 och Toshiba Satellite U305. Sony var för dyrt, har Dell inte släppts ännu (vid köp) och Toshiba hade inte global garanti, som leder mig till det här anteckningsblocket.

Var och hur Köpta

Jag har inte köpa via Internet eftersom jag behövde se till att mjukvaran och garanti skulle täcka mig när jag studerar utomlands och det faktum att priserna var mer förhandlingsbara. Jag köpte den här bärbara datorn från Golden Computer Centre i Hongkong till ett pris av $ 12.300 HKD vilket motsvarar till $ 1,571.16 USD ($ 7.829HKD/USD) kunde jag pruta ner priset några hundra dollar och fick byta till engelska version av Vista gratis. Den bärbara datorn köptes och togs hem samma dag.

Min bärbara paketet ingår:

  • Targus väska
  • Bluetooth-mus med USB-laddare och batterier
  • Nätadapter med buntband
  • 6-cells batteri
  • Återvinning och CD med drivrutiner
  • S-video till komposit kabel
  • Telefonkabel
  • Damm trasa
  • Handböcker och pappersarbete


Den kompletta paketet (se stor bild)

Bygga & Design


Locket stängt (se stor bild)


Locket öppet (Visa större bild)


Optisk enhet (se stor bild)


Indikeringslampor (se stor bild)

Vid första anblicken den bärbara datorn kan se matt svart men vid närmare inspektion ser du lite silver flingor och det täcker hela den bärbara datorn, inklusive tangentbord och pekplatta. När du öppnar anteckningsboken du genast märka latchless systemet gångjärnen är fast ännu inducerar lite vacklande när du peta på skärmen. Den mindre problem som jag har med latchless systemet är att mer akut vinkel locket är, desto högre spänningen så att du kan hamna stänga locket med en oavsiktlig smäll. Det enda som sticker ut som en öm tumme på denna laptop är 1,3 M pixel webbkamera, kan det inte vara diskret men det ger utformningen av den bärbara datorn lite smak.

Kolfiber och plast blandning som används för att göra kroppen erbjuder en solid konstruktion och svarar för den lilla flex runt den bärbara datorn. Locket är gjort av magnesiumlegering och plast som smälter väl med resten av kroppen, men när du vrider skärmen finns det fortfarande böjning men inte tillräckligt för att oroa om det. När du trycker på skärmen finns det ingen märkbar porlande om du inte absolut hammare det som då det inte skulle vara en bärbar dator längre.

I särskilt varmt väder den bärbara datorn kan vara benägna att heta svettiga fingeravtryck (mer som handavtryck) som tar några polering för att bli av, och det är inte hjälpt av det faktum att den bärbara datorn kan bli ganska varm.

Skärm

Skärmen kan vara bländande ljus i ett mörkt rum och är tillräckligt för att lysa upp tangentbordet också, men jag befinner mig sällan använda skärmen på 100% ljusstyrka om jag ute i solen. Lyckligtvis denna laptop inte lider av "död pixel syndrom" och som min första ägandet av en glänsande skärm, jag gillar det. Denna skärm påminner mig om X-Brite visar används i Sony VAIO-datorerna och ger rika färgtoner, men denna bärbara dator inte funktionen LED-bakgrundsbelysning.


Horisontell betraktningsvinkel (se stor bild)


Vertikal betraktningsvinkel (se stor bild)


Lätt läckage (se stor bild)

Lätt läckage från skärmen verkar vara partisk mot botten och kan bli ett problem när du tittar på läskiga filmer eller fotoredigering. Gör det dock upp för det med relativt bred visningsvinkel speciellt på en horisontell slätt så att personen bredvid kan du se vad du håller på med.


1.3M pixel webbkamera (se stor bild)

Webbkameran är fast på chassit och kan inte vridas som ASUS W5F bärbara datorer. Bildkvaliteten är bra nog för videomeddelanden men saknar detaljer när du tar stora bilder som visas nedan:


Prov bild tagen utomhus från webbkamera (se stor bild)

Högtalare


Skärm monterade högtalare (se stor bild)

Högtalarna är placerade på botten av skärmen och kan bäst beskrivas som generiskt. Bli inte förväntar "mullrande bas" eller "blockera slag rocking" som dessa högtalare är mer lämpade för sång och klassisk musik där det finns mindre behov av låg bas eller höga diskant. Överraskande finns det liten eller ingen sprakande när volymen vevas på den högsta inställningen som är högt nog för att vara på skrika villkor, åtminstone finns det en S / PDIF-utgång ljudutgången att strömma ut ljud digitalt.

En sak som jag gillar med denna laptop är vridratten när du lutar brytaren uppåt eller nedåt för att ändra volymen, och om du trycker på knappen inåt det stänger av ljudet.

Processor och prestanda

Den T7500 är ingen slöfock när det kommer till rå prestanda (bra vid skrivande stund) och toppade med Santa Rosa-plattformen den ökade minnesbandbredd förbinder CPU och RAM ytterligare ökar prestandan som allmänt återspeglas i spel, kodning och riktmärken .

The 1,5 GB RAM är mer än tillräckligt för att köra Windows Vista, men du kanske vill uppgradera RAM-minnet senare i framtiden som spel och annan programvara blir mer uppsvälld i termer av minne. Men mycket kritik 512 ombord RAM lämnar endast en uppgraderingsbar kortplats vilket minskar möjligheten för framtida uppgraderingar. Men när du har uppgraderat ett 2GB pinne av RAM för att göra den totala 2.5GB, även då detta är mer än tillräckligt om du inte gör massor av foto / videoredigering, CAD-arbete eller andra minneskrävande uppgifter.

GeForce 8400M G bör vara tillräckligt för att tillgodose den "lätta spelare" som inte kräver höga grafik inställningar för varje spel, och det är också skönt att veta att din bärbara dator kan stödja DirectX 10 för framtida titlar (även om det kan vara lite hackig) liksom den extra fördelen av hårdvara H.264 avkodning.

Den medföljande hårddisken är det 160GB Seagate Momentus 5400,3, som är en av de bästa 5400rpm hårddiskar i form av prestanda, värme och buller. Detta innebär att starta upp tider är relativt snabba och genomsnittliga överföringshastigheter bör inte vara långt efter 7200rpm hårddiskar.

Prestanda:

3DMark05

Länk till Detaljerade resultat för 3DMark05

3DMark06 jämförelse resultat:

Notebook 3DMark06 Score
Asus W7S (2.2GHz Intel Core 2 Duo T7500, NVIDIA GeForce 8400M G 128MB RAM) 1.082 3DMarks
Dell Inspiron 1420 (2,2 GHz Intel Core 2 Duo T7500, NVIDIA GeForce Go 8400M GS 128MB) 1.329 3DMarks
Sony VAIO FZ (2,0 GHz Intel Core 2 Duo T7300, Intel X3100) 532 3DMarks
Dell XPS M1330 (2,0 GHz Intel Core 2 Duo T7300, NVIDIA GeForce Go 8400M GS 128MB) 1.408 3DMarks
Samsung Q70 (2,0 GHz Core 2 Duo T7300 och nVidia 8400M G GPU) 1.069 3DMarks
Asus F3sv-A1 (Core 2 Duo T7300 2.0GHz, Nvidia 8600M GS 256MB) 2.344 3DMarks
Alienware Area 51 m5550 (2,33 GHz Core 2 Duo, NVIDIA GeForce Go 7600 256MB 2.183 3DMarks
Fujitsu Siemens Amilo Xi 1526 (1,66 Core Duo, nVidia 7600Go 256 MB) 2.144 3DMarks
Samsung X60plus (2,0 GHz Core 2 Duo T7200, ATI X1700 256MB) 1.831 3DMarks
Asus A6J (1,83 GHz Core Duo, ATI X1600 128MB) 1.819 3DMarks


Länk till detaljerad resultat för 3DMark06

PCMark05 jämförelse resultat:

Notebook PCMark05 Score
Asus W7S (2.2GHz Intel Core 2 Duo T7500, NVIDIA GeForce 8400M G 128MB RAM) 4.759 PCMarks
Dell Inspiron 1420 (2,2 GHz Intel Core 2 Duo T7500, NVIDIA GeForce Go 8400M GS) 4.925 PCMarks
Sony VAIO FZ (2,0 GHz Intel Core 2 Duo T7300, Intel X3100) 3.377 PCMarks
Dell XPS M1330 (2,0 GHz Intel Core 2 Duo T7300, NVIDIA GeForce Go 8400M GS) 4.591 PCMarks
Lenovo ThinkPad X61 (2,0 GHz Intel Core 2 Duo T7300, Intel X3100) 4.153 PCMarks
Lenovo 3000 V200 (2,0 GHz Intel Core 2 Duo T7300, Intel X3100) 3.987 PCMarks
Lenovo T60 Widescreen (2,0 GHz Intel T7200, ATI X1400 128MB) 4.189 PCMarks
HP dv6000t (2,16 GHz Intel T7400, NVIDA GeForce Go 7400) 4.234 PCMarks
Alienware M7700 (AMD Athlon FX-60, Nvidia Go 7800GTX) 5.597 PCMarks
Asus V6J (1,86 Core Duo T2400, Nvidia Go 7400) 3.646 PCMarks


Länk till PCMark05 Detaljerade resultat

Super Pi jämförelse resultat:

Notebook Tid
Asus W7S (2.2GHz Intel Core 2 Duo T7500) 0m 56s
Dell Inspiron 1420 (2,2 GHz Intel Core 2 Duo T7500) 0m 54s
Sony VAIO FZ (2,0 GHz Intel Core 2 Duo T7300) 0m 59s
Dell XPS M1330 (2,0 GHz Intel Core 2 Duo T7300) 0m 58s
Lenovo ThinkPad X61 (2,0 GHz Intel Core 2 Duo T7300) 1m 01s
Lenovo 3000 V200 (2,0 GHz Intel Core 2 Duo T7300) 0m 59s
HP dv2500t (1.80GHz Intel 7100) 1m 09s
Lenovo ThinkPad T61 (2.00GHz Core 2 Duo Intel T7300) 0m 59s
Toshiba Satellite P205-S6287 (1,73 GHz Core 2 Duo Intel T5300) 1m 24s
Toshiba Satellite A205 (1,66 GHz Core 2 Duo) 1m 34s
HP dv6000t (2,16 GHz Intel T2400) 0m 59s
Dell Inspiron E1705 (2,0 GHz Core 2 Duo) 1m 02S

HD Tune


(Se stor bild)

Totalt 3DMark riktmärken visar att GeForce 8400M G utför ungefär samma som GeForce Go 7400, men i PCMark resultaten är ganska bra jämfört med liknande specifikationer förmodligen på de 2.2GHz CPU, Santa Rosa plattformen och Seagate Momentus 5400,3 enheten .

Värme och buller

En sak som är lite irriterande om denna laptop är den mängd värme som den producerar. Vad som är ännu värre är det utblåsventilen ligger på höger sida där musen skulle vara ur kurs kan du bara flytta musen bort från ventilen, men det är fortfarande värms upp i området. Även bara skriva denna översyn på den bärbara datorn tangentbordet är varm och handledsstödet blir till den punkt där det gör mina händer svettig. Kanske är jag bara vara över kritiska men jag antar plugga en 2.2GHz processor och dedikerad grafik i en 13,3 "laptop är inte en cool jobb. Hursomhelst denna laptop är varm.

Den programvara som jag brukade spela in temperaturer dessa komponenter är "Notebook Hardware Control", "RivaTuner" och "HD Tune" för att mäta CPU, GPU och HDD respektive. Här är en tabell som visar de olika uppnådda temperaturerna:

Tomgång / grader C Load / grader C
CPU 58 76
GPU 74 90
HDD 46 56

Bara genom att titta på dessa resultat som de i allmänhet varmare än jag är van vid att se och den som slår mig mest är GPU med en belastning temperatur på 90C. Även om det fortfarande fungerar vid denna temperatur, skulle jag vara mer bekväm med en bärbar svalare bara för att kyla ner saker lite.


Underneath visar CPU, HDD och RAM (se stor bild)

Genom att titta på de interna delarna av den bärbara datorn finns det bara en fläkt och en kylfläns för att kyla både CPU och GPU. Med tanke på den lilla chassit en 13,3 "laptop värmen skulle vara kraftigt koncentrerad och så den lilla HSF kan vara lite överarbetad, vilket kan förklara den" hotness "av denna laptop.

Vad är anmärkningsvärt om denna bärbara dator är bristen på buller den producerar. När du surfar på Internet eller titta på en film du inte kommer att kunna höra fläkten alls om du inte är i en helt isolerad rum men även då, allt du kan höra "SVISCH" buller som luften borstar över kylflänsen. Men när du börjar göra CPU intensiva uppgifter som benchmarking, startar fläkten för att bli hörbara som liknar ljudet av DVD-enheten spinning. Detta kan tyda på att Asus ville offra en del av bruset för värme för att göra det till en tyst trevlig upplevelse att använda denna laptop.

Tangentbord och pekplatta


Overhead bild av tangentbord och pekplatta (se stor bild)

Efter famlande tangentbordet på olika platser, har jag funnit så småningom lite flex runt området för "F11-tangenten. Även om det inte alarmerande böja det visar att detta tangentbord inte är perfekt i det avseendet. Men nycklarna själva inte mosig men är fast och bouncy, med tanke på de fullständiga normalstora tangenter här tangentbordet är trevligt att skriva på. En sak som retar mig är att "Backspace" och "Enter" knapparna förkortas till en punkt där jag fortsätter du att trycka på knapparna bredvid den istället, åtminstone "Ctrl" är på det nedre vänstra hörnet av tangentbordet.

Pekplattan är förskjuten till vänster sida av den bärbara datorn och har samma mjuk konsistens som kroppen. Efter att ha använt pekplattan med svettiga och kalla fingrar det plockar fortfarande upp rörelserna. Ibland finner jag mig själv röra kanten av pekplattan som aktiverar funktionen för rullning men annat än att knapparna ger en fast och högt klickljud när deprimerad.

Ingång och-utgång


Framsidan (se stor bild)


Baksida: DC-ingång, S-videoutgång, USB 2,0-port, Kensington-lås-port (se stor bild)


Höger sida: ExpressCard-kortplats, volym ratten, mikrofon in, linjeutgång, Firewire, USB 2.0-port, VGA-ut (Visa större bild)


Vänster sida: RJ-45 LAN-port, RJ-11 modemport, USB2.0-port, 8-i-1-kortläsare (se stor bild)


Horisontella profilen (se stor bild)

Placeringen av de tre USB-portarna är nytt för mig. En är belägen på vänster sida, är en ligger till höger och den andra är på baksidan. Detta möjliggör en viss flexibilitet för att koppla den bärbara datorn till vissa enheter men problemet med de spridda USB-portar är att tråd förvaltning kan bli rörigt, särskilt när du har adaptern inkopplad

Ett ord av varning, har VGA ut uttaget inte skruvhål för kabeln till säkert ansluta till den bärbara datorn.

Trådlös

Som nämnts denna variant av W7S inte inkluderar 'Wireless N' utan omfattar Intel PRO Wireless 3945ABG-adapter. De överföringshastigheter är normala och jag tycker att jag kan plocka upp signaler från min grannes trådlösa router. Bluetooth-adaptern inbyggda fungerar bra med Bluetooth mus medföljer laptop.


Trådlös och profil omkopplare (se stor bild)


Strömbrytare (Visa större bild)

Det finns också en omkopplare på det övre vänstra hörnet som gör att WiFi och Bluetooth kan slås på eller av.

Batteri


Storlek jämförelse mellan Bluetooth-musen, nätadapter och batteri (se stor bild)

Batteriet ingår ett 6-cells litiumjonbatteri dimensionerade 4800mAh och liksom tidigare modeller av W7, batteriet sticker ut från kroppen bara lite. Säljaren i butiken sa att jag borde förvänta 3-4 timmars batteritid på allmänt bruk, först hade jag mina tvivel och så jag bestämde att bevisa det. Samtidigt med "Battery Saving" profil från den medföljande Power4Gear programvaran varade batteriet 2 timmar 32 minuter (40% ljusstyrka, trådlöst på, tomgång laptop). Jag var inte alltför nöjd med denna gång och jag var inte alltför förvånad heller med tanke på att Sony FZ-serien varar ungefär samtidigt, även om detta inte minskar rörligheten aspekt av denna laptop. Min andra testet bestod av att testa den bärbara datorn under hård spel där jag spelade BF2, under som jag hade använt "Performance Mode" och lyckades pressa 57 minuter (100% ljusstyrka, trådlöst på) innan batteriet varningsindikator kom upp. På det hela taget borde vara säkert att säga att batteritiden på denna bärbara dator är inte något att skryta om i gällande normer.

Det finns också en knapp i det övre vänstra hörnet som gör att du kan byta profiler överensstämmelse med den Power4Gear programvara som jag har funnit vara ganska användbart speciellt när du har plötsligt behov av att spela ett spel, en snärt med växeln och laptop är redan "High Performance"-läge.

Operativsystem och programvara


Windows Experience Index poäng (se stor bild)

På denna modell av W7S det kommer med Windows Vista Home Premium och när jag bytte den bärbara datorn för första gången jag hälsades med den vanliga belastningen av bloatware. Efter Avinstallera onödiga program jag fortfarande hade 61 processer i Aktivitetshanteraren var inte nöjd förrän jag gjorde en ren installation av Vista. Som vanligt föraren och CD-skivor återvinning medföljer den bärbara datorn.

KUNDSUPPORT

Jag har stött på några större problem ändå så det finns ingen anledning för mig att använda deras kundsupport. Även om jag inte hittar ett problem som jag skulle förmodligen använda Asus nätet supportforum först eftersom det är förvånansvärt påhittig med sin utvecklade community. Det finns en sak som är svår att matcha och det är 2 år global garanti som kommer med den bärbara datorn. Detta är lugnande och gör mig till en lyckligare kund, om jag bestämmer mig för att ändra de interna delarna av den bärbara datorn.

Slutsats


(Se stor bild)

Folk säger att första intryck alltid sista, och jag tror att det är sant med denna laptop. De första gångerna jag använde det jag blev kär i skärmen och sedan börjar märka de små detaljerna som gör denna bärbara dator vackra såsom kvaliteten bygga. Sammantaget denna laptop packar prestanda i en bärbar dator och har nådigt träffade mina behov. Om jag skulle sammanfatta denna laptop med tre ord skulle det vara: fast ändå elegant.

Fördelar:

  • Växla volym switch
  • Plats för USB-portar
  • Bluetooth-mus och laptop väska medföljer
  • Bra skärm och visningsvinklar
  • Tyst fläkt
  • Fast bygga
  • Kortläsare
  • 2 års global garanti
  • Eleganta design
  • Latchless systemet

Nackdelar:

  • Utblåsventilen på höger sida
  • Generiska högtalare
  • 'Enter' och 'Backsteg-tangenten lite kort
  • Kort batteritid
  • Bloatware
  • 512 ombord RAM
  • Handledsstödet och tangentbordet blir obehagligt varm


Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar