torsdag 30 augusti 2007

Dell Vostro 1500 Användarrecension

Dell Vostro 1500 Användarrecension
av technonerd - 2007/08/30

Dell Vostro 1500 Recension

Den Dell Vostro 1500 är det lilla företaget motsvarighet till Inspiron 1520 . Denna dator, med början på mindre än $ 600, kan konfigureras med allt från en Celeron M540 processor till en mycket snabbare Core 2 Duo 7500. Till skillnad från Inspiron-modellen är en AMD inte tillgängligt.


Konfiguration: (Totalt: $ 877)

  • Intel Core 2 Duo T5470 (1.6GHz)
  • 1GB 677Mhz DDR2 SDRAM
  • 120G 5400RPM hårddisk
  • NVIDIA GeForce 8600M GT, 256MB
  • 8x DVD-brännare med dubbla lager kapacitet
  • 15,4 "widescreen avbländning skärmen (1280x800)
  • Dell Wireless 355 Bluetooth Intern (2,0 + Enhanced Data Rate)
  • Dell Wireless 1505-minikort (Pre-802.11n)
  • 85 Wh 9-cells primärt litiumjonbatteri
  • Microsoft Windows Vista Home Basic

Obs: Eftersom den här maskinen köptes har Dell ökat priset på den här datorn.

First Impressions


Dell Vostro 1500 (Visa större bild)

Vid uppackning Vostro 1500 och första hanterar det, jag ganska imponerad av att bygga. När plocka upp systemet, är det klart att datorn är mycket robust och kommer att hålla upp med tiden. Tyvärr är bieffekt av detta byggkvalitet tyngden och storlek. Denna maskin är en best. Jag antecknar lämna det till folk och titta på deras reaktion. Alla är chockade av det stora vikten av denna maskin.

Bygga / Design

Utformningen av detta system är ganska spartansk, men också mycket professionellt med det fasta svarta styling. Det är inte spännande som en high-end gaming laptop skulle vara, men det ser inte illa för mina ögon. Lysdioderna har en trevlig mättat blå färg, men Dell var inkonsekvent i styling. Flera lampor, inklusive batterinivån lysdioder, LED CD-enheten, och "Wi-Fi Catcher" LED är gröna. Dessutom är den låga batterilampan en udda nyans av rosa, som passar med något annat i systemet. Även om detta är ingalunda ett stort funktionellt problem, skulle jag ha föredragit färgerna att bli mer konsekvent. Jag ogillar också den varma rosa färgen batteriet tänds när batteriet når en låg nivå.

Uppbyggnaden av detta system, såsom noterats ovan, är mycket bra. Baksidan av skärmen och botten av höljet verkar vara en ganska tjock magnesiumlegering, som är fast, men har den bieffekt av att tillsätta en mycket vikt. Min konfiguration utan batteri, är 6,2 pounds. Batteriet är 1,1 pounds, som är laddaren. Totalt är systemet bär vikt 8.4 pounds. Det är uppenbart att den här datorn inte utformad för att nå särskilt långt. När jag tryckte runt höljet, var de enda platserna som gav i de största delarna av handledsstödet och sedan bara en liten bit. Tangentbordet har ingen märkbar ge. Jag blev besviken, eftersom jag var med Inspiron 1501, med Express Card-frigöringsknappen. I utdraget läge är det extremt svårt att trycka tillbaka för de av oss med knubbiga fingrar.

Utbyggnaden av skärmen finns en inte riktigt lika bra som resten av den bärbara datorn. Varken vridning eller trycka på baksidan av skärmen gav någon porlande. Emellertid är själva skärmen relativt lätt att vrida och gnissel vid vridna. Trycka på toppen av skärmen ger endast en liten mängd vacklande, men inte tillräckligt för att vara ett problem i min mening. Som nämnts i recensioner av Inspiron 1520/1521, låser skärmen lämnar en liten mängd utrymme mellan gummifötter på skärmen och vilar palm, om tjockleken på en krona. Detta är tillräckligt för att vicka lite och göra några ljud om det är stängt och det blir knuffad.

Höger sida

Den högra sidan av fallet har den DVD-brännare, Firewire, två USB-portar, en minneskortläsare och Ethernet.


(Se stor bild)

Vänster sida

Den vänstra sidan av fallet ingår det trådlösa kortet växeln samt ljud pluggar och ExpressCard-facket.


(Se stor bild)

Tillbaka

På baksidan av ärendet har modemet, stickkontakten, två USB-portar och en S-Video-kontakten.


(Se stor bild)

Främre

Knapparna på framsidan är media knappar, som är stum, volym upp, volym ner, pausa / spela, hoppa bakåt, hoppa framåt och stoppa. Även på framsidan är det infraröda fönstret (endast mottagning).


(Se stor bild)

Skärm:

Skärmen på Vostro 1500 är relativt vanliga. Jag valde bländskydd 1280x800, 15,4 "upplösning modell. Den vertikala synfältet på den här skärmen kan beskrivas som fattiga i bästa fall, och jag ofta befinner mig att vinkla skärmen för att matcha hur jag sitter. Den horisontella synfältet är betydligt bättre än den vertikala, och jag har några klagomål. Ens titta närmare på skärmen, kan jag inte skilja "Dell brus" som vissa andra granskare har beskrivit. Vad stör mig är dock denna skärm förmåga att attrahera damm. Rengöring av skärmen är en prövning som måste göras regelbundet för att ta bort damm från skärmen. Jag vet inte om den glansiga skärmen skulle förbättra detta eller inte.

På skärmen försvar, det är ganska ljus när sätta på full ljusstyrka och färger verkar adequately mättade och korrekt att mitt öga. De ljusa läckor är relativt små på den här datorn och är endast märkbar på en helt svart skärm, och då endast på toppen och botten.

Talare:

Som kan förväntas av de flesta bärbara datorer i denna prisklass, högtalarna är inget spektakulärt. Det finns ett överskott av ljud i 4K området, och inte alls tillräckligt i nedre änden sortiment, vilket är mycket tinny klingande högtalare. Jag skulle rekommendera att använda en equalizer om du tänker lyssna på musik på den här datorn. Som ett exempel, visar följande skärmdump mitt iTunes EQ-inställningar. Lyckligtvis får dessa högtalare ganska högt, och på grund av läget på undersidan av datorn, de inte får dämpas med händerna.

Processor, prestanda och Prestanda:

Core 2 Duo-processor är, enkelt uttryckt, awesome. Den T5470 som konfigurerats i mitt system var den långsammaste processorn tillgänglig i Core 2 Duo sort, men det är fortfarande utför uppgifter med stor lätthet. När multi-tasking, visar dubbla kärnor systemets funktionalitet verkligen vad det är kapabel till. Efter att ha kör singel-core processorer fram den här datorn, är skillnaden häpnadsväckande. Det är möjligt att göra CPU-intensiva uppgifter och ändå ha en perfekt lyhörd dator samtidigt, vilket är en välkommen lättnad.

Super Pi är ett program som beräknar Pi till 2 miljoner siffrorna i noggrannhet och rapporterar den tid det tog att utföra beräkningen. Tiden på T5470 var 1 minut 16 sekunder med inga program körs, och 1 minut 27 sekunder medan du tittar på en DVD-skiva i Windows Media Player.

Notebook Tid
Dell Vostro 1500 (Intel T5470 1.60GHz) 1m 16s
ThinkPad X61s (1.6GHz Core 2 Duo L7500) 1m 08S
ThinkPad X61 (2,0 GHz Core 2 Duo T7300) 1m 01s
MacBook Pro (2,4 GHz Core 2 Duo T7700) 53s
HP 6515b (1.6GHz Turion64 X2 TL-52) 2m 05s
ThinkPad T42 (1,8 GHz Pentium M 745) 1m 58s
Sony TX850p (1,2 GHz Core Solo U1400) 1m 22s
ThinkPad R60 (1.66GHz Core Duo T2300e) 1m 26s
Lenovo C100 (1,5 GHz Celeron M) 2m 19s
VAIO S380 (1,86 GHz Pentium M 740) 1m 45s


PCMark 2005 är ett syntetiskt riktmärke som testar alla områden av systemets prestanda. Vostro 1500 var dock oförmögna att slutföra detta test. Jag är osäker på varför, men det verkade värt att notera.

Tyvärr beståndet 5400RPM hårddisk inte alltid klippa det. Eftersom jag nu använda den här datorn som min standard speldator, jag har laddade spel på den. Vad jag har upptäckt är att med vissa spel, Battlefield 2 särskilt hårddisken laddar allt långsamt nog att när jag har laddat spelet, är matchen halv över. Om du avser att använda denna dator för spel och du har pengar, spendera extra på 7200RPM hårddisk. Om du tänker använda den enbart för mindre hårddisk-applikationer kommer 5400RPM enheten vara bra.

HD Tune är en grundläggande hårddisk riktmärke som testar överföringshastigheten och åtkomsttid på hårddisken. Som framgår sätter denna hårddisk inte förbättras, och överföringshastigheten är inkonsekvent.


(Se stor bild)

Grafikkortet är 8600M GT i datorkonfiguration har inte mindre än spektakulära hittills. Bland de spel jag äger, kunde jag inte hitta en som jag inte kunde springa i full grafiska inställningar acceptabelt.

3DMark 2006 är en syntetisk grafik benchmark som är utformad för att dra nytta av den senaste och bästa inom grafiska branschen. Den 8600M GT fungerar bra för denna prisklass, vid 3319 3DMarks.

3DMark06 jämförelse resultat:

Notebook 3DMark06 Score
Dell Vostro 1500 (1.6GHz Intel Core 2 Duo T5470, Nvidia Go 8600M GT) 3.319 3DMarks
Dell Inspiron 1720 (2,2 GHz Intel Core 2 Duo T7500, NVIDIA GeForce Go 8600M GT) 2.930 3DMarks
Dell Inspiron 1420 (2,2 GHz Intel Core 2 Duo T7500, NVIDIA GeForce Go 8400M GS 128MB) 1.329 3DMarks
Sony VAIO FZ (2,0 GHz Intel Core 2 Duo T7300, Intel X3100) 532 3DMarks
Asus F3sv-A1 (Core 2 Duo T7300 2.0GHz, Nvidia 8600M GS 256MB) 2.344 3DMarks
Alienware Area 51 m5550 (2,33 GHz Core 2 Duo, NVIDIA GeForce Go 7600 256MB 2.183 3DMarks
Samsung X60plus (2,0 GHz Core 2 Duo T7200, ATI X1700 256MB) 1.831 3DMarks
HP dv6000t (2,16 GHz Intel T7400, NVIDA GeForce Go 7400) 827 3DMarks
Sony Vaio SZ-110B i SPEED-läge (med Nvidia GeForce Go 7400) 794 3DMarks
Samsung R20 (1.73GHz T2250 och ATI 1250m chipset / GPU) 476 3DMarks

Optisk enhet prestanda var inte vad jag skulle tänka spektakulära. DVD-brännare verkar kunna läsa och skriva till högst 24x för CD-skivor, och kan bränna DVD-skivor i 8x. Nero InfoTool visar diskens kapacitet:

Köra Nero CD-DVD Speed ​​på en ljud-CD visar enhetens svaga hastighet:


(Se stor bild)

Värme och buller:

Den Dell Vostro 1500 ger en ogudaktig mängd värme om du kör processor eller video-kort intensivprogram. Medan systemet lyckas hålla sig tillräckligt kall för att fortsätta sin verksamhet, kan det bli nästan obehagligt att lämna den här datorn i knät när du spelar spel eller kör processor tunga applikationer. De områden jag noterade att få den hetaste anges nedan.


(Se stor bild)

Medan den blir varm, blir den här datorn aldrig bullriga. Den surra av hårddisken och fläktar är viskande tyst även när fläkten är i full gång. Jag håller ofta systemet på natten eftersom jag kan höra någon skillnad mellan att ha den på och ha det.

Tangentbord och pekplatta:

Tangentbordet och styrplattan för Vostro 1500 är båda mycket robust och utan flex. Tangentbordet, som med alla laptop tangentbord, tar lite justeringar för att lära den unika placeringen av knapparna. Jag är ett stort fan av hur Dell anges maskinens tangentbord. Funktionsknappen, sett på bild, är placerad precis till höger på navigationsknappen och har samma storlek som Windows-tangenten (jag har ibland tryckte på Windows-tangenten istället för funktionsknappen). Delete-tangenten är placerad i det övre högra hörnet, och det är förmodligen den mest naturliga platsen det kan gå. Det är ur vägen nog att inte vara tillfällig, och det är lätt att hitta. Funktionstangenter är ganska standard, och inkluderar F1 för sömn / viloläge, F3 för batteristatus (som kräver installerad Dell programvara för att fungera), F8 att byta skärmar och upp / ner piltangenterna för skärmens ljusstyrka. En gripe som jag har är att NUMERISK kräver inte bara NumLock är på, men funktionsknappen måste också hållas nere medan du använder den. Jag hade också en viktig stopp fungerar ett tag. Jag kommer att förklara i kundens supportavdelningen.

Pekplattan är inte lika bra som tangentbordet. Dell valde att flytta ner tangentbordet i den här raden av datorer, som visserligen gör det mer attraktivt och bättre anges krymper pekplattan betydligt vertikalt. Enligt mina egna mätningar är det 3 "bred och 1,5" lång - visserligen användbara, men alldeles för kort för min smak. Bläddringsknapparna zoner vid toppen och botten är också svårt att justera ordentligt med hjälp av programvara, och jag har ofta problem med att få dem att aktivera oavsett inställning. Stor-handed användare se upp: jag ofta hitta kanten av min handflata vilar eller knackar på pekplattan ibland, vilket klick där de inte var avsedda. De stora knapparna placerade under styrplattan är lämplig storlek, även om de är grötig som med de äldre Inspiron-datorer. Det finns ingen tillfredsställande klick som det finns med några pekplattknapparna.

Ingångs-och utgångsportar:

Denna dator har en mängd portar, men överraskande det saknar en DVI-utgång som kan förväntas. VGA-porten är placerad på höger sida av systemet. Dell utformat detta system att ha 4 USB 2.0-portar, två på baksidan bredvid strömkontakten och två på sidan bredvid Ethernet-porten. Också med är en IEEE 1394 (Firewire) på samma sida som VGA kontakt, 10/100 Ethernet-port och cd-enheten. Systemet har också en 8-i-1 minneskortsläsare som kan läsa: SD, xD, MMC, SDIO, Memory Stick, Memory Stick PRO, Hi Speed-SD, och Hi Density-SD. I motsats till den kraftigt utnyttjade höger, har den vänstra sidan av fallet få hamnar. Det finns en mikrofon, en hörlurar / högtalare uttag och en Express Card-kortplats. Ryggen är också ganska oanvänd, med ingenting annat än ineffekt, en S-Video-utgång (särskilt också stödja flera adaptrar Dell kommer att sälja dig för komponentvideo och liknande), och de två USB-portar jag noterade tidigare.

Trådlöst:

Jag valde min dator att använda Dell Wireless 1505, som har pre-N funktionalitet. Den trådlösa räckvidden på det här kortet är ganska genomsnittliga och den ansluter till de flesta nätverk med lätthet. Men det är viktigt att notera att detta kort inte kommunicera med alla trådlösa routrar utan strid. Min rekommendation, för kompatibilitet, är Intel Wireless-kort i stället för Dells trådlösa. Det verkar vara mer kompatibelt enligt vad jag har läst (den nedre änden Dell kort också verkar ha samma anslutningsproblem). Men jag, som den trådlösa omkopplaren på vänster sida av datorn. Denna omkopplare medger kontroll (konfigureras via Dell programvara i Windows eller via BIOS) av systemets interna trådlösa kort, däribland, om det är installerat, Bluetooth, 802.11x och eventuella WWAN kort. Denna omkopplare har tre alternativ: på, av, och en tredje, momentan brytare, döpt till "Wi-Fi Catcher." Den här tekniken, om den används medan systemet är avstängt, blir en liten lysdiod grönt om ett trådlöst nätverk upptäcks inom räckhåll av systemet inom cirka fem sekunder. Om den används i Windows när Dell installeras, kommer ett fönster direkt upp med alla trådlösa nätverk inom räckvidd. Även om det låter meningslöst, överväger en liknande funktion finns tillgänglig via Windows är Wi-Fi Catcher betydligt snabbare.

Batteri:

Jag valde den 9-cells Extended Life-batteri på den bärbara datorn. Detta batteri sträcker sig runt tre fjärdedelar av en tum förbi kanten av datorn och spänner nästan hela ryggen. På undersidan av batteriet är 5 lysdioder och en knapp som, om skjuts, lyser lysdioderna att visa batteriets återstående (20% per LED). Jag testade batteriets livslängd genom att instruera datorn till standby när batteriet fick 2% och inte stänga något på inaktivitet. Vid full ljusstyrka, medan den är ansluten till en trådlös åtkomstpunkt och tittar på en DVD, lyckades jag klämma 3 timmar och 20 minuter från batteriet innan det plötsligt gick i standby. Detta verkar tillräckligt för de flesta ändamål, och det är troligt att med lägre strömförbrukning (Ordbehandling på låg ljusstyrka utan trådlös, till exempel) skulle ge över fyra timmar, en rimlig tid för en stationär dator maskin. Förvänta dig inte att det är en väg krigare. Om du behöver extra batteritid, erbjuder Dell ett batteri som ersätter den optiska enheten.

Operativsystem och programvara:

Den Dell Vostro 1500 levereras med endast två CD-skivor: En att installera om Dell MediaDirect funktionen och den andra är en CD med drivrutiner, inklusive både XP och Vista-drivrutiner. Inget operativsystem installerar hårddisken ingår, mycket till min bestörtning. Den Dell MediaDirect installera hårddisken tycks vara bara för Vista om Vista var det valda operativsystemet. Mer om detta om en stund.

Mitt system kom förkonfigurerad med Windows Vista Home Basic. Efter en dag med Vista, bestämde jag att jag föredrar Windows XP och snabbt började installera äldre operativsystem. Denna process, som tidigare har tagit runt en timme, tog 10 timmar att göra. Mina försök plågades av Dell MediaDirect programmet. MediaDirect, för dem som inte känner till, är en snabb-start operativsystemet Linux åt med en liten "hem" knappen nära strömbrytaren. Det gör att man kan titta på filmer, läsa dokument, lyssna på musik, titta på bilder, och några andra saker. Enligt anvisningarna som medföljer skivan är MediaDirect disken som ska installeras först och sedan operativsystemet ska installeras i den tomma partitionen MediaDirect blad. Jag gjorde det här. Flera gånger. Som det visar sig, hade Dell för avsikt att lämna en nedgradering väg. När jag försökte åberopa MediaDirect, de första gångerna det inte installerat på rätt sätt. När den slutligen gjorde, ställa sig upp och sedan berättade att det inte kunde komma åt informationen på hårddisken. Vid omstart av systemet, blev det uppenbart att MediaDirect skulle vara ett problem. Det gick igenom sin "inte komma åt hårddisken" rutin igen-Jag var fast från Windows. Så småningom var min lösning att installera Windows utan MediaDirect och helt enkelt inte trycka på MediaDirect knappen.

Programvaran på Vostro är förvånansvärt fri från bloatware som annonseras på Dells hemsida. Jag begärde mitt system utan säkerhetsprogram, och det kom precis som jag ville ha det: en kula. Detta var en mycket välkommen lättnad efter vissa system har jag arbetat med att ta timmar att avinstallera den medföljande programvaran.

Dell-konfigurationsprogram är relativt spartansk och bleknar i jämförelse med den konfiguration programvara i system som tillverkas av några andra företag, särskilt Toshiba. Det finns några power inställningsmöjligheter, ett konfigurationsverktyg för Wi-Fi Catcher, vissa grundläggande inställningar, och det är allt som ingår. Det finns ingen möjlighet att bromsa CPU för att förbättra batteritiden som var synlig för mig.

Kundtjänst:

Flera veckor efter att ha fått den bärbara datorn, började "a" på tangentbordet släppa knapptryckningar synes slumpmässigt. Jag kontaktade Dells tekniska support på en söndag kväll med mitt problem. De bad om en adress och tisdag morgon var det nya tangentbordet på min dörr. Det var en self-installation tangentbord, som var lätt på grund av instruktionerna i stora handboken. När jag var klar satte jag den gamla tangentbordet tillbaka i rutan som sändes till mig och använde den medföljande returetiketten för att skicka den gamla tangentbordet till Dell. (Om du inte gör detta, de fakturera dig för att ersätta tangentbordet).

På del av handboken är det imponerande med dagens mått. Det är 222 sidor lång och omfattar allt som en grundläggande användare kan sannolikt behöver. Under andra halvan av boken är den förkortade servicehandboken, som inkluderar hur du tar bort och installerar hårddisken, minne, tangentbord och trådlösa nätverkskort. För mig har den tryckt exemplar var en fin touch.

Slutsats:


Den Dell Vostro 1500 är en måttligt stark och relativt billigt system för företag och hemanvändare. Dess goda byggkvalitet och bra konfigurationsalternativ gör det möjligt att vara en bra och mångsidig maskin för många olika applikationer. Trots vissa konstruktionsfel är Vostro 1500 fortfarande en utmärkt maskin.

Fördelar:

  • Tuff konstruktion
  • Många konfigurationsalternativ
  • XP finns förinstallerat
  • Bra tangentbord
  • Tyst
  • Omfattande manuell
  • Snabb support

Nackdelar:

  • Tung!
  • Mediokra skärm
  • Tinny högtalare
  • Långsam hårddisk
  • Picky trådlöst kort


Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar